söndag, juli 19, 2015

Tillbaka i Tirana

Det var som sagt en lång dag häromdagen och vi somnade med många intryck. Tyvärr vaknade jag innan fem på morgonen med stark yrsel. Det gjorde att jag fick ligga kvar i sängen till fram på förmiddagen. Jag var tvungen att avstå mässan. Det var naturligtvis en missräkning men den helige Ande vänder alltid allt till det bästa för dem som älskar honom. Och så fick det bli.

Förmodligen var det så att jag överansträngde mig och fick för det betala ett pris. Man lär så länge man lever. Hoppas jag slipper detta obehag framöver.

Mitt på dagen påbörjades resan tillbaka till Tirana. Halvvägs stannade vi för en mycket god lunch. Väl tillbaka fick vi tillbaka det hotellrum vi hade vid utfärden, 911 eller nine-eleven som någon sa. Nåja, det gick ju bra förra gången.

Ikväll gick vi ut i vanlig ordning. Man gör så i länder som dessa. Går ut med sina vänner och träffar nya vänner. Det visade sig denna kväll att vi fick sällskap med Shpetim Bushati. Vi träffade honom första gången i Hjälmseryd dit han kom som flykting i samband med den gamla regimens sammanbrott. Numera bor han med familjen, fru Xilda och två döttrar i Värnamo.  De är här på semester, reser hem på onsdag. Shpetim har delar av sin familj kvar i Tirana. De har en lägenhet mitt i centrala Tirana, bara några kvarter från vårt hotell. Världen är inte så stor.

Imorgon bär det iväg hem och sedan blir det att skriva rapport, sortera tankar inför fortsatt engagemang och förmedla dem till vännerna här i Albanien. Det är åtta år sedan vi kom första gången och jag ser en god utveckling av bibellägret. Hit kommer nya deltagare för varje år. De har bättre förkunskaper. De är äldre och samtalar gärna i andliga frågor. De kommer från fem olika orter där "vi" driver verksamheter för olika åldrar. I år kom det 22 stycken från Bathore. Det är den plats som ockuperades av tusentals flyktingar i samband med sammanbrottet och som var den första plats vi besökte för 8 år sedan. Därför var det extra härligt att träffa dem i år.

Nu blir det sängen och avfärd till flygplatsen i morgon kl 10. Vi flyger via München till Göteborg. Min förhoppning är att vi ska hinna hem till matchen, åtminstone andra halvlek. Bajen möter Häcken kl 19.

Sov gott.

Inga kommentarer: