söndag, december 10, 2017

Se till att få bort antisemitismen

Efterspelet till president Trump är avskyvärt. Trumps erkännande av Jerusalem som Israels huvudstad fortsätter att utlösa reaktioner, särskilt från palestinskt håll, men också från antisemiter generellt. Jerusalem är Israels huvudstad sedan 1949 och problemet är att FN, för att inte tala om Arabförbundet, aldrig erkänt detta utan valt att blunda för sanningen. Israels armé kontrollerar Jerusalem helt och hållet. Att sedan FN i allmänhet och Sverige i synnerhet inte tagit till sig detta komplicerar saken. Jag tycker det är bra att Trump äntligen fått saken att röra sig, - förhoppningsvis framåt.

Det verkar som att allt fler analytiker börjar anpassa sig till Trumps beslut. Läs gärna vad Mohamed Omar skriver i sin mycket läsvärda ledare genom att klicka här.

Kari och jag har varit borta ett par dagar och när vi kommer hem förstår vi att reaktionerna fortsätter. I Malmö har personer ropat på gatorna att de ska döda alla judar. Någonstans läste jag att det främst handlar om palestinier som flytt till och fått uppehållstillstånd i Sverige, Kan det vara sant? Se i sådana fall till att de begriper att i Sverige gäller svenska lagar. Tror de att svenskarna är neutrala eller kanske till och med att regeringen är pro-palestinsk? Och därför kan de göra som de vill.

Det verkar som att utländsk media nu fått upp ögonen för vad som sker i Sverige. Det rapporteras till exempel i USA om antisemitismen i Sverige.

När jag var i Israel för endast några veckor sedan berättade guiden att de flesta som invandra till Israel numera kommer från Frankrike. I Frankrike har flera antisemitiska dåd ägt rum och judar känner sig otrygga. När hon berättade det bad jag tyst för mig själv" O, Gud, låt inte nästa invandringsvåg komma från Sverige på grund av antisemitism." Det verkar inte som att min bön blir hörd, men vad kan man förvänta sig av ett sekulärt land, ett land so inte varit i krig på över 200 år och som ingenting begriper av vad det innebär, frågar jag som är gift med en norska.

I SvD läser jag idag ledaren av Tove Lifvendal. Den bär rubriken De sade att de skulle skjuta judarna. I den återger hon svenska politikers förakt för antisemitismen, men också att Sverige missköter skyddet för religionsfrihet. Du kan läsa ledaren genom att klicka här. I sin ledare ger hon flera fruktansvärda exempel på svenska antisemitism. Det handlar mycket påtagligt om att döda judar och jag skäms när jag läser det och jag skäms när jag ser hur hur en tafatt och naiv svensk regering gör sitt bästa för att tala mot antisemitismen. Det enda som gäller nu för den svenska regeringen är att se till att det här upphör. Allt annat ger underkänt! Hantera antisemiterna som om det vore krig. Visa nu vad svenska polis kan åstadkomma.



Den svenske statsministern citeras i SvD: "Vi kommer aldrig någonsin att tolerera hatbrott, intolerans och antisemitism i vårt land. Här ska man kunna vara säker, oavsett vad man tro på eller om man inte tror på något alls." Det där sista var kanske inte så genomtänkt, men ändå: Se till att få bort antisemiterna. Är några som ska utvisa ur landet är det antisemiterna.

Inga kommentarer: