lördag, april 18, 2015

Gud är god

Det blev en fin dag på Gamla Hjelmseryd. Och en ganska lång. Vi åkte kl 09 och kom hem kl 17. Ämnet för dagen var dopet i den Helige Ande. Jag försökte förklara att detta ska skiljas från andeuppfyllelsen även om de båda begreppen kan sammanfalla.  Sedan visade jag med hjälp av några skriftställen, 1 Thess 1:5 och Gal 3:2 och 5, hur viktigt eller avgörande detta med den Helige Ande är, ofta fast inte alltid dramatiskt och överväldigande. Vikten är också den troliga förklaringen till varför Paulus frågade lärjungarna i Efesus om de fick den Helige Ande när de kom till tro. Det är skillnad mellan att vara en lärjunge och att vara en kristen. Lärjungar kan vi göra och vara, men bara den Helige Ande kan göra oss till kristna. En kristen har inlemmats i Kristi kropp/Kyrkan och i honom har vi alla tillgång till den Helige Ande.

Jag gav också tre säkra kännetecken på att en människa är döpt i den Helige Ande. Det första att vi kan bekänna Jesus som HERREN. Det andra att vi får en kärlek, en iver att ta del av Guds Ord, särskilt det skrivna. Det tredje kännetecknet är viljan att vandra i trons lydnad. Nästa lördag då koinonian samlas ska de få sju kännetecken.

Vi samtalade vidare om hur vi personligen kan ha erfarit dopet i den Helige Ande, det vill säga hur Kristus tog sin boning i vårt hjärta. Och slutade sedan med att läsa några av de profetiska orden i Skriften, till ex 5 Mos 30:6, Jer 31:33b, 32:29, Hes 11:19 och 36:26. Nu tog jag detta ur minnet men jag tror de stämmer. När vi sedan slutade och skulle dricka kaffe var det först någon som ville ha förbön, sedan en till .... Kaffet intog vi 40 minuter efter utsatt tid, men det må väl vara hänt när den Helige Ande är å färde.

Nu ser jag fram mot kommande dagar. Imorgon är det högmässa och då ska vi få höra om en Gud som vill "leta efter de vilsegångna och hämta hem de bortsprungna, förbinda de skadade, hjälpa de sjuka och se till de starka och välmående." Är det inte något att ta fasta på, på den gode Herdens söndag?

På tisdag har vi öppet hus i vår ekumeniska cell, något jag ser mycket fram emot eftersom jag tror den möter behov och kan få oss att växa till i kärlek, på höjden, bredden, djupet och längden. Nästa lördag samlas koinonian för en dag liknande den idag, en dag med undervisning och förbön. Dessutom ska gemenskapen ta upp sex nya medlemmar.

Det är för väl jag är sjukskriven så jag får uppleva nåd utöver nåd. Gud är god!

1 kommentar:

Stellan Bengtsson sa...

Tack Håkan för undervisningen om den helige Ande. Du har en förmåga att göra ofta komplicerade sammanhang begripliga.
Jättekul att höra om Andens verk i Värnamos koinonia!