Skiljer sig Jesus
dop från det kristna dopet? Ja, tveklöst. Vi ska se hur. Denna vecka handlar inte
om oss eller vårt dop utan om Jesus. Folket hade väntat och Johannes döparen hade predikat
omvändelse. Ryktena var i svang. Messias? Den här veckan handlar det om ”han som de väntat
på”. Johannes döparen tvekade, men dagen efter att han döpt Jesu kunde han säga
”Se, Guds lamm” och ”han är den som döper i helig ande", Joh 1:29, 33. Joh döparen sa;:
- Det kommer en som är
starkare än jag
a) I Joel 2:28ff talas om en Herrens dag då
Herren ska utgjuta sin Ande över allt kött. I Mal 4:1 beskrivs samma dag som en
dag då allt det gudlösa brinner upp och något nytt ska komma. Det ska komma en
som är starkare, Herren själv. Detta är bakgrunden till vår text. ”. Jesu dop är en enastående programförklaring.
b) Många människor förtvivlar när de inser att
allt har ett slut. De förstår inte att eller hur Gud verkar. De väntar
fortfarande på att Gud ska gripa in. Men Jesus har kommit till oss. När Jesus
döps går in under våra livsvillkor. Han ställs han under lagen och förbinder
sig att ”göra lagen”, både positivt, att fullborda den och negativt, att ta dess straff. Också Jesus ska komma att dö
och begravas.
c) Kristna människor menar sig förstå att Jesu
dop sker för vår skull. Vi ska inte brännas som agnar i en eld som aldrig
slocknar. Vi accepterar och bejakar att Jesu dop sker för vår skull.
- När Jesus hade blivit
döpt …
a) Jesus behövde inte döpas till syndernas
förlåtelse. Men han sänds av Gud för att ta itu med och besegra synden. Det är
hans livsuppgift och han bejakar sin kallelse genom att bli döpt. Han har förutsättningar
att klara sitt uppdrag. När människan skapades hade Gud blåst sin ande i henne,
men hon förlorade "härligheten från Gud". Jesus kommer ”från ovan” som en
”livgivande ande”, 1 Kor 15:45. Han är ”den nya människan”, den med ”ande och
liv”, Joh 6:33. Han kommer för att göra ”nya människor”. Den nya tiden har börjat.
b) Genom att Jesus döps förstår vi att också han
får del av och bär skapelsens brustenhet. Han gör våra synder till sina. Han är
inte emot sådant som är svagt eller sjukt utan han sonar och återställer det. Han tar
vatten, bröd och vin och helgar det.
c) Joh döparen anade vem Jesus är men menade att
den svagare inte ska döpa den starkare. Därför vill han hindra Jesus från att
bli döpt. Men Jesus ”Låt det ske … ”. ”Låt mig leva under lagen, bespottas, korsfästas
och begravas. Låt mig få återställa det fallna.” Så blev han döpt. Och då …
- … öppnade sig himlen
a) Efter dopet ”stod han och bad”. Han stod där
med ett öppet hjärta fyllt av inspiration och säkert också av mycken vånda. Så tar
han emot Evangeliets Ord: ”Du är min älskade son … ” och han tar emot Anden.
Han får klartecken att börja den tjänst som syftar till att samla vete i sin
lada.
b) Att himlen öppnade sig betyder att Guds rike har kommit ner. Något alldeles nytt sätts i rörelse. ”Det gamla är förgånget, något
nytt har kommit”, 2 Kor 5:17.
c) Jesu dop som fullkomnas på Golgata är
grunden för oss. Det är på den grunden vi kan följa Jesus. Nu kan också vi lära känna
Fadern, lyssna till och göra hans Ord. Jesu dop handlar inte om oss och vårt
dop utan om Jesus. Vårt dop är ”till honom”, hans är "till oss". När det gäller vårt dop får vi återkomma och höra mer om vårt
barnaskap, vårt förvaltarskap och uppdrag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar