söndag, maj 21, 2017

Söndag

Det har varit en verkligt skön helg, en riktig sommarhelg. I går var jag på Växjö stifts kyrkohistoriska samling i Rydaholm. Kanske mest för att jag ville återse gamla kollegor om jag ska vara ärlig. Men prosten Jan Fritiof höll ett föredrag om prästgårdar, var de var belägna och hur lönelistan såg ut förr i tiden. Inte helt ointressant. Jag köpte dessutom en liten häftad bok med titeln Series Pastorum för Växjö stift. Den kostade 10;-. Och så köpte jag boken om Peter Lorentz Sellergren. Den som Madeland skrivit. Christian Braws bok med samma titel får vänta. Det är ett privilegium att inte vara anställd. Då kan man resa på samlingar som dessa och lä'sa böcker som dessa.

Idag har jag sett på fotboll. Bajen spelade 1-1 mot Sirius. Den andra halvleken var riktigt tröttsam. Det ska blir intressant att höra tränarnas kommentarer lite senare i kväll. Om de tycker som jag. Men visst är en poäng bättre än ingen poäng.

Vidare har jag gjort färdigt korrekturet till nästa bok, en kommentar till Jakobs brev, så nu ska jag bara skicka in den till förlaget med en del rättelser.

Plus att jag gjort färdigt en artikel till tidningen Israels vän. den handlar om det gröna olivträd som Paulus talar om i Romarbrevet 11. När jag nu läser igenom den känns den både rätt och viktig. Kanske ska jag lägga ut den på bloggen när tidningen väl kommit ut. Jag tror den kommer inom en månad det vill säga innan Israels vänner har sin stora konferens här i Värnamo. Till den är för övrigt alla välkomna.

Ja, en dag fylls alltid med något. Snart är dagen över. Det stundar VM-final i ishockey och sedan börjar en ny vecka. Tiden står verkligen inte still. Men trots det har det varit en vilodag, en riktig sådan med högmässa i Rydaholms kyrka. Det är söndag.

1 kommentar:

Torbjörn Lindahl sa...

Och VM-finalen slutade ju inte så illa den heller. Men nog är alltid högmässan helgens höjdpunkt!