måndag, mars 09, 2015

Rätt svar

Jodå, ni har svarat rätt. Jag förmodar att ni lyckats eftersom det var just jag som frågade. Ni vet det där med söndagsskolläraren och svarer som alltid är Jesus oavsett hur frågan formuleras.  Det var därför ni lyckades svara. Därför av annonsen att döma går det väl knappast att sluta sig till att det handlar om en prästtjänst. Eller också följer ni utvecklingen inom Svenska kyrkan så väl att ni kunde dra rätt slutsats av det skälet.

Rätt svar är att tjänsten som sökes är "ny Kyrkoherde till Kungsängen-Västra Ryds församling".  Kyrkoherde med stort K.

På ett ställe i annonsen talas om gudstjänstrummet. Det är det enda förutom rubriken som tyder på att det handlar, inte om en prästtjänst, utan om en chefstjänst inom Svenska kyrkan. Jo, Svenska kyrkans logga finns med högst upp i vänstra hörnet.

Det är så här det ser ut. Nu när de gamla fina prästtitlarna håller på att försvinna, kyrkomötet vill införa nya, och de för övrigt urholkas på sitt innehåll är det kanske dags att föreslå nya titlar. Det talas redan om superkyrkoherde, i något fall om storkyrkoherde, och om församlingsherde. Det senare svarar mot det gamla distrikspräst. Men det finns även präster som tituleras pastorachefer, som till exempel i Växjö. I Värnamo församling var jag arbetsledande komminister tills jag bad att få slippa. Nu har vi ingen sådan. I stället fick vi en arbetsledande diakon. Det ska bli intressant att se vilka de nya titlarna blir när det nya systemet har satt sig. I senaste numret av SPT fick jag lära mig att systemet heter New Public Management (NPM). Det är tydligen det förhärskande systemet i hela det offentliga livet. Märkligt, tycket jag,  att sådant aldrig redovisas utan bara smygs in för att sedan avslöjas när det är för sent.

I linje med NPM föreslår jag att kyrkomötet tar bort den gamla ärevördiga titeln "kyrkoherde" eftersom det i dagens läge måste anses vara falsk varudeklaration. Det är väl inte möjligt att en präst i ordets rätta mening kan svara mot innehållet i annonsen ovan? Det är väl inte så prästutbildningen är utformad? Har jag missat det? Inte heller kan jag förstå varför en innehavare av den utlysta tjänsten ovan ska vara prästvigd.

Nej, ta bort kravet på prästvigning och titulera tjänsten för vad den är: pastoratschef. Upprätta sedan prästtjänsten! 

3 kommentarer:

Stellan Bengtsson sa...

Instämmer helt Håkan. För en tid sen fick vi en s.k. chefsdiakon. Denne var en tid och försvann. Församlingen fylls av chefer av olika slag.Allt ifrån att vara småchef och bossa över en person till storchef med ordentlig löneförhöjning och växande kontorsarbete. Ja det är ju där det för kyrkan av idag viktiga arbetet sker.

Håkan Sunnliden sa...

Broder, tack. Gott att höra ifrån dig. Kan inte jag få publicera din alldeles fantastiskt goda artikel du skrev för SPT?

Anonym sa...

Inom vården har vi köp - säljsystem med omvårdnadnads planer/processer som ska implementeras. Upphandling av tjänster. Diagnoser ger intäkter efter en prislista. Man producerar vård.
Den som träffar vårdtagaren ( f.d. patient) är processägare med viss befogenhet enligt ovanstående omvårdnadsplan, nästa nivå är processchef med större befogenhet, överst är processdirektör.
Som vårdtagare, (brukare inom kommunen) ska man ha en ett diagnosnummer med en utarbetad nationell omvårdnadsplan så går det som på räls...
Med lite fantasi så finns det kanske paralleller med kyrkan?At