Vi har äldste bland omkringliggande folk. De är lekmän och även
Israel har sina äldste, grekiska presbyteros. Levi stam får uppdraget
att vara folkets präster redan i tjänstgöringen vid tabernaklet även om Aron
och hans söner är "mer" präster och leder arbetet. Arons söner är de
blivande översteprästerna. När templet byggts inrättas ett mer stationärt
prästerskap och leviterna blir hjälppräster. Där har vi med andra ord ett
allmänt prästadöme, ett särskilt och en överstepräst. Nu lämnar jag GT:s
föreskrifter om prästämbetet. Jag vill gå vidare till NT.
Det grekiska ordet hiereus (latin sacerdos)
förekommer 31 gånger i NT. Frågan är nu i om vi kommer att se en
motsättning eller en kontinuitet i relation till GT. När vi läser i Matt 8:4,
12:4f, Luk 1:5–25, 2:22, 5:14, 17:14 ser vi att Jesus bejakar prästerna. Här
finns en kontinuitet. Men vi hittar också motsättningar som i till exempel Mark
14:10f, 43, 53, 15:10 och 31, se också Apg 4:5ff. Det verkar inte finns någon
principiell motsättning vad gäller ämbetet utan snarare en kontinuitet.
Jesus Kristus fullbordar Mose trefaldiga ämbete, trefaldigt därför att han var
både kung, präst och profet. Jesus agerar som präst när han som Melkisedek bär
fram bröd och vin, Mark 8:6, när han tjänar, Luk 22:24-30 (v 27 grekiska diakonein),
Joh 13:1-16, när han bär fram sig själv som ett syndoffer, Joh 1:29, 17:19.
Jesus ber vad vi kalla den översteprästerliga förbönen i Joh 17 och säger i v
17: ”Jag helgar mig till ett offer för dem”, 1917, Giertz´. Han är Prästen.
Hebr gör kristologi av översteprästens ämbete och Jesu verk. Jesus är ”värd
mer ära än Mose”, Hebr 3:1ff. Jesus är översteprästen 4:15–5:10,
6:19–10:25. Han är på en gång den som offrar och offret, 9:14. Han fullbordar
förbundet genom at ta bort synden och fullborda löftena, 8:1–13. Hebr
författare ger en ny tolkning och gör klart vilken betydelse Kristi verk har
för oss idag.
Küng sammanfattar:
a. Kristus har inte tagit sin ära, men fått den av Gud, Hebr 5:4-6, 7:1–28
b. Kristus representerar
människorna i deras svagheter, Hebr 2:17, 5:1-3, 7:11, 19, 9:9 och 10:2
c. Kristus har att bära
fram blodiga och oblodiga offer, Hebr 5:1, 8:3, 10:11
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar