Martin Luther var inte alls den ende reformatorn. Det fanns en rad samtida som samverkade. De levde helt enkelt i en tid som rent allmänt var mogen för reformation. Luther var förvisso en frontfigur i reformarbetet men samtidigt mån om att förbli katolik. Det finns som bekant bara en, helig, allmännelig (katolsk) och apostolisk kyrka. Så var det då och så är det nu.
I CA står att läsa:
Detta är i huvudsak sammanfattningen av vår lära, varav framgår, att den icke innehåller något, som står i strid med den heliga Skrift eller den allmänneliga kyrkan eller den romerska kyrkan, så långt denna är känd genom de gamla författarna ... Hela meningsskiljaktligheten gäller några få missbruk som ... insmugit sig i kyrkorna.
Efter de 21 artiklarna följer ytterligare sju som jag inte har tänkt redogöra för. De handlar om de missbruk som smugit sig in och reformatorerna ville förvissa sig om att deras folk inte tvingades att acceptera dem. I vår tid kan det tyckas besynnerligt att biskoparna på den tiden försökte tvinga folk att köpa syndernas förlåtelse för pengar, präster att leva i celibat, dödssynd att arbeta på helgdagar, avstå från viss mat med mera för att tillförsäkra sig en plats i himnelen. Men så kunde det vara och så kan det vara eller bli också i vår tid även om metoderna är förfinade.
De sju artiklar CA lade till därför att de ansågs viktigast är
22 Om nattvarden under båda gestalterna
23 Om prästernas äktenskap
24 Om mässan
25 Om bikten
26 Om skillnaden mellan olika slag av föda
27 Om munklöftena
28 Om den andliga makten
Som avslutande kommentar till den lilla redovisning av Svenska kyrkans bekännelse jag gjort vill jag
För det första säga att dokumentet behöver sättas in i tiden. Reformationen pågick under några århundraden. I Tjeckien (Böhmen) var den i full gång redan i slutet på 1300-talet och igår firade vi minnet av Johan Hus som inte bara var en föregångare till utan också ett föredöme för Martin Luther. Och när ska vi säga att reformationen var genomförd i Sverige? Upsala möte hölls visserligen 1593 men i praktiken skulle det ta ytterligare 100 (?) år. Så reformationen är ett skeende. Kanske pågår den än idag?
För det andra ska dokumentet sättas in i rummet. Skeendet ägde rum inte bara i Tyskland utan också i Tjeckien, Schweiz, Frankrike eller England för att ge några exempel och den spred sig snabbt. Därför ska CA
för det tredje sättas in i sitt politiska sammanhang. Kyrkan ägde fortfarande mycket av den politiska nakten och var ovillig att lämna den ifrån sig. Martin Luther utgjorde därför vad jag förstår ett politiskt hot eftersom han ville renodla evangeliet. Kanske har vi här förklaringen till att de troende än idag upplevs som ett hot.
I CA står att läsa:
Detta är i huvudsak sammanfattningen av vår lära, varav framgår, att den icke innehåller något, som står i strid med den heliga Skrift eller den allmänneliga kyrkan eller den romerska kyrkan, så långt denna är känd genom de gamla författarna ... Hela meningsskiljaktligheten gäller några få missbruk som ... insmugit sig i kyrkorna.
Efter de 21 artiklarna följer ytterligare sju som jag inte har tänkt redogöra för. De handlar om de missbruk som smugit sig in och reformatorerna ville förvissa sig om att deras folk inte tvingades att acceptera dem. I vår tid kan det tyckas besynnerligt att biskoparna på den tiden försökte tvinga folk att köpa syndernas förlåtelse för pengar, präster att leva i celibat, dödssynd att arbeta på helgdagar, avstå från viss mat med mera för att tillförsäkra sig en plats i himnelen. Men så kunde det vara och så kan det vara eller bli också i vår tid även om metoderna är förfinade.
De sju artiklar CA lade till därför att de ansågs viktigast är
22 Om nattvarden under båda gestalterna
23 Om prästernas äktenskap
24 Om mässan
25 Om bikten
26 Om skillnaden mellan olika slag av föda
27 Om munklöftena
28 Om den andliga makten
Som avslutande kommentar till den lilla redovisning av Svenska kyrkans bekännelse jag gjort vill jag
För det första säga att dokumentet behöver sättas in i tiden. Reformationen pågick under några århundraden. I Tjeckien (Böhmen) var den i full gång redan i slutet på 1300-talet och igår firade vi minnet av Johan Hus som inte bara var en föregångare till utan också ett föredöme för Martin Luther. Och när ska vi säga att reformationen var genomförd i Sverige? Upsala möte hölls visserligen 1593 men i praktiken skulle det ta ytterligare 100 (?) år. Så reformationen är ett skeende. Kanske pågår den än idag?
För det andra ska dokumentet sättas in i rummet. Skeendet ägde rum inte bara i Tyskland utan också i Tjeckien, Schweiz, Frankrike eller England för att ge några exempel och den spred sig snabbt. Därför ska CA
för det tredje sättas in i sitt politiska sammanhang. Kyrkan ägde fortfarande mycket av den politiska nakten och var ovillig att lämna den ifrån sig. Martin Luther utgjorde därför vad jag förstår ett politiskt hot eftersom han ville renodla evangeliet. Kanske har vi här förklaringen till att de troende än idag upplevs som ett hot.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar