CA, kärnan i Svenska kyrkans bekännelse, är fantastisk på många sätt. Jag tycker mycket om den "rätta läran" eller sättet att beskriva den kristna bekännelsen, den som förenar alla oss kristna. Jag säger som en kollega sa vid tillfälle: "Jag älskar Svenska kyrkan ... sådan hon är enligt sin bekännelse." Lika mycket som jag älskar Svenska kyrkan lika illa tycker jag om förnekelsen. Också i det avseendet är jag på reformatorisk mark eftersom reformatorerna ofta avgränsade sig mot villolärarna. Men då ska man komma ihåg att på Medeltiden var bara en religion tillåten. Idag är situationen annorlunda. Vi lever i ett mångkulturellt land med frihet till religionen och måste naturligtvis acceptera det. Men de eviga sanningarna förändras väl inte bara för att tiden förändras?
Jag tror att jag ska citera CA, art 3 ordagrant:
Vidare lära de, att Ordet, det vill säga Guds Son, antagit mänsklig natur i den saliga jungfrun Marias liv, så att de två naturerna, den gudomliga och den mänskliga, oupplösligt förenade i personens enhet, äro en enda Kristus, sann Gud och sann människa, född av jungfru Maria, verkligen pinad, korsfäst, död och begraven, för att han skulle försona Fadern med oss och vara ett offer icke allenast för arvskulden, utan även för alla människors verksynder. Han nedsteg till dödsriket och uppstod i sanning på tredje dagen, uppsteg därefter till himmelen för att sitta på Faderns högra sida och regera i evighet och råda över alla skapade varelser, helga dem, som tro på honom, i det att han sänder den Helige Ande i deras hjärtan, vilken skall leda, trösta och levandegöra dem samt försvara dem mot djävulen och mot syndens makt. Denne Kristus skall ock i uppenbar måtto igenkomma till att döma levande och döda, o.s.v. enligt den apostoliska trosbekännelsen.
Låt mig peka på några punkter.
1. Ordet har antagit mänsklig natur, det vill säga Sonen fanns innan han blev människa. Gudomen antog sann mänsklig gestalt och blev sann Gud och sann människa. Hit hör också att Jesus även efter uppståndelsen och himmelsfärden förblir vad han är. Det finns en sann Gud och människa som väntar på oss.
2. Han föddes av jungfrun Maria.
3. Han regerar i evighet och råder över alla skapade.
4. Han helgar oss som tror.
5. Han beskyddar oss och vägleder oss.
6. Han är vår försvarsadvokat.
7. Han skall komma tillbaka.
Guds Ord ska predikas "rent" säger reformatorerna. Budskapet om att Guds Son kommit till för att försona oss med Fadern, ge dem som tror en nystart och vara med oss i vardagen är enkelt att förstå. Inga konstigheter alls, men vi behöver få höra det för att kunna tro.
De tre första artiklarna knyter verkligen HERREN till oss människor och vår historia. Han är mitt ibland oss. Artikel 4 talar om vad som sker med oss och artikel 5 om hur Guds rike fortsätter att sprida sig genom den predikade Kristus och den mottagne Kristus.
Jag tror att jag ska citera CA, art 3 ordagrant:
Vidare lära de, att Ordet, det vill säga Guds Son, antagit mänsklig natur i den saliga jungfrun Marias liv, så att de två naturerna, den gudomliga och den mänskliga, oupplösligt förenade i personens enhet, äro en enda Kristus, sann Gud och sann människa, född av jungfru Maria, verkligen pinad, korsfäst, död och begraven, för att han skulle försona Fadern med oss och vara ett offer icke allenast för arvskulden, utan även för alla människors verksynder. Han nedsteg till dödsriket och uppstod i sanning på tredje dagen, uppsteg därefter till himmelen för att sitta på Faderns högra sida och regera i evighet och råda över alla skapade varelser, helga dem, som tro på honom, i det att han sänder den Helige Ande i deras hjärtan, vilken skall leda, trösta och levandegöra dem samt försvara dem mot djävulen och mot syndens makt. Denne Kristus skall ock i uppenbar måtto igenkomma till att döma levande och döda, o.s.v. enligt den apostoliska trosbekännelsen.
Låt mig peka på några punkter.
1. Ordet har antagit mänsklig natur, det vill säga Sonen fanns innan han blev människa. Gudomen antog sann mänsklig gestalt och blev sann Gud och sann människa. Hit hör också att Jesus även efter uppståndelsen och himmelsfärden förblir vad han är. Det finns en sann Gud och människa som väntar på oss.
2. Han föddes av jungfrun Maria.
3. Han regerar i evighet och råder över alla skapade.
4. Han helgar oss som tror.
5. Han beskyddar oss och vägleder oss.
6. Han är vår försvarsadvokat.
7. Han skall komma tillbaka.
Guds Ord ska predikas "rent" säger reformatorerna. Budskapet om att Guds Son kommit till för att försona oss med Fadern, ge dem som tror en nystart och vara med oss i vardagen är enkelt att förstå. Inga konstigheter alls, men vi behöver få höra det för att kunna tro.
De tre första artiklarna knyter verkligen HERREN till oss människor och vår historia. Han är mitt ibland oss. Artikel 4 talar om vad som sker med oss och artikel 5 om hur Guds rike fortsätter att sprida sig genom den predikade Kristus och den mottagne Kristus.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar