Nya rörelser skapar spänningar
Under 1960- och 70-talen växte Jesus-rörelsen (8) och den karismatiska rörelsen fram, till att börja med i stor utsträckning inom de etablerade kyrkorna, parallellt med såväl den ekumeniska rörelsen, som uttryck för mer traditionell väckelserörelse i en del lokala församlingar. Rörelser när det gäller bibel-syn och därmed t.ex. kvinnor i kyrkliga ämbeten har varit andra inslag. 68-rörelsen (9) gjorde också avtryck inom en del församlingar med ett engagemang för det man då kallade för Tredje världen. I Hjälmserydsbygden förefaller rörelser i karismatisk eller traditionell väckelseform ha dominerat.Från en plats mindre än två mil söder om länsgränsen flyttade i mitten på 60-talet en ung man. Om sin hembygd säger han – och beskriver därmed skillnaden mot Hjälmserydssidan av gränsen:
Ingen väckelsebygd – det har aldrig vart, tror jag, nån väckelse där. [… Men] min farmor kom ju här-ifrån. Och hon var blind och kunde inte se när hon blev äldre, och då läste jag för henne i Biblen.*
Det var det närmaste han hade kommit kristen tro och något större intresse skapade inte flytten till Hjälmseryds socken. I början av 70-talet var det tältmöten i Föreberg och hans fru gick dit. Hon ville att han skulle följa med. Han hade aldrig varit i en frikyrkolokal tidigare och väckelsemötena berörde honom inte. Men frun ”ville ju gå och lämna sig […] och de frågade mig om jag skulle följa med.” Så blev det och det kändes bra, men upplevelsen som många talade om uteblev.*
Under 1970-talet hölls en rad tältmöteskampanjer i området kring Hjälmseryd, bl.a. i Gamla Hjälmse-ryds alliansförsamling. Omkring 1972 hölls en väckelsekampanj i Rörviks alliansförsamling då minst tolv personer blev frälsta. Informanter berättar att den väckelsen avstannade ganska snabbt och anser att orsaken till det var oenighet mellan olika grupper i församlingen. I en av dessa fanns det personer som betedde sig exkluderande, rent av sofistikerat elakt, mot de nykristna, vilket flera av dessa hade svårt att hantera. Stridigheterna blev också problem för pastorerna, som bara stannade kortare peri-oder. Ledare från Alliansmissionen och andra externa medlare som engagerade sig lyckades inte heller förändra situationen. Det skulle dröja ända till slutet av 1990-talet innan åtgärder genomfördes som ledde till att en ändring kom till stånd.*
Revitaliseringsrörelser under 1980- och 90-talen
Väckelsen i Hjälmseryd
Begreppet Väckelsen i Hjälmseryd kan stå för en rad olika företeelser under 1800- och 1900-talen. Men för nu levande personer syftar uttrycket på vad som hände under 1980-talet. Som vi skall se har den påverkat bygden på flera sätt under de senaste 30 åren. Det gäller inte minst de förändringar i kyrko-geografin som skett och där Hjälmserydsväckelsen varit delorsak till såväl en ny församlingsbildning, som att församlingar funnit varandra och gått samman. Dessutom har den kommit att förändra rela-tionerna mellan kyrka och frikyrka.Alliansförsamlingen i Gamla Hjälmseryd har en lång tradition av tältmöten i väckelsemötesstil. Under 1970-talet hade det varit en viss stagnation. ”Det gick på tomgång”, menar en informant. I början av 1980-talet skedde en förändring.
Man enades nog alltså. Man fokuserade mer på Bibeln, Guds ord, i stället för att ha egna åsikter om allting. Det blev en enhet. […] Vi hade bibelstudier. […] Det blev en längtan på nåt vis efter väckelse. […] Det började komma folk från alla håll till det lilla missionshuset.*
I det missionshuset startade under vintern 1982 en kampanj med två frikyrkliga evangelister. Den lilla lokalen fylldes. Informanter berättar om att de fick sitta på en spis i köket eller ute i farstun och kunde bara höra, inte se, vad som hände.* I mars var det så fullt att församlingen mitt i smällkalla vintern satte upp ett tält – först för 500, sedan ytterligare ett för 300 – som värmdes upp av kaminer. När sommaren kom fick församlingen disponera en virkeslada vid Söndra sågverk, som stod tom under semestern. Ladan fylldes av människor som strömmade till från ett stort område runt Hjälmseryd. Informanter berättar om karismatiska företeelser som helande och om att många kom till tro.(10*)
1982 avböjde den dåvarande kyrkoherden en förfrågan om att få fortsätta mötena i Hjälmseryds nya kyrka, så efter sommaren gjordes ett uppehåll till midsommar 1983 då ladan åter var möteslokal. Lik-som föregående år behövde sågverket efter semestern använda ladan för att kunna torka virket. De två predikanter som hade lett väckelsemötena under sommaren åkte då till den nye kyrkoherde, som börjat sin tjänst i mars samma år. Frågan gällde åter om kyrkan kunde upplåtas så att mötena skulle kunna fortsätta att hållas. Kyrkoherden var positiv, men ville låta kyrkorådet ta beslutet.*
(8) Jesus-rörelsen, Jesus-folket, uppstod bland hippies i Kalifornien, var en rörelse som sökte kyrkans rötter, trodde på helande, tillämpade tungotal, samt prövade olika former av egendomsgemenskap, som att bo i kollektiv.
(9) 68-rörelsen är ett samlingsnamn på en rad radikala rörelser som uppstod under 1960- och 70-talen.
(10) Fransson, Britha m.fl. (2007:28-32) Bönhus och kyrkor i Sävsjö kommuns nio socknar Sävsjö: Studieförbundet vuxenskolan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar