Fortsättning i Hjälmseryds nya kyrka
Av Hjälmseryds kyrkorådsprotokoll 1983-07-25 §55 framgår:Ga Hjälmseryds Alliansförsamling har sedan en tid tillbaka bedrivit en möteskampanj, som ägt rum i en virkeslada belägen vi Söndra Sågverk. Eftersom virkesladan kan upplåtas endast under industrisemestern har representanter för nämnda Alliansförsamling förfrågat sig huruvida kyrkorådet kan tänka sig att upplåta Nya Hjälmseryds kyrka för fortsättning av möteskampanjen. Ärendet blev föremål för ingående överläggning, varvid flera beaktansvärda synpunkter framfördes.
Efter avslutad överläggning beslöt kyrkorådet att upplåta Nya Hjälmseryds kyrka för den aktuella möteskampanjen, under förutsättning av kyrkoherdens medverkan och att Alliansförsamlingen själva får svara för uppkommande kostnader för extra städning av kyrkan.
Hjälmseryds nya kyrka är en så kallad Tegnérlada, som rymmer 800 personer. Där fortsatte mötena från september under sju veckor. Det var inte första gången det hölls väckelsemöten där. Det hade skett även under Håkan Sjögrens tid som kyrkoherde omkring 1900. Förutom de predikanter som kallats av Gamla Hjälmseryds Alliansförsamling deltog nu också den nye kyrkoherden, enligt kyrkorådets villkor. Kyrkan var fullsatt, ibland så överfull att folk stod utefter väggarna. Det bars in extrastolar, tre-fyra kunde sitta i varje fönster och man tog in så mycket som 1000 personer.* En av informanterna säger:
Ja, det fylldes – kyrkan var ju full av folk. Kväll efter kväll, ja. Så min plats var ofta i ett fönster. Det var ju så. Det var ju överfullt. […] Så vi satt ju tre fyra i varje fönster i kyrkan då. Man har svårt att tänka sig att det var så mycket folk i en kyrka, men det var överfullt.*
Kyrkoherden hade första gången kommit i kontakt med den karismatiska rörelsen under sina gymnasieår vid Fjellstedtska skolan i Uppsala i början av 1970-talet.(11) Det ledde till en förändrad Guds-relation då bl.a. Osby-kyrkoherden fader Gunnars böcker fick stor betydelse för honom. Även under komministeråren i Värnamo hade han varit med om karismatiska skeenden. Hans roll i den rörelse som nu växte fram blev snabbt tydlig, då det upptäcktes…* bland folket, att [kyrkoherden] hade den starkaste smörjelsen. Så han fick ju en verklig ingång i det här. Och blev mer och mer ledande i det som skedde då i förnyelsen och väckelsen.*
Många bland frikyrkofolket reagerade också positivt på den öppenhet för samarbete som visade sig från Svenska kyrkans sida. Det var väl inte alla som accepterade detta, men för många var det banbrytande, att man kunde ha gemensamt – ha väckelse tillsammans. Alltså man hade samma Gud och man trodde på samma. Och hade samma mål. Så det var ganska stort – egentligen.* Under delar av 1982 och 1983 hölls möten fem kvällar i veckan i missionshuset, tältet, ladan eller kyrkan. Så här säger en av dem som jag intervjuat – då en man i 20-årsåldern:
Det var ju – alltså det var ju härligt och spännande och man ville va med där det hände. Alltså saker. Så man kände ju – det var ju kraft och det var ju glädje och det var ju inspiration, det var ju egentligen bara positiva saker, det som hände.*
En annan informant säger:
Och inte ville de gå hem om kvällarna. Kanske sjöng. Ja, och så var det – då var det ju då när de bad för folk och de ramlade.*
Efter hand ökade kritiken från ledare för frikyrkorna i den södra delen av socknen. De sa, enligt en informant: ”Åk inte dit! Där är villfarelse, för där faller människor till golvet på mötena.”* Och en del var ju det att dom bad om väckelse, men dom såg inte att väckelsen var här. Utan dom låste in sig i sitt eget då. "Väckelsen ska börja här, inte nån annan stans."
Livets ords bibelskola i Uppsala startade 1983 och fick stor uppmärksamhet i media. I smålandstid-ningarna kopplades någon gång det som skedde i Hjälmseryd ihop med Livets ord. Kyrkoherden kunde t.ex. kallas Livets ords-prästen. En del av informanterna menar att undervisningen i Hjälmseryd till sitt innehåll låg nära den trosundervisning som gavs i Uppsala – men i Hjälmseryd i en mjukare form, snarare påverkad av den engelske karismatikern Collin Urquhart – och att karismatiska företeelser liknande dem på Livets ord förekom. Trots att det inte fanns några relationer mellan Hjälmseryd och Uppsala, mer än att en av Livets ords lärare en gång medverkade vid bibelskolan, påverkade sannolikt den samtidiga utvecklingen och likheterna inställningen i bygden till bibelskolan.*
(11) Fjellstedtska skolan Årsskrift 2015 Uppsala: Kamratföreningen Gamla Fjellstedtare
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar