Nu var det ett tag sedan jag bloggade men för övrigt har jag inte varit overksam. Förutom det vanliga jobbet lyckades jag efter visst besvär få tag på en bok av Hans Küng, The Church. Den skrevs redan 1967 och fanns bara tillgänglig på några av våra universitetsbibliotek. Men tänk vilken tillgång våra bibliotek utgör! De har väl utbildad personal och fixar gärna fjärrlån. Mycket bra. Jag undrar om mina läsare och särskilt mina kollegor runt om i landet har läst denna gedigna bok. Jag får återkomma till den.
För någon vecka sedan hade vi en samling här i församlingshemmet med ett 50-tal personer som handlade om koinonia i Bibeln, svensk teologi och våra tankar i Värnamo. Jag har haft anledning som ni vet att fördjupa mitt sökande efter nya sätt att vara kyrka. Jag tror bestämt att vi står inför en ny reformation. Denna gång handlar det inte så mycket om lära som om organisationen. Den nuvarande organisationen fungerar inte längre och n'r det kommer till de heligas gemenskap är intresset närmast obefintligt trots att den gemenskapen är nödvändig för att kristet liv och kristen tro ska bevaras. Men kanske kan vi hitta öppningar och kanske kan vi våga ta nya steg. Här delar jag med mig av några inledande tankar.
I
Kyrkoordningen (KO) finns fina ord och formuleringar. I inledningen står till
exempel att läsa:
Församlingens
grundläggande uppgift är att fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva
diakoni och mission. Syftet är att människor ska komma till tro på Kristus och
leva i tro, en kristen gemenskap skapas
och fördjupas (min kurs.), Guds rike utbredas och skapelsen återupprättas.[1]
Det är
viktigt att komma ihåg att det är staten som bestämt inom vilka ramar Svenska
kyrkan ska verka:
Det
är värt att observera att den sekulära staten alltså anger villkoren för
Svenska kyrkans trosmässiga och teologiska identitet.
[2]
Detta
grundläggande faktum har stor för att inte säga avgörande betydelse för mycket
av det som sker inom Svenska kyrkan. Det gäller bland annat synen på kyrkan och
församlingen. Enligt lagen om Svenska kyrkan ska den verka som en öppen
folkkyrka i samarbete med en demokratisk organisation. Vidare ska den vara
rikstäckande det vill säga bestå av territorialförsamlingar. Men, som teologen
Ola Sigurdsson skriver:
Om
det ska finnas någon poäng med kyrkan, måste denna primärt ses teologiskt. Det
går inte att låta kyrkan leva på pragmatiskt bearbetade omständigheter. En
teologiskt genomreflekterad handlingsplan är ett måste.
Och
vidare:
Vägledande
för dess ecklesiologiska reflektioner måste också vara att evangelium inte bara
är ett budskap, utan också ett mottaget budskap. Om det inte tagits emot är det
inget evangelium … Om betoningen inte endast ligger på budskapet, utan också på
budskapet som mottaget, finns det förutsättningar att förstå den historiska och
samtida kyrkliga pluralismen. Ecklesiologi måste då vara ett teologiskt försök
att i en viss situation reflektera över hur evangelium ska gestaltas eller
förkroppsligas. Som teologen Sven-Erik Brodd skriver: ”I det pluralistiska och
efterkristna svenska samhället kommer kyrkan att alltmera framträda som en
koinonia, en gemenskap som fungerar som ett tecken och instrument för Kristus.[3]
[2] Modéus, F. sid 58. Modéus syftar
på Lag om Svenska kyrkan (1998:1591), 2 § Svenska kyrkan är en öppen folkkyrka, som i samverkan
mellan en demokratisk organisation och kyrkans ämbete bedriver en rikstäckande
verksamhet.
[3] Artikel Kyrkan som de heligas samfund – på väg mot en evangelisk communio-ecklesiologi av Ola Sigurdsson i
Fahlgren, S. sid 49f.
1 kommentar:
Jesus not only brought the Kingdom of heaven to earth in His birth and life and in all ways was the embodiment of the Kingdom of God, but through his death, resurrection and commissioning of believers we also become the embodiment of that same Kingdom. Romans tells us in chapter 8 that we are the "first born of many brothers" that is to say we are the offspring of Christ and therefore carry within us the very Kingdom of heaven in our lives. The incorruptible seed that was in Christ is now in us. Therefore the church as the body of Christ carries the Kingdom of heaven to a lost and dying world. Meetings (Gudtjanst) are a place for the church to meet but the church must also both formally and informally be seen in community bringing light to darkness and life to death.
Skicka en kommentar