måndag, maj 16, 2016

Annandag Pingst

Klockan är 08 och jag har just lagt sista handen vid dagens förklaring av högmässotexten. I Värnamo håller vi fast vid Annandag Pingst och firar högmässa klockan 11. Det blir allt viktigare för oss kristna att hålla fast vid Kyrkans år eftersom det mesta i vårt samhälle har en annan inriktning. Det är inte enkelt att vara kristen i Sverige och då kan fasthållandet vid Kyrkans år vara till god hjälp. 

Joh 3:31-36

Budskap: Sonen som nu sitter på Faderns högra sida ber Fadern att sända Anden. Fadern sänder Anden utan att mäta och Anden är den som ger oss det eviga och odelade livet. I dagens evangelium förkunnar Johannes döparen vad som nu har skett, nämligen att:

1. Den som kommer ovanifrån står över alla
a) Det judiska folket väntade på att den messianska tidsåldern skulle inledas, Dan 7:13, se Kr Himf dag. Jesus Kristus har utfört sitt verk från att han blev människa, från dopet till himmelsfärden. NU, först nu är han Herren och kan utgjuta Anden, enligt Joel 2, se Pingstd. Den som beskriver detta historiska skeende närmast är Lukas.
b) Många västerlänningar tänker sig Anden som något andligt, något som har med hänryckning att göra och har fått en felaktig bild av Anden. Också kristna har en sådan bild och kommer därför att i oförstånd blockera Andens liv och verksamhet.  
c) Jesus kom för att döpa i Anden, det vill säga för att göra det vi inte själva kan åstadkomma, se Joh 3, det inte vattnet kan göra, ge oss ett nytt hjärta och låta oss få en ny ande. Det vill Gud göra helt och fullt som ett resultat av Jesus Kristi verk, den nya tiden och att Anden är utgjuten.

2, Gud ger Anden utan att mäta
a) Jesus föds en gång, dör och uppstår en gång, himmelsfärden och Andens utgjutande sker en gång. Det är fullbordat och Anden är tillgänglig för den som tar emot hans vittnesbörd.
b) Under upplysningstiden kom människan och hennes rättigheter alltmer att stå i centrum.  Tanken slog rot också inom teologin. Idag är vi superindividualitiska och försöker till och med ta kontroll över Anden, något som är omöjligt. En förskjutning ägde rum från historia till dogmatik. Men hur ska vi förstå Anden förutom att den ÄR utgjuten?
c) Den är utgjuten i våra hjärtan, Rom 5:5. Det var så vi fick nya hjärtan, Hes 36:26f, 1 ef Tref, vårt dop det vill säga vår nya människa föds och blir till. Om inte det sker är vårt dop värt någonting. Dopet får sitt värde genom att vi tar emot hans vittnesbörd. Det inre (tron) och det yttre (dopet) hör samman, se Luthers katekes. Och därför läser vi slutligen att:

3. Den som tror på Sonen har evigt liv
a) den som tar emot hans vittnesbörd erkänner därmed att det Gud säger är sant, skriver Johannes. Och Gud är inte sen att göra oss till nya människor, det vill säga till kristna, den som tror har evigt liv.
b) Alltför många har missförstått Pingstens budskap, tappat blicken och fått nöja sig med den egna förmågan. I Joh 4 förklarar Jesus för den samariska kvinnan hur hon ska förstå hans uppdrag och hon tog emot hans vittnesbörd. Det blev till ”en brunn” inom henne som sprang upp med evigt liv, 2 ef Trett om Livets källa.
c) Tiden är inne. Guds rike är här. Omvänd er och tro evangelium. Guds rike sträcker sig genom tid och rum. Den här helgen kan ge oss kraft att nu bättre försöka förstå det kristna livet fram till Domssöndagen.



3 kommentarer:

Andreas Holmberg sa...

Tack Håkan för en fin predikan som du delar med dej av! Vår Mats Sandström predikade också mycket inspirerat på Annandagens högmässa, och jag hade förmånen att spela orgel och berätta om pingstens psalmsångare Grundtvig vid kyrkkaffet. Vi blev nog ett 30-tal personer allt som allt (två duklag vid altaret), varav ett par från Sollefteå(!) på vårutflykt.

Det är ni i Värnamo som inspirerat oss att våga ha just 11-högmässa mot alla odds. Tack! Bibliotekarien som tagit ledigt ända sedan annandagen avskaffades officiellt har hela tiden drivit frågan om att fira den i någon form, och våra barn har fått ledigt från skolan fyra annandagar i följd nu (brukar inte vara några problem). Firandet är mer än en "demonstration" - det är verkligen en välsignelse i sej att få lyssna till de centrala johannestexterna och "fortsättningsberättelsen" ur Apostlagärningarna. Och att få fortsätta sjunga pingstpsalmerna som ju har kortare "säsong" än t.o.m. påskpsalmerna, idag sjöng vi bl.a. 51, 160 och 53.

Andreas Holmberg sa...

Och fortsätta be tillsammans - men också SvPs 51 och 53 är ju böner, böner till den helige Ande ("Veni Sancte Spiritus"-temat).

En liten undran bara vid förnyad genomläsning av ditt innehållsrika "utkast": Är det fullt adekvat att säga att Jesus först nu, efter himmelsfärden, är Herren? (Jfr Johannes´ utrop: "Det är Herren!"). Även om jag förstår vad du syftar på, Jesus´ "tronbestigning", tycks mej själva uttryckssättet vanskligt. Eller har det burskap i Skriften - jag kan ha missat något.

Håkan Sunnliden sa...

Tack Andreas. Roligt att ni inspirerats härifrån. Det finns kanske fler som firar denna dag. I Rydaholm har f Thomas högmässa på kvällen. Också ett bra alternativ. När jag skriver att Jesus är HERREN efter tronbestigningen har jag det dels från Lukas som håller ihop Jesu verk som ett odelat och dels att jag menar att det är först vid tronbestigningen verket är avslutat. Det är inte avslutat i och med uppståndelsen från de döda. Då är försoningen avslutat, men han har inte intagit sin rättmätiga plats och inte heller börjat regera, vilket han gör nu. Välsignad vare Han!