26:57-27:10 Inför Kajafas
Det var romarna som härskade i Israel. När Jesus korsfästes
var Tiberius kejsare i Rom och Pontius Pilatus hans ställföreträdare,
ståthållare i Judéen. Ståthållaren hade sitt säte i Caesarea vid havet, men kom
i regel till Jerusalem vid de stora högtiderna. Sedan några år är palatset vid
Caesarea utgrävt och där återfanns bland annat en sten med Pontius Pilatus namn
på och det fängelse där Paulus satt fängslad. Caesarea blev senare biskopsstad
och där skrev biskop Eusebius (262-340 e Kr) sin Kyrkohistoria, världens första.
Roms kejsare Romerska ståthållare[1]
27 f Kr – 14 e Kr Augustus (Luk 2:1)
14 – 37 e Kr Tiberius
(Luk 3:1) 26-36 e Kr Pontius Pilatus (Matt 27:2)
37 – 41 e Kr Caligula
41 – 54 e Kr Claudius 52-59
e Kr Antonius Felix (Apg 23:26)
54
– 68 e Kr Nero (Apg 25:10) 59-61 e Kr Porcius Festus (Apg 25:1)
68
e Kr Galba
69
e Kr Otho
69
e Kr Vitellius
69-79
e Kr Vespasianus
79-81
e Kr Titus
81-96
e Kr Domitianus
96-98
e Kr Nerva
989-117
e Kr Trajanus
Internt judiska angelägenheter, t ex sådana som hade att göra med den judiska lagens efterlevnad, handhades av Stora rådet och de lokala synagogala myndigheterna. Dessa hade ingen möjlighet att döma någon till döden, utan sådana ärenden måste avgöras inför romersk domstol, dvs inför Pontius Pilatus. Vid större högtider kunde denne besöka Jerusalem, bl a för att vara tillgänglig för domstolsavgöranden. En viss förväntan förekom i selotiska kretsar att Gud skulle återupprätta sitt rike en påsk, och det är inte osannolikt att Jesus kan ha presenterats för Pilatus som en politisk upprorsmakare.[2]
Internt judiska angelägenheter, t ex sådana som hade att göra med den judiska lagens efterlevnad, handhades av Stora rådet och de lokala synagogala myndigheterna. Dessa hade ingen möjlighet att döma någon till döden, utan sådana ärenden måste avgöras inför romersk domstol, dvs inför Pontius Pilatus. Vid större högtider kunde denne besöka Jerusalem, bl a för att vara tillgänglig för domstolsavgöranden. En viss förväntan förekom i selotiska kretsar att Gud skulle återupprätta sitt rike en påsk, och det är inte osannolikt att Jesus kan ha presenterats för Pilatus som en politisk upprorsmakare.[2]
Rättegången mot Jesus består av två delar, dels inför Stora
rådet i 26:57-27:2, dels inför den romerske ståthållaren, 27:10-31a. Stora
rådet, hebreiska sanhedrin och grekiska synedrion, finns belagt redan på 200 f
Kr och härledde sitt ursprung till 4 Mos 11:16. De bestod av 70 män,
översteprästerna, de skriftlärde och de äldste. Ordföranden var den fungerande
översteprästen, det vill säga Kajafas.
26:57-68 Förhöret
inför Stora rådet
När Jesus gripits i Getsemane förs han till översteprästen
Kajafas hus. På denna plats, söder om nuvarande Gamla staden, står idag en
kyrka, byggd över en fängelsehåla för dödsdömda där man tror Jesus förvarades
under senare delen av natten. När Jesus anländer hålls ett omedelbart förhör.
Det talar för att åklagarna för måna om en snabb behandling av ärendet. Det
berodde dels på att de ville ha en dödsdom och ett verkställande innan
påskhelgen gick in och dels att de måste passa på medan Pilatus är på plats.
Jesus anklagas nu på två punkter.
Den första anklagelsen gäller helt enkelt bristande respekt
för templet och dess myndigheter. Jesus hade uppträtt respektlöst på
tempelplatsen. Han hade rensat det från växlare och offerdjursförsäljare som
tvingats fly, se kommentar till
21:12-17. Han hade också talat om att bryta ner templet eller hur det nu
var, en händelse som finns i 24:1 f och som följde med in i Apg 6:13 f . Orden
om templets undergång är säkert autentiska. Jesus har sagt så. Detta var
oerhört kontroversiellt, men vad menade Jesus?[3]
Här ber jag att få göra en egen utläggning. De 39 skrifterna
fanns samlade i ett band på Jesu tid. De kategoriserades i tre grupper på
hebreiska Thoran, Neviim och Ketuvim. På svenska betyder det Lagen,
Profeterna och Skrifterna. Hela Skriften, det vi kallar Gamla testamentet,
kallas på hebreiska TaNaK efter de tre gruppernas begynnelsebokstäverna. Men
böckerna i den hebreiska bibeln kommer i en annan ordning än i den svenska. De
två sista böckerna i TaNaK är 1 och 2 Krönikerboken. På samma sätt som 5
Mosebok sammanfattar de fyra första sammanfattar de två Krönikerböckerna hela
Skriften. När vi slår upp 1 Krön 1 ser vi hur den börjar med Adam och Eva, men hur slutar 2 Krön?
2 Krön 36:13-23 utgör de tio sista versarna i hela. Vi läser
särskilt
Men de hånade Guds sändebud och föraktade hans ord
och smädade hans profeter, tills Herrens vrede över hans folk växte så, att
ingen bot mer fanns. /…/ Och man brände upp Guds hus och bröt ner Jerusalems
mr, och alla dess palats brände man upp i eld och förstörde alla de dyrbara föremål
som fanns där. / … / Och (Herren) har
befallt mig att bygga honom ett hus i Jerusalem i Juda. Vem det nu än är bland
er, som tillhör hans folk, må Herren, hans Gud, vara med honom, och må han dra
dit upp.
Efter det att dessa satts på pränt har Herrens folk väntat
på dessa ord uppfyllelse. Jesus har kommit för att fullborda dessa ord. Han
fullbordar det gamla förbundet och låter det bli nytt. Han och hans kropp är
det nya tempel som omtalas hos profeten Hesekiel.
Jag kan inte tänka mig annat än att de skriftlärde förstod
vad Jesus menade och när detta nya paradigm som heter Guds rike mitt ibland oss
har kommit då upphör det gamla. Det är oerhörda värden som här står på spel.
Men översteprästerna var införstådda med, v 59, att de
enligt 5 Mos 19:15 var det nödvändigt att få fram tillförlitliga vittnen för
att kunna döma Jesus till döden. Jesu anspråk på att vara Guds Messias var i
och för sig inte tillräckliga för att bestraffas med döden. Det fanns andra som
reste liknande anspråk, men anklagelsen kunde lätt ges politiska toner och
komma att rubriceras som uppror mot romarna. Därför frågar Kajafas Jesus om han
är Messias. Det mönster som nu följer känner vi igen från tidigare
stridssamtal. Jesus får en direkt fråga, men Matteus konstaterar att Jesus teg,
se Jes 53:7. Sedan säger Jesus; du har själv sagt det. Så långt är frågan om
hans politiska engagemang öppen. Sedan kommer orden som vi känner igen sedan
Bergspredikan: Men Jag säger er … Om Jesus gett intryck av att vara en politisk
upprorsmakare hade det säkert varit OK för judarna, men här identifierar han
sig med (Människo-)sonen i Ps 110 och Dan 7 som den eskatologiske Domaren.
Judarna uttalade aldrig Guds namn, utan använde sig av
omskrivningar. Därför står det inte att Jesus sitter på Guds högra sida, utan
på Maktens högra sida, i v 64. Då rev översteprästen sänder sina kläder, ett
uttryck för förfäran inför en olycka eller en hädelse som här. Se 1 Mos 37:34
eller 1 Sam 4:12. Dödsdomen för hädelse v 66 och 27:1 var en logisk följd av
detta. Men det var knappast något som romarna brydde sig om. Och judarna hade
ingen rätt att döma någon till döden. Problemet kvarstår med andra ord.
Innan vi läser om fortsättningen av detta i 27:1 f och
27:11-31 berättar Matteus om ytterligare ett steg i överlämnandet av Jesus. Det
handlar om hur Petrus sviker.
26:69-75 Petrus
förnekar Jesus
Denna text återspeglar dubbelheten i Petrus person. Vi läste
om den i 16:18 f, 22 f och i 26:33,35
återigen. Det var förmodligen Petrus som drog svärd i v 51, se Joh 18:10, och
som nu visar stort mod genom att följa med till Kajafas hus. MEN här sker det
oförklarliga, en total antiklimax. Först förnekar Petrus inför en
tjänstekvinna, v 69, sedan inför en annan kvinna, v 71, och sedan inför ”dem
som stod där”, v 73. Vid det första tillfället uppträder han oförstående, vid
det anra bedyrar han sin oskuld och vid det tredje började han förbanna och
svära.
Exegeterna har diskuterat det grekiska ordet katathematizo, förbanna, därför att det
är ett transitivt verb, det vill säga fordrar ett objekt. Man förbannar någon
eller något. Det är antagligen så illa att Petrus förbannat Jesus, något som
Matteus inte kan förmå sig att skriva ut. Förbannelser var inte helt ovanliga
vid den här tiden, se 1 Kor 12:3 och det finns till och med judiska böner från
den här tiden som förbannar Jesus. Men för det första kristna var det omöjligt
att förbanna Jesus eller ens läsa en sådan i de liturgiska gudstjänsterna.
Jesus har talat om detta i 10:33 och när Petrus kommer ihåg
Jesu ord gråter han bittert.
[1] Jag har här utelämnat de
lydkungar, söner till Herodes den store, som också fanns för att inte
komplicera bilden i onödan. Jag har också utlämnat ett flertal för oss
ointressanta ståthållare. Däremot har jag tagit med alla kejsarna. Nero och
Domitianus är kända för att ha förföljt kristna. Titus var inte kejsare när
Jerusalem ödelades 70 e Kr, men överbefälhavare och ledde kriget mot judarna.
[2] Fornberg 199, sid 450 f
[3] Se också Joh 2:13-22
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar