tisdag, mars 24, 2015

Massomvändelser

Nu håller jag på att avsluta en mycket intressant bok. Den heter The Rise of Christianity - how the Obscure, Mariginal Jesus Movement Became the Dominant Religious Force in the Western World in a Few Centuries. Det var underrubriken som var så lång.  Boken är skriven av sociologen Rodney Stark. Jag nämnde om honom i några tidigare bloggar. Nu läser jag en bok som är skriven tidigare men också innehåller mer bakgrundsmaterial om kyrkans tillväxt under de trehundrafemtio första åren. Det som gör boken intressant för mig är just det sociologiska perspektivet. Jag som annars mest sysslar med det teologiska.

Till exempel visar Stark genom att använda andra, moderna jämförelser, att den enorma tillväxt vi brukar tala om när de kristna blir i majoritet i Romarriket inte tarvar några extraordinära förklaringar. Han beskriver tillväxten med hjälp av matematik. Han utgår från att det fanns 1000 kristna år 40 e Kr vilket sannerligen inte är någon överdrift och med hjälp av andra historiker sluter han sig till att det fanns 6.299.832 kristna år 300 e Kr. Jag är inte någon matematiker precis men Stark hävdar att för att denna slutsumma ska stämma fordras en tillväxt med 40% per decennium (3, 42% per år). Tillväxten ser då ut på följande sätt:

År
40            1.000
50            1.400
100          7.530
150        40.496
200      217.795
250   1.171.356
300   6.299.832

De flesta forskare går med på att antalet invånare i Romarriket vid den här tidpunkten var ungefär 60 miljoner. Det betyder att år 300 e Kr är 10, 5% kristna. Men sedan exploderar det därför att år

350 33.882.008

kristna. Plötsligt är 56, 5% av befolkningen kristna och kristendomen blir påbjuden statsreligion. Och detta med en tillväxt på 3,42% per år! Jag häpnar. Stämmer detta, ni som kan räkna? Jag utgår från det.

Som om detta inte räckte kan Stark visa hur omvändelserna gick till, i vilka samhällsklasser omvändelserna skedde, av vilka skäl de skedde och att många omvändelser sannolikt skedde genom det judiska folket. Allt detta fullt begripligt ur ett sociologiskt perspektiv. Vi vet nämligen att omvändelser sket genom vänskap och sociala nätverk. Detta är så spännande att jag måste skriva någon mer blogg om det. Kanske på fredag. Inte imorgon för då måste jag sticka emellan med en annan blogg. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Matematiken ser helt korrekt ut; 40 % tillväxt på 10 år blir 438 % tillväxt på 50 år.

3,42 % tillväxt per år kan också översättas till att varje år vinner i genomsnitt en av 29 kristna en ny person för Kristus. Eller att varje kristen i genomsnitt vinner en person för Kristus vart 29:e år. Om inte något annat så säger det något om behovet av uthållighet i bön för de i vår omgivning som behöver bli vunna för Kristus.
/Per H

Håkan Sunnliden sa...

Tack Per för denna underbara bekräftelse. Jag tycker den tillväxt som skedde då borde kunna ske nu. Det finns förstås några ytterligare reflektion som ska med men de återkommer jag till på fredag-lördag.