Man behöver inte analysera det andliga läget inom Svenska kyrkan särskilt länger för att förstå att det är kris. Men krisen gäller lika mycket eller kanske än mer frikyrkligheten. Jag brukar emellanåt läs Stefan Swärds blogg. Tycker att han han ibland lyfter viktiga frågor även om det mesta är riktigt internt. För något år sedan brukade Jonas Lundström besöka denna blogg och framföra sina diskreta åsikter. Nu har jag besökt Stefans blogg och ser hur han och Jonas blottar krisen inom EFK. Den är tydligen värre än jag trodde. Vad saken gäller? Jo, ingenting mindre än den kristna tron.
Det verkar som att den yngre generationen helt anammar postmodernismen, men eftersom den inte har koll på kyrkohistorien, utan medveten eller omedvetet bortser från den uppstår rent kaos. Det ska bli intressant att se hur Stefan Swärd som inte heller han är traditionens man ska reda ut det här. Alla centrala dogmer ifrågasätts, som till exempel läran om Treenighetem, jungfrufödseln, Jesu gudomlighet, uppståndelsen och den dubbla utgången. I en av kommentarerna beskylls Jonas för att inte vara kristen. Är detta ifrågasättande kännetecknande för de unga inom EFK? Det verkar så eftersom bloggen fått nästan 100 uppskattande kommentarer.
Det finns mycket som ska ifrågasättas i de historiska kyrkorna. Jag tänker på seder och bruk, men för all del vad Svenska kyrkan beträffar också utbildning och utnämningspolitik. Några av de grundläggande dogmerna ifrågasätts utifrån ett liberalt perspektiv och det är inget att förvåna sig över, men EFK-ungdomarna verkar ifrågasätt utifrån ett postmodernt perspektiv. De vill vara goda Jesu lärjungar, men på sina egna villkor. Då är det kanske inte så konstigt att dogmerna försvinner. Dogmerna kom ju till för att vi inte intellektuellt kan begripa mysteriet.
Det är inte bara Svenska kyrkan som befinner sig i kris, utan också frikyrkligheten. När jag tänker på frikyrklighetens utspel mot Svenska kyrkan, särskilt i början på 1900-talet, förstår jag bättre varför det har gått som det gjort. Den svenska kristenheten kommer inte helt lätt att ta sig ur det här. Så mycket är säkert.
Kan det bli så i slutänden att de ortodoxa kyrkorna och den Romersk-katolska kyrkan visar sig bestå i längden? Är det dessa som ska bäst kommer att representera Kristi kyrka i framtiden? Det verkar så.
2 kommentarer:
Jag tror du underskattar och missförstått Jonas, det är just efter att ha studerat kyrkohistria och insett att hur dogmer, tro och praktik kommit ur de olika sammanhangen som han reagerar.
Det är spännande att du tar i dessa frågor, och även om det är uppenbart att jag inte riktigt gör samma analys, återkommer med ett eget blogginlägg om ett par dagar hoppas jag.
Se denna bloggpost om treenighetsläran: http://sdgblogg.bloggproffs.se/2011/03/03/treenighet1/
Skicka en kommentar