söndag, oktober 18, 2015

20 veckan efter Trefaldighet

Jesus hade varit nere vid sjön och folk kom från Judéen, Jerusalem, Iduméen, från andra sidan Jordan och från takten av Tyrus och Sidon. Mängder av folk. Sedan upp på berget där han valde ut de tolv. Hans anhöriga trodde han förlorat förståndet och när Jesus sent på eftermiddagen kom hem till sitt begav de sig dit. Men också där var så mycket folk att de fick stanna utanför.

1.      Jesu mor och hans bröder stannade utanför
a)      Vid en första läsning verkar det som om Jesus markerar avstånd mot sin egen familj. Självklart visste Jesus vilken familj tillhörde och visst levde han efter fjärde budet. Det är inte Jesu avsikt att förneka Guds skapelse. Men han vill visa på en annan sorts gemenskap, en för många människor okänd sådan.
b)      Det är många svenskar som är frågande inför Jesus och som väljer att stanna utanför. Och även om de döpts in i Guds hushåll väljer de sedan att begära utträde därför att de inte ser eller förstår vad det är att vara Guds barn.
c)       Jesus talar om Guds rike, om Guds hushåll och om den nya gemenskapen. Han talar om hur vi bli Guds barn och vad det innebär, om än bara antydningsvis i vår text. Här inleder han med en fråga.

2.      Vem är min mor och mina bröder?
a)      Den nya gemenskapen går utöver blodsbanden och sker genom en livsförvandling. Att bli delaktig av Gud förvandlar allt och ger oss nya dimensioner av tillvaron. Jesus kom från ovan, är Guds egen Son och vill göra oss till bröder och systrar, svpsb 250;-.  Men vad med hans jordiska syskon? Står det inte att han hade jordiska syskon?
b)      Det hebreiska ordet för bror är vidare än vårt. Det kan betyda ”kusin”. Inom Romersk-katolska kyrkan betonas att Maria är ständig jungfru. Därför betraktas syskonen som kusiner vilket de mycket väl kunde varit. Inom de ortodoxa kyrkorna sägs Josef vara änkeman och Jesu syskon barn från tidigare äktenskap. Inte heller i vår egen tradition är syskonen helsyskon eftersom de inte har samme far. Jesu avlades som Kyrkan bekänner av den Helige Ande och syskonen är högst halv-syskon. Det är bara de liberala som tror sig veta att Jesus hade helsyskon, men så tror de inte heller att Jesus är den andra personen i gudomen.
c)      Jesu frågar handlar emellertid inte om den biologiska familjen. Han vidgar perspektivet när han talar om syskonen i Guds rike och vilka som ingår i Guds hushåll.
  
3.      Den som gör Guds vilja är min bror och syster och mor
a)      Att göra Guds vilja hör till grunden i den judiska traditionen. Barnen får tidigt lära sig att göra Guds vilja. De iakttar sabbaten och följer särskilda matföreskrifter, de tio orden är självklara … Enligt judisk tro är det omöjligt att ha hört Guds ord med mindre än man också gör Guds ord. Höra och göra hör samman.
b)      Annat är det hos oss. Vi är ytterst noga med att betona att ingen blir frälst genom gärningar. Det är hjärtats tro som är avgör, men det behöver förtydligas med orden: tron på Jesus som Guds Son! Tron på att den andra personen i gudomen blivit människan som uppfyller lagen, utstår orättfärdigheten, lider lagens straff, dör vår död, uppstår för att ge oss ett hopp och efter himmelsfärden utgjuter sin Ande för att hoppet ska leva inom oss. När det är gjort faller detta med gärningarna på plats eftersom alla Guds barn i praktiken får lära sig att leva evangelium.
c)      Jesu fråga var retorisk. Med orden ”den som gör Guds vilja … ” syftar han först på sig själv. Det är han som gör Guds vilja och det skulle dröja innan lärjungarna förstod att orden också syftar på dem som förenas och växer samman med honom är hans bröder och systrar.

Maria och halvsyskonen kom vid det här tillfället inte in men senare skulle också de komma in i Guds hushåll. Det fanns en tid då det var omöjligt att komma in men de goda nyheterna hämtar vi från Jesu Bergspredikan:

Be och ni ska få. Sök och ni ska finna. Bulta på och det ska öppnas. Den som ber han får. Den som söker han finner och för den som klappar ska det öppnas. 

1 kommentar:

LWÖ sa...

En liten och kort faktakommentar: Också Svenska Kyrkans bekännelseskrifter bekänner Maria som ständig jungfru.