De fem Moseböckerna är Helig skrift också för oss kristna även om vi läser dem i ett annat ljus än judarna gör. Tolkningar kan alltid diskuteras men vissa grundläggande principer måste gälla. En sådan princip är att vi inte får upphäva den bokstavliga meningen. Vi kan göra långa utvikningar, förstora och förminska textens mening, men aldrig upphäva vad som faktiskt står. I den stunden är texten inte längre helig.
Framlidne professorn i gammaltestamentlig exegetik Tryggve Kronholm (1939-1999) hävdade att 5 Mosebok var viktigast eftersom den sammanfattar de fyra första. Det viktigaste måste finnas i 5 Mosebok annars har författaren missat något väsentligt. Har du inte läst Moseböckerna men skulle vilja få en överblick av det judiska folkets historia kan du med andra ord med fördel börja med 5 Mosebok. Boken slutar med Moses död men innan dess talade Moses en sång till folket, 32:2-43. I v 10 läser jag:
Han (HERREN) fann honom (Israel) i öknens land, i ödslig, tjutande ökenmark. Han omslöt honom och tog honom i sin vård, han bevarade honom som sin ögonsten.
Detta får bli det sjätte skälet till att kristna ska hysa särskild kärlek till det judiska folket. Det utgör HERRENS ögonsten. Det går att läsa om mer om Guds väldiga kärlek till sitt folk, både i detta kapitel och i många andra, men jag stannar vid ordet "ögonsten". Uttrycket återkommer nämligen hos profeten Sakarja knappt tusen år senare. I Sak 2 ser profeten en man med ett mätsnöre i handen. Denne går för att mäta Jerusalem men får höra att HERREN själv ska vara en mur av eld runt staden och vara härligheten därinne. Sedan talar HERREN själv i v 8, jag läser:
Ty så säger HERREN Sebaot, han som för sin härlighets skull har sänt mig till hednafolken som har plundrat er: "Den som rör vid er, rör vid hans ögonsten".
Profeten Sakarja var en av dem som kunde lämna fångenskapen i Babel för att istället återuppbygga Jerusalem. Han profeterar om framtiden men bland dessa profetior finns också ett antal profetior om en kommande Messias, se kapitel 12. I v 2 och 3 talar profeten om Jerusalem som en lyftesten. Jag kan med tanke på att jag skriver om antisemitismen inte undanhålla er denna profetia:
Se, jag skall göra Jerusalem till en berusningens kalk för alla folk runtomkring ... Det skall ske på dagen att jag skall göra Jerusalem till en tung sten för alla folk. Var och en som lyfter den skall göra sig illa på den. Och alla jordens folk skall församla sig mot henne.
Vill du veta mer så läs gärna hela kapitlet.
Vad är en ögonsten? Det hebreiska språket syftar på ögats pupill. Jag visste att Gud i synnerhet ser oss kristna genom Jesus. Nu vet jag att Gud ser folken i allmänhet genom det judiska folket.
Sammanfattning: Kristna bör inta en ödmjuk och tacksam hållning mot det judiska folket av bland andra följande skäl:
1. Guds ord har anförtrotts judiska folket
2. HERREN har utvalt det judiska folket
3. Guds namn är fästat vid det judiska folket
4. De kristna är inympade i det judiska folket
5. Frälsningen kommer från det judiska folket
6. Det judiska folket är Guds ögonsten
Framlidne professorn i gammaltestamentlig exegetik Tryggve Kronholm (1939-1999) hävdade att 5 Mosebok var viktigast eftersom den sammanfattar de fyra första. Det viktigaste måste finnas i 5 Mosebok annars har författaren missat något väsentligt. Har du inte läst Moseböckerna men skulle vilja få en överblick av det judiska folkets historia kan du med andra ord med fördel börja med 5 Mosebok. Boken slutar med Moses död men innan dess talade Moses en sång till folket, 32:2-43. I v 10 läser jag:
Han (HERREN) fann honom (Israel) i öknens land, i ödslig, tjutande ökenmark. Han omslöt honom och tog honom i sin vård, han bevarade honom som sin ögonsten.
Detta får bli det sjätte skälet till att kristna ska hysa särskild kärlek till det judiska folket. Det utgör HERRENS ögonsten. Det går att läsa om mer om Guds väldiga kärlek till sitt folk, både i detta kapitel och i många andra, men jag stannar vid ordet "ögonsten". Uttrycket återkommer nämligen hos profeten Sakarja knappt tusen år senare. I Sak 2 ser profeten en man med ett mätsnöre i handen. Denne går för att mäta Jerusalem men får höra att HERREN själv ska vara en mur av eld runt staden och vara härligheten därinne. Sedan talar HERREN själv i v 8, jag läser:
Ty så säger HERREN Sebaot, han som för sin härlighets skull har sänt mig till hednafolken som har plundrat er: "Den som rör vid er, rör vid hans ögonsten".
Profeten Sakarja var en av dem som kunde lämna fångenskapen i Babel för att istället återuppbygga Jerusalem. Han profeterar om framtiden men bland dessa profetior finns också ett antal profetior om en kommande Messias, se kapitel 12. I v 2 och 3 talar profeten om Jerusalem som en lyftesten. Jag kan med tanke på att jag skriver om antisemitismen inte undanhålla er denna profetia:
Se, jag skall göra Jerusalem till en berusningens kalk för alla folk runtomkring ... Det skall ske på dagen att jag skall göra Jerusalem till en tung sten för alla folk. Var och en som lyfter den skall göra sig illa på den. Och alla jordens folk skall församla sig mot henne.
Vill du veta mer så läs gärna hela kapitlet.
Vad är en ögonsten? Det hebreiska språket syftar på ögats pupill. Jag visste att Gud i synnerhet ser oss kristna genom Jesus. Nu vet jag att Gud ser folken i allmänhet genom det judiska folket.
Sammanfattning: Kristna bör inta en ödmjuk och tacksam hållning mot det judiska folket av bland andra följande skäl:
1. Guds ord har anförtrotts judiska folket
2. HERREN har utvalt det judiska folket
3. Guds namn är fästat vid det judiska folket
4. De kristna är inympade i det judiska folket
5. Frälsningen kommer från det judiska folket
6. Det judiska folket är Guds ögonsten
2 kommentarer:
Betyder detta att
-Israel har rätt att fördriva palestinier från ockuperade områden?
-att Israel har rätt att konfiskera de fördrivnas mark?
-Israel har nätt att bygga nya bostäder på den konfiskerade marken, bostäder för enbart israeliska bosättare?
En konflikt har alltid minst två parter, och att helt lägga skulden på den ena parten är oftast dålig konfliktlösning.
Därför vill jag gärna ha synpunkter på mina frågor. Kan man diskutera det växande, och förfärliga, judehatet utan att utan att diskutera mina frågor?
Hej du anonyme. Jag såg just din kommentar. Nej jag tror som du att frågorna 1) det judiska folkets utkorelse 2) judehat och 3) palestiniernas sak hör samman. Eller är detta exrmpel på hur vi dels måste skilja dem åt och dels hålla dem samman.
Vad gäller dina frågor tycker jag att nan måste komma ihåg att Israel vunnit dessa områdrn genom försvarskrig. Det brukar inte vara så att nan ger tillbaka vad man tagit. Tror du Ryssland tänker ge tillbaka Krim?
Skicka en kommentar