Luk
13:10-17
Jesus har talat om den annalkande domen och vikten av
att vända sig till Gud när Lukas återger en händelse från synagogan. Vi gläder
oss över kvinnans befrielse, men ser också en synagogföreståndare som var
bunden om än på ett annat sätt och behövde lösas.
1. Synagogföreståndaren
förargade sig
a) När
Jesus befriat kvinnan tog synagogföreståndaren sin tillflykt till Lagen. Inte
får man arbeta på sabbatsdagen? Men folket stod på Jesu sida. Jesus var omtyckt
och erkänd, - så här långt. Det viktiga för honom var emellertid erkännandet
från sin Fader. Det fick Jesus när han löste kvinnan som varit bunden i 18 år.
b) Kanske
kände synagogföreståndaren avundsjuka? Eller var han allmänt irriterad över att
Jesus fick uppmärksamhet? Människor vill gärna ha erkännande från varandra.
Människor kan vara bundna till allt mellan välstånd och misär. Djupast beror
det på att de undertrycker Sanningen, Rom 1.
c) Här
finns fyra verb. Jesus kallade på henne, såg henne och talade till henne. Sedan
lade han sina händer på henne som fanns där en Nådens ordning. Så vill han komma också till oss.
Synagogföreståndaren förargade sig.
2.
Men
folket gladde sig
a) Kvinnan
häpnade. Hon blev fri och ”började prisa Gud”. Ett under hade skett. Detta
skedde i en synagoga, mitt under en gudstjänst. Det blev stor uppståndelse i
synagogan och folket gladde sig.
b) Vår
kyrka utmärks inte av samma glädje och man kan fundera över varför? Är vi som
kyrka eller församling bundna? Till vad är vi i sådana fall bundna och hur kan
vi bli fria och glada?
c) Glädjen
i synagogan var inte vilken glädje som helst. Den kom av att Jesus hade talat
frihet till kvinnan. Den sanna glädjen är kännetecknet på Guds rikes närvaro,
Rom 14:17. Så vill Herren glädja oss än idag.
3.
Över
allt det underbara som Han gjorde
a) Det
finns sådant som bara Gud kan göra. Mer än vi först tänker oss. Evangelium
betyder goda eller glada nyheter. De goda nyheterna begränsar sig inte till
händelsen i synagogan. Guds omsorg om oss människor, visad i och genom Jesus
Kristus, fortsätter att sträcka sig till hela mänskligheten.
b) Tyvärr
är det många som inte förstår att Jesus själv, hans person och verk är nyckeln
till ett liv i frihet. Hans död och uppståndelse från de döda är den
lösepenning som betalts för vår frihet. Och denna betalning gäller för hela
mänskligheten. Men den befrielsen och glädjen kan börja hos oss.
c) Av
episteln, Rom 8:18–23, förstår vi att hans död och uppståndelse har kosmisk
betydelse och omfattning. Jesus hade talat om den annalkande domen. Det finns
förvisso ett slut för var och en av oss liksom för hela skapelsen. Det kan man
tycka olika om, men för oss som vill ta emot och leva av Jesus är den
annalkande domen ett hopp om en bättre värld.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar