söndag, september 20, 2015

16 veckan efter Trefaldighet

De första kristna döpte på påsknatten, helst i gryningen till Påskdagen Detta med Jesu försoningsdöd och uppståndelse utgör grunden för den nya skapelsen. Denna dag kallas för lilla Påskdagen och idag ska Melvin döpas för att så fogas in i Kristi kyrka. Paulus skriver: Någon annan grund kan ingen lägga än den som är lagd (av Gud) Jesus Kristus. (1 Kor 3:11) I dagens evangelium ser vi något av

Guds härlighet

1.      Jesus hade ännu inte kommit
a)      Kapitlet börjar med att Lasarus har dött. Jesus befinner sig många mil därifrån när han får veta att Lasarus ligger för döden, men han dröjer ändå kvar. ”Min tid har ännu inte kommit”. Fyra dagar senare anländer Jesus till Betania. Marta möter honom och Jesus säger: ”Jag Är uppståndelsen och livet”, något Marta inte visste. Sedan hämtar hon sin sörjande syster Maria.
b)      Den moderna människan önskar gärna att få slippa olyckor, sjukdom och död Vi ska få slippa sorg – ”huvudsaken är hälsan”- och så blir lycka en massa inte, inte sjuk, inte fattig, inte hungrig … För är man det kan man inte vara lycklig?! Så fel. Olyckor, sjukdom och död hör till livsvillkoren och förstår vi inte det kan vi inte heller få ordning på vad som är meningsfullt och sant. Dagens evangelium lär oss att en rätt relation till Gud, sig själv och andra är det bästa.
c)      Innan Jesus kom och innan vi visste vem han är levde vi ”utan Gud och utan hopp” i världen. De goda nyheterna är att Jesus har kommit och förklarat för oss vem Gud är och hur vi ska få frid med Gud.

2.      Jesus blir upprörd och skakad i sitt inre
a)      Nu kommer Jesus till Betania och han visar medlidande. Han älskar sin nu döde vän Lasarus och sörjer med systrarna. Det står att han gråter. I detta medlidande ser vi en glimt av Guds härlighet. Vi har en Gud som sörjer med oss, som gråter och mer än så. Han var upprörd och skakad i sitt inre.
b)     Han var än mer sårad senare i Getsemane och på Golgata kors. Där, i lidande, sorg och gråt visar Gud sin härlighet och där lades en juridisk grund för Gud att handla på nytt med oss människor. Så länge vi inte var försonade med Gud fanns inga möjligheter för den Helige att närma sig oss människor. Men efter Jesu försoningsdöd och uppståndelse är det ordnat. Det finns en förbindelse mellan Gud och människan genom Jesus Kristus. Nu är det fullt möjligt för Gud att komma till oss, göra oss delaktiga av sig själv och ge oss liv av sitt liv. Eller för att vara helt tydlig; vi får del av Jesu Kristi uppståndelse, död och lidande. För se död och lidande går inte att undvika så länge vi är fångna i den fallna världen.
c)      I dagens evangelium ser vi en glimt av Guds härlighet, av den Gud som öppnar en väg för oss för att vi ska leva om än tills vidare i en fallen värld.

3.      Jesus sade: ”Ta bort stenen”
a)      Efter att Gud har kommit till oss, och Jesus betalat priset i sin död och uppståndelse, har Gud en väg till oss. Efter uppståndelsen från de döda har Gud möjlighet att upprätta en rätt relation och göra oss delaktiga av himmelen.
b)      Guds gåva är förvisso befrielse och upprättelse, men så länge vi befinner oss i den fallna världen, främst hans närvaro i svårigheter och motgångar.
c)      Gud vill komma till Melvin (oss), ta bort stenen som håller oss instängda och låta Jesus befria oss. Gud har juridisk rätt att komma till oss och Han vill göra det. Och det är så vi ska förstå texten. Inte bara att Lasarus skulle slippa döden, eller hans systrar sorgen. Nej, Jesu gärning visar att Gud vill komma till oss, förvandla vår livssituation och låta oss uppstå till evigt liv.

Idag tecknas Melvin, en gång för alla, med korsets tecken, tecknet som visar oss att allt det Gud gjort för oss genom Jesus Kristus har han gjort för oss. 

Inga kommentarer: