tisdag, oktober 18, 2016

Det blev en pojke

Äntligen en ny blogg. Jag får passa på nu eftersom jag kommer att vara borta fredag-måndag. I morgon ska jag berätta om ett spännande uppdrag. Förutsatt att jag kommer ut på nätet. Det har varit problem med det några dagar nu. Jag förstår inte varför.

MEN nu har det fantastiska hänt. Elisabet födde sitt tredje barn i lördags, Karis och mitt åttonde barnbarn. Och det blev lika dramatiskt den här gången som förra gången. Grabben föddes i farstun. Så var det när Linn föddes för fyra år sedan och Kari fick vara barnmorska. Men inte trodde vi att det skulle hända en gång till.

Klockan 04 på natten ringde telefonen. Det var Elisabet som ville att Kari skulle komma ut. Det börjar dra ihop sig. De åkte in till Värnamo sjukhus och Elisabet undersöktes 05.30 men fick åka hem igen. Då gjordes bedömningen att det skulle dröja ytterligare ett antal timmar innan det var dags. Så strax efter 06 var de hemma igen och Kari kom tillbaka.

Vid 08 ringde det igen och det var dags att åka ut. När Kari kommer ut står ytterdörren öppen och Elisabet föder i farstun - igen! Två minuter senare kom ambulansen och tog över.

De båda barnen var hemma och vakna. När äldste sonen märke att mamma hade ont sa han: "Mamma, tänk på något roligt". Det var väl sött!

Själva förlossningen tog 30 minuter och 08.30 var pojken född. Då fick han den mössa som ambulansförare delar ut vid sådana här tillfällen. Nu har familjen i Lindstad två sådana. Sedan blev det ambulans till Värnamo sjukhus. Pojken, som ännu inte har något fastställt namn, vägde 3800 gr och 53 cm lång. En bra storlek vad jag förstår.



Jag har fått särskilt tillstånd av Elisabet att skriva det här och lägga ut vad jag förstår är den första bilden på nätet. Han verkar lite trött ett par dygn efter förlossningen. Det tror jag vi andra är också. Men än en gång har vi mycket att tacka Gud för!

4 kommentarer:

James Kenny's Blogspot sa...

Ett Stort Grattis fran oss i Australien!
James

Kenneth Palmquist sa...

Vilken dramatik! Allt gott och ett stort grattis till ännu en gåva från Gud.

Kenneth och Gerd

Håkan Sunnliden sa...

Tack kära vänner för hälsningen. Vi är verkligen glada och tacksamma. Önskar er allt gott!

Torbjörn Lindahl sa...

Börjar likna min tvillingbror och mig. Vi föddes i taxi - med 13 kilometers mellanrum.