tisdag, januari 26, 2016

Mitri Rahab - för femte gången

Idag är jag sjuk och sannolikt i morgon också. Sover mest, men så fick jag nys om att gode vännen Erik skrivit en insändare till SvD. I söndags publicerades en intervju som gjorde att jag satte i fråga SvD:s heder. Tänkte jag skulle skriva några rader. Men så blev det inte. Men Erik hade reagerat som jag och skrev några rader till chefredaktören. Den är så välskriven och passa in i min profil så jag bad att fä lägga ut.



Bäste Fredrik Karén!

Jag undervisar på Linnéuniversitetet i latin och har SvD som
liv- och husorgan sedan snart sex decennier. Jag har mycket stor
uppskattning av den och dess nyhetsrapportering och jag har
stora förväntningar på dess innehåll.

När jag slog upp söndagsnumret blev jag dock väldigt konfunderad.
Här förekom en stort uppslagen artikel där Palmepristagaren
Gideon Levy, journalist på Haaretz intervjuades. Av vem: jo, av
pristagarens sambo, Catrin Ormestad! Jag tänkte omedelbart att detta
måste vara en redaktionell och publicistisk härdsmälta, som jag
inte kan förknippa med SvD.s pressetik och journalistiska omdöme.
Detta går helt enkelt inte an!

Denna gigantiska blunder blir inte bättre av att jag till min sorg måste
konstatera att samma artikelförfattare tillåtits publicera ett par
fylliga reportage där nöden i Gaza orkestrerats på dess grannes,
Israels, bekostnad, utan någon som helst saklig balansering och
kommentarer från oberoende och israeliska källor.
Vad gäller Gideon Levy måste för en svensk publik framhållas att han
av en stor majoritet israeler idag anses som en femtekolonnare och
betraktas som en extrem vänsteraktivist.

Intrycken av dessa tre artiklar ger sammantaget bilden av att
SvD inte önskar upprätthålla en saklig och opartisk linje i sin rapportering
från Mellanöstern utan lånar sig till anti-israelisk propaganda.
Så långt hade jag inte kunnat drömma om att det skulle gå!

Hur förklarar ni och rättfärdigar ni allt detta? Jag måste tillstå att mitt
förtroende för tidningen, i etiskt och politiskt avseende, är allvarligt skadat.

Med vänlig hälsning

Erik Wiberg

Värnamo


Tack Erik. Det är viktigt att utgöra motkraft även om det tar på krafterna. Hoppas nu bara att jag aldrig mer behöver adressera i ämnet Raheb något mer. Men kan aldrig vara säker. Nu blir det sängen - igen.

PS Har i efterhand noterat fler reaktioner, se till exempel Ola Sigurdsson i Världen Idag DS

2 kommentarer:

Anders Göranzon sa...

Bara två små randanmärkningar.
1. Texten skriven av Erik Wiberg handlar om Gideon Levy och inte om Mitri Raheb. Med andra ord är rubriken missvisande.
2. Den senare heter just 'Raheb' och inget annat. (Se rubriken för Din bloggpost).

Håkan Sunnliden sa...

Alldeles riktigt.

Någon dag efteråt kom en lika stor artikel om Rahab, jag menar Raheb. Dessutom av samma författare!?

hälsningar Håkan