fredag, september 18, 2015

Hur främjas koinonia bäst?

Den nya tiden räknar jag från och med studentrevoltens år 1968. Den innebär stora förändringar för Svenska kyrkan eftersom demokratiseringen nu har fått fullt genomslag i organisationen. De ecklesiologiska frågorna var fortfarande obesvarade men pockade på uppmärksamhet. År 1987 hölls återigen en konferens omkring kyrkan, dess väsen och väg, i Nyköping. Den här gången var inte de ledande inom Svenska kyrkan närvarande men däremot (hög-)kyrkliga företrädare som Caesarius Cavallin, Folke T Olofsson, Fredrik Brosché, Erik Petrén, Martin Lönnebo, Christian Braw, Dag Sandahl, Biörn Fjärstedt med flera. Bo Giertz skrev ett brev till konferensen som publicerades. Där skriver han:

Svaret måste vi söka genom att tränga djupare in i den verklighet som möter oss i Nya Testamentets kyrka. Där finns säkert möjligheter och rikedomar som vi förbisåg i min generation.[1]

Sedan detta brev skrevs 1989 har inte mycket hänt förutom några ansatser,
År 1998 utkom boken På spaning efter framtidens kyrka. Sune Fahlgren var redaktör och i den finns en artikel Kyrkan som de heligas samfund – på väg mot en evangelisk communio-ecklesiologi av teologen Ola Sigurdson.  Sigurdsson skriver:

Borta är den tid då en specifik kyrklig konfession kunde se sig själv som företrädare för ett helt folk. Borta är också den tid då ett geografiskt område kunde ses som homogent kristet. För länge sedan svunnen är den tid då kyrkan kunde räkna med att dess röst skulle bli hörd bland politiska eller andra makthavare. Borta är också den tid kyrkans ledning kunde räkna med att åtminstone dess lekfolk slöt upp bakom dess planer och beslut. Mångfalden är här, både innanför och utanför kyrkans murar.[2]

Sent omsider återkommer med andra ord insikten att Svenska kyrkan sekulariserats inifrån, inte har förändrats nämnvärt sedan reformationen genomfördes på 1600-talet och inte kunnat ta tillvara den utmaning de heligas gemenskap utgör genom sin blotta existens. Det är mot den bakgrunden Sigurdson skriver.

År 2000 förändrades relationerna mellan staten och kyrka. Staten hade nu säkrat fortsättningen genom att ange de ramar inom vilka Svenska kyrkan ska verka, bland andra genom sin territoriella och demokratiska syn. Svenska kyrkan kan efter den stora strukturförändringen sägas verka på pastorats-, stifts- och nationell nivå. Den tidigare centrala enheten församlingen har försvagats betydligt genom att den är utan självbestämmande och oftast tillsammans med andra församlingar sorterar under en gemensam kyrkoherde.

Det ligger knappast i statens intresse att vårda sig om kyrkans gemenskaper, men de är fortsatt en utmaning för kyrkan. Vår fråga blir: Hur främjas communio bäst? Hur fördjupas och utvecklas den? Hur förmeras den? Var kan vi finna konkreta nerslag?



[1] En ny bok om Kyrkan, Borås: Norma förlag 1989. Citatet återfinns på sidan 15.
Löften[2] Fahlgren, sid 49

Inga kommentarer: