Det finns många sanningar mellan Bibelns pärmar men alla är inte lika centrala. För oss som är kristna har det emellertid alltid varit viktigt att kunna härleda sanningarna till Herren Jesus själv. Han är Gud som har blivit människa och det han förkunnar, undervisar och vittnar om är av Gud. "De ord jag talar till er, talar jag inte av mig själv. Och gärningarna, dem utför Fadern som är i mig", säger Jesus bland annat i Joh 14:10. De kristna lyssnar till Herren Jesus av det enkla skälet att han är Gud som blivit människa. Han är Guds Son, den andra personen i gudomen. Det är också det som gör att hans död på Golgata förstås som Guds vilja och tillmäts avgörande betydelse. Döden på Golgata genljuder än idag i den andliga världen och får sitt uttryck i uppståndelsen från de döda som är Faderns verk. Gud väntar på oss på den andra sidan med öppna armar. Allt detta hör till det centrala. Det är en del av den kärna Jesus förmedlade till oss. Jag är medveten om att jag inte gjort någon fullständig beskrivning av denna och att jag i vissa stycken kunde ha uttryckt det på annat sätt.
Den kärna av tro och liv som Jesus gav till sina apostlar, som Kyrkans folk tagit emot, förvaltat och gett vidare har alltid hotats på olika sätt. Den som har läst om hur Kyrkans folk brottades med frågan om Jesu person, läran om Treenigheten eller sakramenten vet vad jag talar om. Ur dessa strider har det vuxit fram oomstridda formuleringar, dogmer, som postmoderna kristna idag ifrågasätter.
Ordet dogm betecknar en oföränderlig sanning som är allmänt erkänd genom tron och bindande för att vi ska kunna kallas kristna. Dogmen är ett sätt att med ord uttrycka liv. Det finns andra sätt. Jag tänker på Kyrkans liturgi som också uttrycker liv. Den kända principen lex orandi est lex credendi betyder "som vi ber så tror vi" eller "som vi tror så ber vi". Det ena ger det andra. Det går inte att skilja Ord och Ande åt. Just därför att människor i alla tider har hotat Jesu Kristi gudtjänst, gärningar och lära har Kyrkans folk brottats med hur det ska kunna bevara det mest väsentliga. Det var så dogmerna växte fram.
Jag är rädd för att många postmoderna kristna saknar den historiska förståelsen av Kyrkan som Kristi kropp. De saknar historiska rötter. De förstår inte sitt sammanhang och kan därför inte stå emot postmodernitetens tilltagande vindar. De fångas av dessa och "driver omkring för varje vindkast i läran" som hjälplösa barn, Ef 4:14. Inom postmodernitetn finns en motvilja mot allt vad institutioner, dogmer och förklaringsmodeller heter, ibland gränsande till avsky. Så kastar man ut den historiska med dogmerna på samma sätt som han som kastade ut barnet med badvattnet. Det sker i affekt.
Jonas Lundström har nu fått stå exempel för något som börjar bli mycket utbrett. Han förnekar Kyrkans grundläggande dogmer, men säger samtidigt på typiskt postmodernistiskt sätt att han "inte utesluter dem". Det betyder att all diskussion blir meningslös. Det går inte att nå ett äkta samförstånd. Det är på den punkten jag kan känna mig sorgsen, maktlös och pessimistisk. Om vi inte förstår att Bibeln blivit till i, hör hemma i och bara kan förstås i Kyrkans gemenskap och om vi inte förstår vårt historiska sammanhang hur ska vi då kunna stå emot de vindar som blåser idag? När vi talar om vårt historiska sammanhang talar vi om Kyrkan och frågan om Kyrkan är den kanska allra mest brännande av alla. Det får nog bli en blogg om den också.
6 kommentarer:
Hej
jag gillar verkligen ditt sätt att ta dig an problemet. Men jag tänker att du har förbisett vissa delar. Har försökt formulera dem på annat håll. Kom gärna med kommentarer.
http://cruciformphronesis.blogspot.com/2011/02/postmodernitet-auktoritet-och-frikyrkan.html
Allt gott
Fredrik Wenell
Håkan
Gillar också ditt resonemang. Har dock också invändningar från katolskt håll...
Vi får se om vi kan diskutera detta på t.ex. AveMarisStella
Allt gott
Är postmodernismen verkligen ny och farlig?
I sammanhanget kan jag rekommendera Vladimir Lossky-samlingen "Ljus av Ljus" som innehåller en utmärkt text om just kyrkans dogmer och deras nödvändighet sett från ett ortodoxt perspektiv. Bl.a. försvaras och argumetaras för dogmer som vuxit fram under kyrkans historia.
Hej Josef. Jag menar att postmodernismen är ny och farlig. Post betyder som du vet "efter". Denna kommer efter modernismen. Den är det moderna fast skruvad. Individualismen, till exempel, var ny under 1800-talet och fullt utvecklad under 1900-talets senare hälft. Men nu på 2000-talet slår det över till en superindividualism. En sådan har aldrig tidigare funnits. Det finns mycket att säga om postmodernismen, men ett annat nytt inflytande är globaliseringen. Du kan om du vill ta in allt från hela världen i din dator, bekanta dig med det och ta till dig det, - på gott och ont. Du tror att du väljer fritt, men bara till dels. Det mesta kan du inte värja dig emot.
Det farliga är inte postmodernismen utan vår oförmåga att värja oss eller att ansluta oss till fel saker, (förresten finns det inget fel inom postmodernismen) åtminstone ur kristen synvinkel. Faran är att bejaka fel premisser och sedan "kristna" dem. Många postmodernister vet inte vad de gör vad jag förstår. Men det får nog bli en blogg till om detta.
Nej postmodernismen är inte farlig på något sätt!!! Darwin är inte heller farlig! Inte heller den nutida "humanismen" eller något annat tramsigt akademiskt påfund!
Vad som är farligt är att kristna inte själva känner sanningen som person, utan sedan länge gått vilse i traditioner, skrivna och oskrivna regler och till sist marinerat sig i religion. Perfekt substitut till tro och den enda sanningen, som inte är en lära utan en konret person och relation.
Problemet uppstår när vi inte har någon konkret objektiv sanning att peka på som motpol till postmodernismens flum.
Vad är ni kristna rädda för?!?!?!? Vi lever i tider då den enda lösningen är Jesus själv, på riktigt. Skulle det vara ett problem? Fariséer?
//Johan
Skicka en kommentar