Barrlings bok består av tolv kapitel. Hon gör en analys av världens mest protestantiska land - Sverige. Det pikanta är att svensken själv inte ser det.
Det som hände var att kyrkans liksom gick upp i staten och satte sin prägel på staten. Med det menas att svenskarna är mycket för "kristna" värderingar som kärlek, tro, hopp, vänlighet, saktmod, lydnad och så vidare. Tyvärr tömde kyrkan sig på sina värderingar. Svenska kyrkan samspelade genom att själv vara vänlig och lydig mot staten. Tyvärr förlorade hon en hel del av sin egen sälta på kuppen.
Genom samspelet med staten integrerades svenska kyrkan med staten. Svenska politiker fick så visionen av att allt ska bli bra. Kapitel 4 bär rubriken Himmelriket på jorden och svenskarna hamnade längst upp i högra hörnet på i undersökningen World Values Survey.
Denna process tillsammans med normen "tron allena" har gjort att tron privatiserats samtidigt som Svenska kyrkan blivit en statens institution. Som om det inte räckte har Socialdemokraterna därmed lyckats med sin vision att göra kyrkan till ett statligt salighets verk som kan fostra svenskarna. Lyckats? Nja, det är osäkert. I går såg jag i Aktuellt av alla program, i direktsänd nyhetssändning ett längre inslag om Guds existens. Joel Halldorf gjorde bra i från sig genom att förklara för ateisten att Gud inte är ett objekt och därför inte går att "bevisa".
Tillbaka till Barrling. Hon använder sig av ett stycke folkhumor. Det kan ju passa bra när vi talar om folkkyrka. Hon återger den:
Förr gick folk ur Svenska kyrkan för att de inte trodde på Gud.
Idag går folk ur Svenska kyrkan för att de tror på Gud.
Men, men det finns tendenser som visar mig att saker och ting kan ändra sig ännu en gång, som till exemplet med Aktuellt. I en miljö där svenskarna inte vet någonting om Gud, men ändå längtar efter en fast tro, kan det oväntade ske. Gud har ett folk också i Sverige som plötsligt kan komma att aktiveras.
Det ska bli intressant att följa svensk inrikespolitik ur ett religiöst perspektiv, för att inte tala om ett kristet perspektiv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar