Tänkte punkta upp några lärosatser som Svenska kyrkan bekänner sig till, repetera de åtta första artiklarna. Men först vill jag berätta att kära hustrun Kari nu har följt med Victor till Kathmandu, Nepal. De landade för några timmar sedan och Kari ringde hem och berättade att allt har gått bra och att de nu installerat sig. Hon skickade med några bilder som du ser.
Själv fick jag idag brev från Universitetssjukhuset i Linköping. Överläkaren ringer mig nästa måndag, har sjukskrivit mig juni månad ut och kallar mig till ny röntgen i augusti/september. Det var inte vad jag hoppats, men sannolikt det bästa.
Så till det riktigt viktiga, Confessio Augustana, CA, Svenska kyrkans bekännelse. Om jag lyfter några punkter kan det se ut så här: Svenska kyrkan bekänner sig till
1. den Treenige Guden, enligt den allmänneliga Kyrkans trosbekännelser. Denne Guden är aktiv i historien och du bör räkna in Hans närvaro i ditt liv.
2. läran om arvsynden, det vill säga att ingen människa har genom födseln rätt relation till Gud. Tvärtom, alla människor står i personlig skuld till Gud. Som om det inte räckte har det också eviga konsekvenser.
3. Gud som åser inte passivt människornas vilsenhet utan låter sin Son bli människa genom jungfrun Maria, för att rädda oss. Denne Jesus är och förblir sann människa. Också efter uppståndelsen från de döda fortsätter han att be för oss, försvara, beskydda, helga och leda oss rätt. Vi väntar på hans återkomst.
4. Gud son visar sin rättfärdighet när Han låter Jesu korsdöd vara det slutgiltiga försoningsoffret. I Jesus får människor ett rätt förhållande till Gud och förklaras rättfärdiga då de sätter sin lit till honom.
5. prästämbetet som har sitt ursprung i den ordning Jesus gav de sina. Det utgör garantin för att Guds Ord förkunnas rent och sakramenten delas ut rätt.
6. den nya lydnaden. När människan har fått ett rätt förhållande till Gud upprättas den nya lydnaden. Den helige Ande blir drivkraften och lydnaden övergår från att endast ha varit en lagens lydnad till att bli en trons lydnad. Det är först genom tron på Jesus som lagen kan fullbordas.
7. Kyrkan kommer till uttryck i de heligas gemenskap. Den blev till genom, står i och lever av att Guds Ord förkunnas rent och sakramenten delad rätt.
8. Guds Ord gör sakramenten giltiga, inte prästen även om denne är ett redskap. Detta kan aldrig göras om intet.
Det är en fantastisk bekännelse Svenska kyrkan står på. Den är så viktig att den bör betonas och spridas till allmänhetens kännedom, särskilt i en kyrka som säger sig vara folkkyrka. Och även om rättvisefrågor, miljöfrågor och HBTQ-frågor är viktiga leder de människorna helt fel om de överordnas Bibeln och Bekännelsen. Men vi väl hjälpas åt så inte det sker.
För övrigt har jag nu med stort intresse läst biskop Fredrik Modéus avhandling., men den ska jag återkomma till.
De två bilderna till höger visar hur det har gått med tonvis mat, filtar och tält. Tullen i Nepal hinner inte gå igenom allt och då blir det liggande. Arma människor. |
Själv fick jag idag brev från Universitetssjukhuset i Linköping. Överläkaren ringer mig nästa måndag, har sjukskrivit mig juni månad ut och kallar mig till ny röntgen i augusti/september. Det var inte vad jag hoppats, men sannolikt det bästa.
Så till det riktigt viktiga, Confessio Augustana, CA, Svenska kyrkans bekännelse. Om jag lyfter några punkter kan det se ut så här: Svenska kyrkan bekänner sig till
1. den Treenige Guden, enligt den allmänneliga Kyrkans trosbekännelser. Denne Guden är aktiv i historien och du bör räkna in Hans närvaro i ditt liv.
2. läran om arvsynden, det vill säga att ingen människa har genom födseln rätt relation till Gud. Tvärtom, alla människor står i personlig skuld till Gud. Som om det inte räckte har det också eviga konsekvenser.
3. Gud som åser inte passivt människornas vilsenhet utan låter sin Son bli människa genom jungfrun Maria, för att rädda oss. Denne Jesus är och förblir sann människa. Också efter uppståndelsen från de döda fortsätter han att be för oss, försvara, beskydda, helga och leda oss rätt. Vi väntar på hans återkomst.
4. Gud son visar sin rättfärdighet när Han låter Jesu korsdöd vara det slutgiltiga försoningsoffret. I Jesus får människor ett rätt förhållande till Gud och förklaras rättfärdiga då de sätter sin lit till honom.
5. prästämbetet som har sitt ursprung i den ordning Jesus gav de sina. Det utgör garantin för att Guds Ord förkunnas rent och sakramenten delas ut rätt.
6. den nya lydnaden. När människan har fått ett rätt förhållande till Gud upprättas den nya lydnaden. Den helige Ande blir drivkraften och lydnaden övergår från att endast ha varit en lagens lydnad till att bli en trons lydnad. Det är först genom tron på Jesus som lagen kan fullbordas.
7. Kyrkan kommer till uttryck i de heligas gemenskap. Den blev till genom, står i och lever av att Guds Ord förkunnas rent och sakramenten delad rätt.
8. Guds Ord gör sakramenten giltiga, inte prästen även om denne är ett redskap. Detta kan aldrig göras om intet.
Det är en fantastisk bekännelse Svenska kyrkan står på. Den är så viktig att den bör betonas och spridas till allmänhetens kännedom, särskilt i en kyrka som säger sig vara folkkyrka. Och även om rättvisefrågor, miljöfrågor och HBTQ-frågor är viktiga leder de människorna helt fel om de överordnas Bibeln och Bekännelsen. Men vi väl hjälpas åt så inte det sker.
För övrigt har jag nu med stort intresse läst biskop Fredrik Modéus avhandling., men den ska jag återkomma till.
2 kommentarer:
Så rykande aktuell! At
Aktuell och tidlös! Tack för fantastisk förkunnelse. // Katekumenen
Skicka en kommentar