I eftermiddag har jag läst medlemstidningen Menorah extra noga. Den ges ut av förenade Israelsinsamlingen som stödjer invandring och integration i Israel. Föreningen arbetar också med projekt för barn, handikappade och äldre i Israel. På det här sättet får jag också information från annat håll än det svenska politiska. Ibland häpnar jag över hur olika bilderna kan se ut när jag jämför de politiskt korrekta med de israeliskt inhemska.
Jag läser att under 2014 invandrade 26.500 judar till Israel. Av dessa kommer 8.640 från Västeuropa, de flesta från Frankrike där antalet utvandrade steg från 3.400 till 7.000. I artikeln heter det att under 2015 räknar Israel med ytterligare 10.000 fransmän. MEN så finns där en asterisk som säger att denna beräkning gjordes innan dådet i Paris. Nu lär det bli fler franska judar som flyr landet. I synnerhet om Marie LePen vinner det stundande valet.
Från det forna Sovjetunionen, landet i norr som det heter i Bibeln, kom 11.430 personer. Bara från Ukraina kom 5.840 judar, en ökning med 190 % från året dessförinnan. Och vad det beror på vet vi alla. Under år 2015 räknar man med cirka 10.000 judar från Ukraina till Israel.
Mer än hälften av alla immigranter var under 35 år, 5.300 var barn och 8.300 var mellan 18 och 35 år. Den äldsta var 104 år och den yngsta bara några veckor. Bland dessa judar arbetar 2.500 som tekniker eller ingenjörer, över 1.000 är läkare och drygt 600 är artister eller idrottsmän. De flesta kommer till Tel Aviv, därefter till Netanya och Jerusalem.
Det är spännande att läsa Menorah.
Jag vill passa på att tacka prästen Annika Borg för hennes djupt personliga reportage från mötet med kollegan Mitri Raheb, den lutherske, palestinske prästen som nyligen var i Sverige, inbjuden till Svenska kyrkans Teologifestival. Jag bloggade om denne den 16 och 17 februari. Då handlade det om den kritik Borg framfört mot Raheb som fått sin ersättningsteologiska bok om imperiemakten Israel utgiven på Verbum. Under dessa dagar
träffades de två för att samtala. Prästen Anna-Karin Hammar var också med.
Borg berättar under rubriken "Adjö, herr Raheb". Efter bara några minuter ger sig Raheb på Annika och anklagar henne för att vara "imperiets" kollaboratör, det vill säga för att samarbeta med fienden. Uttrycket användes under Andra Världskriget om dem som samarbetade med nazisterna. Raheb menade att om Annika levt i Tyskland på 1930-talet och framåt så hade hon samarbetat med nazisterna. Ingen bra början på ett samtal om viktiga frågor. Annika skriver att hon ville resa sig och gå därifrån. Anna-Karin Hammar, Svenska kyrkan, stället sig på Rahebs sida och menar att Annika gjort henne ledsen med sin kritiska tidningsartikel.
Trots allt ska samtalet fortsätta. Annika frågar Raheb rakt på hur han ser på Bibelns berättelser om Guds val av Israel. Raheb säger att hon nedvärderar honom genom att ifrågasätta honom och kallar henne rasist. Han påstår att Annika inte förstår, att hon är en dålig teolog och forskare. Han har dessutom hört från någon ellet några (?) att hon är en betydelselös person som man inte behöver bry sig om. Då reste sig Annika upp och lämnade hotellet.
Jag läser att under 2014 invandrade 26.500 judar till Israel. Av dessa kommer 8.640 från Västeuropa, de flesta från Frankrike där antalet utvandrade steg från 3.400 till 7.000. I artikeln heter det att under 2015 räknar Israel med ytterligare 10.000 fransmän. MEN så finns där en asterisk som säger att denna beräkning gjordes innan dådet i Paris. Nu lär det bli fler franska judar som flyr landet. I synnerhet om Marie LePen vinner det stundande valet.
Från det forna Sovjetunionen, landet i norr som det heter i Bibeln, kom 11.430 personer. Bara från Ukraina kom 5.840 judar, en ökning med 190 % från året dessförinnan. Och vad det beror på vet vi alla. Under år 2015 räknar man med cirka 10.000 judar från Ukraina till Israel.
Mer än hälften av alla immigranter var under 35 år, 5.300 var barn och 8.300 var mellan 18 och 35 år. Den äldsta var 104 år och den yngsta bara några veckor. Bland dessa judar arbetar 2.500 som tekniker eller ingenjörer, över 1.000 är läkare och drygt 600 är artister eller idrottsmän. De flesta kommer till Tel Aviv, därefter till Netanya och Jerusalem.
Det är spännande att läsa Menorah.
Jag vill passa på att tacka prästen Annika Borg för hennes djupt personliga reportage från mötet med kollegan Mitri Raheb, den lutherske, palestinske prästen som nyligen var i Sverige, inbjuden till Svenska kyrkans Teologifestival. Jag bloggade om denne den 16 och 17 februari. Då handlade det om den kritik Borg framfört mot Raheb som fått sin ersättningsteologiska bok om imperiemakten Israel utgiven på Verbum. Under dessa dagar
träffades de två för att samtala. Prästen Anna-Karin Hammar var också med.
Borg berättar under rubriken "Adjö, herr Raheb". Efter bara några minuter ger sig Raheb på Annika och anklagar henne för att vara "imperiets" kollaboratör, det vill säga för att samarbeta med fienden. Uttrycket användes under Andra Världskriget om dem som samarbetade med nazisterna. Raheb menade att om Annika levt i Tyskland på 1930-talet och framåt så hade hon samarbetat med nazisterna. Ingen bra början på ett samtal om viktiga frågor. Annika skriver att hon ville resa sig och gå därifrån. Anna-Karin Hammar, Svenska kyrkan, stället sig på Rahebs sida och menar att Annika gjort henne ledsen med sin kritiska tidningsartikel.
Trots allt ska samtalet fortsätta. Annika frågar Raheb rakt på hur han ser på Bibelns berättelser om Guds val av Israel. Raheb säger att hon nedvärderar honom genom att ifrågasätta honom och kallar henne rasist. Han påstår att Annika inte förstår, att hon är en dålig teolog och forskare. Han har dessutom hört från någon ellet några (?) att hon är en betydelselös person som man inte behöver bry sig om. Då reste sig Annika upp och lämnade hotellet.
2 kommentarer:
Tack Håkan. Med vänlig hälsning, Annika B
Hej Håkan.
Jag förstår att du har läst Mitri Rahebs bok "Tro under ockupation", eftersom du skriver att den är Rahebs "ersättningsteologiska bok".
Eftersom jag själv just har avslutat läsningen av samma bok så delar vi alltså en erfarenhet.
Mitt problem med vad du skriver är dock att jag inte kan förstå vad i boken du syftar på när du stämplar den som "ersättningsteologisk".
Kan du berätta vad du grundar detta på? Gärna med tydliga citat, så att den som läser kan granska och bedöma själv.
Med vänlig hälsning
/larsgunnar frisk
Skicka en kommentar