27:1-2 Rådets beslut
Nu är vi tillbaka till det förhör Kajafas hållit med Jesus under tiden. Hur länge det pågick är oklart, men det står att översteprästerna och folkets äldste beslutat att döda Jesus och att utlämna (sic!) honom till Pilatus. Jesus stöts ur den judiska gemenskapen, korsfästs utanför murarna och berövas gemenskapen med Gud, v 46.
27:3-10 Judas död
Matteus är ensam om att berätta om Judas död. Matteus visar hur Judas handlar i fyra steg. Först inser Judas vad han gjort, v 3. Det grekiska ordet för ångra sig, metameletheis ska inte förväxlas med metanoia som vi översätter positivt till bättring, ånger och tro. Det förra ska förstår negativt. Judas hade tappat kontrollen. Han hade inte avsett att det skulle gå så långt som till avrättning. Men nu inser han det. För det andra drar Judas den korrekta slutsatsen. Han har syndat och förrått oskyldigt blod, v 4. Därför vill han inte, för det tredje, behålla pengarna som nu blivit blodspengar. Han vill köpa sig fri från ansvaret och vill därför lämna tillbaka dem. Något som misslyckas, v 3, 5a. Då kastar han de 30 silvermynten på golvet. Det fjärde Matteus berättar är att Judas hängde sig. Därefter omnämns inte Judas mer.
Det finns en förklaring i 1 Mos 9:5 f och i helighetslagarna i 4 Mos 35:30 ff och 5 Mos 19:10 ff till Judas handlande.
Det betyder inte att Matteus tolkade Judas självmord positivt utan bara att Judas fick betala ett högt pris för sin handling. Orden i 1 Mos 9:5 f tolkas som att endast Gud får ta liv, inte människor. Men Judas självmord kan ses som en desperat handling för att nå försoning.
Matteus har i sitt evangelium noggrant visat hur allt varit förutsagt i Skrifterna. Det gäller också den här berättelsen. Se kommentaren till 26:30-35.
27:11-31 Inför Pontius Pilatus
Pilatus var känd som en grym politiker och helt okänslig för
judisk egenart eller judisk övertygelse. Han var inte särskilt road av det här
ärendet. Översteprästerna har därför förvandlat anklagelsen mot Jesus till en
politisk sådan. När Pilatus i v 11 frågar Jesus om han är kung beror det
säkerligen på att översteprästerna presenterat Jesus på det viset för Pilatus.
När man jämför berättelsen i Matteus med Markus och Lukas
stämmer de väl överens. Men Matteus har lyft fram tre avsnitt som de andra inte
har.
- Judas
Iskariots självmord, 3 ff
- Pilatus
hustrus mardrömmar, v 19
- Pilatus
två sina händer, v 24 f
Dessa scener har det gemensamt att det
gemensamt att de berör frågan om skuld. Vem tar på sig ansvaret för att
oskyldigt blod har utgjutits`. Vi har redan talat om Judas Iskariot, men ska
nedan läsa mer om denna frågeställning. Vårt avsnitt kan delas in i tre mindre.
27:11-14 Jesus ställs inför Pilatus
27:15-26 Barabbas friges och Jesus döms
27:27-31 Soldaterna hånar Jesus
27:11-14
Jesus ställs inför Pilatus
Scenen liknar den i Kajafas hus fast nu har
anklagelsen en politisk dimension. Något annat hade inte fungerat. När vi läser
texten förstår vi, om inte förr, att Jesus knappast hade några politiska
anspråk. Istället har han teologiska sådan som tar sig uttryck i att han tiger,
vilket leder tanken till den lidande Tjänaren som tyst förs bort för att
slaktas, Jes 53:7. Detta kan Pilatus knappast ha begripit.
Däremot förstår nog Pilatus att denne Jesus
stött sig med prästaristokratin och blivit offer för dem, v 18.
27:15-26
Barabbas friges och Jesus döms
Det verkar som att båda personerna heter
Jesus, se noten till v 16 i FB och den ene med ett tillnamn, Barabbas, som
betyder faderns son. Båda var väl kända av det judiska folket, men av olika
skäl. En är skyldig och den andre är oskyldig. Nu vill Pilatus göra ett byte
mellan dem och det blir också ett byte, men inte som Pilatus tänkt sig.
I v 19 sänder Pilatus hustru ett meddelande
till dem där hon säger att Pilatus inte ska göra något orätt mot denne
rättfärdige, grekiska to dikaio, man.
Den tidiga kristna litteraturen berättar att hon hette Claudia Procla och hon
betraktas som ett helgon i Greklands och Etiopiens ortodoxa kyrkor. Den
romerske officeren säger samma sak om Jesus i 27:54.
Pilatus tog sin hustrus varning på allvar
och handlar efter den i så måtto att han inte vill ta ansvar för detta
justitiemord. Han tar, i v 24, sin tillflykt till en israelitisk
reningsceremoni som återfinns i 5 Mos 21:6 f, se också Ps 26:6 och Jes 1:15 f.
Folket förstod att Pilatus inte var villig
att ta på sig skulden för detta mord. Men vart tar då skulden vägen? Jos 2:19
och 1 Kon 2:5 f, 29-33.
Judas hade tagit sitt ansvar och nu är pöbeln
snarare än folket villigt att ta sitt ansvar, v 25. Men Matteus använder inte
ett ord för pöbel. När han tidigare talat om folkhopen har han använt det
grekiska ordet ochlos, till exempel i v 24, men i v 25 använder han
olyckligtvis det grekiska laos, ett ord som syftar på gudsfolket, och
provokation som fått förödande följder. Vi ska komma ihåg att Matteus såg den
framväxande fariseismen som det största hotet mot den framväxande kyrkan. Han
har markerat detta tidigare, till exempel i 21:43 och 23:34-36.[1] Men orden i v 25 har tolkats som att det gäller alla judar genom
alla tider. Denna mörka tolkningstradition har brutits förs i vår egen tid.
Andra Vatikankonciliet skriver:
Hans blod må komma över oss
och över våra barn (Matt 27:25) är ropet från en folkhop i Jerusalem. Den hade
ingen rätt att tala för hela deet judiska folket. Allvaret i Jesu dom över
Jerusalemn (Matt 27:35ff etc) ger inget stöd eller bevis för att det egna
judiska folket skulle ha någon kollektiv skuld för korsfästelsen.[2]
Man har också påmint om att Jesu
försoningsdöd gäller alla människor, också judar.
Den folkhop vi läser om kunde ropa med gott
samvete, på grund av 4 Mos 15:30, och eftersom de ansåg Jesus som skyldig. De
tog ansvar för att Lagen följdes. Jesu ord i v Matt 23:35 f visar att Lagen ska
fullbordas också i detta för oss negativa avseende. Lagöverträdelser ska
bestraffas. Det är en del av Lagens uppgift.
Jesus hade fullbordat Lagen i positiv
mening. Genom att han som oskyldig korsfästs uppfylls Lagen i negativ mening.
Endast så kan Lagen uppfyllas helt, endast så kan hela Lagen, både det goda och
det onda fullbordas, Gal 3:13. Det kan dessutom bara ske genom en oskyldig,
eftersom Lagen annars bara utfört sin uppgift. Men innan vi kommer så långt ska
vi vända tillbaka till texten.
Nu har domen fallit och bestraffningen tar vid. Pilatus var högsta instans och det
fanns ingen möjlighet att överklaga.
27:27-31
Soldaterna hånar Jesus
Bestraffningen börjar med gisslingen som äger rum inne i
pretoriet.[3]
Hånet, i v 28 f, ingår inte i detta utan måste ses som ett av flera övergrepp.
I 4:9 f läser vi om hur Jesus tackar nej till hela världen
och här läser vi därför om hur han i stället drabbas av hela världens förakt. I
stället för att här sväva ut i ord rekommenderar jag er alla att se The Passion of the Christ. Filmen finns
i församlingens ägo.
[1] Därför kunde biskop Melito
av Sardes mot slutet av 100-talet säga: ”Gud har blivit mördad, Israels kung
har dödats av en israelitisk hand. Förfärliga mord! …” Ur hans Påskhomilia
96f. Härifrån kommer den beskyllning för ”gudamord” som har följt det judiska
folket genom historien.
[2] Ur Nostra Aetate,1965
[3] Också denna plats finns
bevarad i Jerusalem under namnet Lithostroton.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar