lördag, mars 07, 2015

Vilken match!

Vilken match!

Det blev 41.063 betalande åskådare som fick se en tät och in i det sista spännande match. Det blev som alla bajare hoppades. Seger över storebror med 2-1. Underbart. Det här visar att Bajen inte kommer att bli någon strykpojke i högsta serien. Det var trots allt en viktig match,  en plats i kvartsfinalen.


AIK tog ledningen med 1-0 redan efter 7 minuter och pressade på bra. När Hammarby sedan fick en hörna i 15:e minuten tog en AIK:are bollen med handen och Bajen fick en straff som Kennedy satte säkert i mål, 1-1 och stort jubel. Själv kunde jag inte sitta still i soffan. I andra halvlek, 62 minuten, sköt Johan Persson 2-1 till Bajen med ett långskott. Det var en händelserik match som jag inte kan göra rättvisa på en blogg, men den som vill kan nog se matchen på SVT-play.

Nu blir det lottning och sedan får vi se vilket lag vi får möta i kvarten.

Hammarby har tre gånger tidigare spelat final,  1977, 1983 och 2010 men förlorat i alla tre finalerna. Förra året vann Elfsborg över Helsingborg med 1-0. Den matchen sågs av 3.423 personer, - bara som jämförelse.

Det som hägrar för ett lag som Hammarby är att det kan genom en bra placering kvalificera
sig för internationella matcher. Men riktigt hur de bestämmelserna ser ut vet jag inte. Men där är vi inte än. Men denna match och kommande blir bra träning inför Allsvenskan.  Hammarbys första seriematch blir den 5 april mot Häcken från Göteborg. Som en bajare sa: "Hur kan man kalla Göteborg för Sveriges framsida når man har ett lag som heter Häcken?"

Ja, ja det snackas mycket nu när fotbollssäsongen går igång. Det blev en bra början idag i alla fall.

Nu får jag ladda för morgondagens högmässa. Det blir en annan karaktär på den tillställningen förmodar jag. Men jag har ett möte där som gör den mer än värd att besöka.



Inga kommentarer: