Idag har jag varit i Missionskyrkan. Jag fick ett ämne: Den positiva stressen över andra människors frälsning. De har en serie om stress och nu handlar det om den positiva stressen. Här kan du lyssna på "predikningarna". Mitt utkast kombinerar ämnet och veckans text. Jag utgår från deras hemsida där det står:
Vara en växande församling som regelbundet får
hjälpa medmänniskor fram till en personlig tro på Jesus Kristus och till
församlingsmedlemskap. Detta ska leda till att församlingen växer såväl i
fördjupning som numerärt.
Det är bra att ni vill … god stress. Vi vill alla att
människor ska komma till tro … problemet är att vi inte kan, därför stressen. Gud vill också att människor ska komma till tro och
det är där vi måste ta vår utgångspunkt och det är på Honom vi måste förlita
oss. Men vad vill Gud? Han vill försona oss med sig föda oss på nytt, förklara
oss rättfärdiga och forma oss till sin Sons avbild. Kan vi åstadkomma det? Nej,
det kan bara Gud själv göra. Vi kan inte göra någon till en kristen.
Vad kan vi då göra? Vi ska stanna vid det. Vi kan inte
omvända någon. Det är något mellan Gud och individen. Vi gör fel om vi försöker
omvända någon. Det blir oftast kontraproduktivt.
Men har då inte Jesus sagt att vi ”ska göra
lärjungar”? Låt oss börja där. Väckelseprästen Henrik Schartau säger:
När
Guds Son blev utsedd till frälsare för mänskligheten så blev det också utsett
och beslutat att han skulle uträtta det för dem, att den helige Ande genom
Ordet och Sakramentet , så skulle verka på människornas hjärtan , för att
omvända den till tron på den utsedde frälsaren och sedan bevara dem i tron på
honom vilka vilja låta omvända och bevara sig.
Många kristna missuppfattar sitt lärjungaskap som
tungt och krävande. Vi vill vara ”duktiga” kristna. Några tycks klara uppgiften
bättre, andra sämre eller inte alls. Inte sällan blir det de anställdas dåliga
samvete.
Begreppet lärjunge användes under antiken (3000 f Kr –
500 e Kr) om dem som lyssnar till en utvald mästare.[1] Det
var vanligt att man a) valde någon kringvandrande vishetslärare eller filosof. Lärjungaskapet
stannar inte vid att man lyssnar utan innebär att lärjungen tar in och b) gör
mästarens undervisning till norm för sin egen tro och sitt liv.[2] När
lärjungen är fullärd c) frigör sig denne från sin mästare och blir sin egen. Då
blir den fullärde lärjungens kallelse att d) förvalta och ge vidare, kanske ta
emot en egen lärjungaskara.
I Skriften
förekommer begreppet lärjunge endast 3 ggr, i 1 Krön 25:8, Jes 8:16 och 54:13.
Johannes döparen hade lärjungar, Joh 1:35ff. Saulus var en lärjunge till
Gamaliel innan hanblev en kristen. Vi kan börja som gudslärjungar, det vill
säga sanningssökare, Joh 6:41–48 kan vara Jes 54:13 och Jer 31:33f, jämför 1
Joh 2:24–27, men bara Gud kan göra oss till kristna. Skaror av människor valde
att lyssna till Jesus och hans lära. Sannolikt försökte också många att göra
som han lärde. Men det är annorlunda med Jesus. Han gjorde det riktigt svårt
för människor att följa honom, se Mark 10:17ff. Det gick inte an att först
begrava sin far, att pröva oxar eller gifta sig. Som om det inte var svårt nog
att höra förödmjukade han sina lärjungar genom att hänvisa till små barn.
När människor lärde känna Jesus förändrades deras
förståelse av Honom, se Matt 16:16 och 27:54, och deras liv förvandlades. De
förstod att de inte valt honom utan att han utvalt dem, Joh 15:16. Nu var det
inte en bindning till läran så mycket som till personen Jesus, den person jag
aldrig kan frigöra mig från. Det kristna livet handlar därför om ett tillstånd,
en position eller en kärlekens gemenskap. Vi är inte lärjungar hela livet. Vi
är kristna och identifierar oss med Jesu ord i till exempel Joh 5:24 och 17:3.
Paulus använde aldrig begreppet lärjungar om de kristna. Han kallade dem för
heliga, utvalda och rättfärdiggjorda. De kristna förstod att de var älskade,
förlåtna och utvalda av Gud, se till exempel Ef 1:4 och 2 Thess 2:13.
Det var i Antiokia som lärjungarna först började
kallas kristna, Apg 11:26, 26:28, Gal 1:22 och 1 Petr 4:16. Och nu kan vi
förstå veckans evangelium, Luk 17:7-10.
1. Om ni har en tjänare …
a)
Det är Herren Jesus som talar. Han tänker på sina
lärjungar. De är inte alltid väl valda (Jona) men de hade förstått vikten av
och bett om mer tro, v 5. Kanske tänkte de göra andlig karriär, bli framgångsrika.
Men Jesus tänkte på hur Guds rike skulle spridas och Jesus visste Gud använder
människor.
b)
Många kristna känner av den goda stressen. Kanske
tänker de snabbt, blir kvicka i sina reaktioner och sätter igång olika projekt
i Herrens namn. Det är naturligt att vi mobiliserar kraft och energi, att vi
vill mycket. Till en början verkar det också sunt.
c)
Men tjänaren ska göra vad Herren säger, -
ingenting annat. Hur ser vår självbild ut? Hur tänker vi kring mission och
evangelisation? Jesus betraktade missionen som Guds och sina lärjungar som
tjänare.
2. På samma sätt med er
a)
Drivkraften måste få vara Herrens order inte våra
egna ambitioner. Paulus skriver om Guds barn att de drivs av Anden. Det är
Herren själv som har det yttersta ansvaret för hushållet och dess tjänare. Gud använder oss alla enligt den nåd och
kallelse vi har.
b)
Missionsbefallningen är inte drivkraften för
mission. Det är Guds kärlek till människornas som är drivkraften. Missionen är
Guds. Han sände sin Son att frälsa världen. Kyrkan har inte mission. Det är
Guds mission som har kyrkan.
c)
1 Joh 3:16 korresponderar med Joh 3:16.
3. Vi har bara gjort vad
vi är skyldiga att göra
a)
Tjänaren ingår i ett hushåll, en Guds
kärleksfulla gemenskap. Tillsammans utgör vi ett arbetslag, ett nätverk som
fångar ”alla slags fiskar” för att anknyta till Jesu liknelse om noten som
sänks i havet, Matt 13:47ff.
b)
Gud förser oss med allt vi behöver för att kunna
gå hans ärenden. Det är inte svårt att vara kristen. Vi behöver bara vara
lyhörda.
c)
Kanske är det så att den helige Ande stressar
dig. Då är det den goda stressen, Andens maning. Vem skulle annars ömma för
andra människors frälsning? Tacka Gud för att han vill ha med dig i sin
mission. Se utmaningarna i stället för betungande problem. Positiv stress är
bra bara vi får utlopp för den.
[1] Grekiska mathetes sägs
ursprungligen ha att göra med att ”följa planeternas gång”. Ur detta ord
härstammar också ordet matematik.
[2] Ordet förekommer
235 ggr i evangelierna. I Matt 73 ggr, i Mark 45 ggr, i Luk 36 ggr och i Joh 81
ggr Vidare finns ordet 27 ggr i Apostlagärningarna. Paulus hade som ung varit
lärjunge till Gamaliel, Apg 22:3, men han och övriga nytestamentliga författare
använder själva aldrig ordet lärjunge.
1 kommentar:
Tack för en jättefin predikan idag i Missionskyrkan. Alla förklaringar så man förstod meningen.
Känns gott att få ha detta i sinnet inför en arbetsvecka.
Tycker kvinna 65+ medlem i församlingen. :)
Skicka en kommentar