Jesus står på
himmelsfärdsberget. Det har gått 40 dagar sen de förvandlande händelserna i
Jerusalem ägde rum. Runt Jesus finns den
första kyrkan. En skara lärjungar som får marschorder: Jesus säger orden vi
kan utantill alltsedan vårt dop. ”Gå ut och gör alla folk till lärjungar, döp
dem i Faderns, Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla alla de
bud jag har gett dem och se, Jag är med er alla dagar till tidens ände” (Matt.
28:18–20),
Ytterligare några
dagar, man är framme vid Pingsten, den femtionde dagen sen Uppståndelsen
skedde. Vi finner
lärjungaskaran som tillsammans, eniga tillbringat väntetiden. Nu får de vad de
utlovats. Den helige Ande faller över apostlarna på ett mäktigt sätt. Den
första kyrkan fylls av enighet och glädje.
Stora tecken och
under åtföljer dem som tror och de gör vad Jesus sa. De går ut, fyllda av
glädje och med den helige Andes kraft. De går dit Anden sänder dem och det blir
ut i hela världen och de gör folk till Jesu lärjungar. Kyrkan växer dag för dag
och den växer överallt. Tio blir tusen blir miljoner. Några apostlar,
Petrus och Paulus, vilka vi i Apostlagärningarna kan följa lite närmare, får
Medelhavsländerna till arbetsfält. Markus och Matteus
ger sig av söderut till Egypten och Etiopien. Thaddeus och Bartolomeus tar sig
österut och norrut, Tomas österut. Frukterna av dessa senares kallelse har vi
här i Södertälje anledning att följa lite närmare. De är ättlingar
till dessa som har tagit sig ända upp till vår stad i vår tid.
De nya kyrkor som
idag finns representerade i Södertälje kan samlas under beteckningen Orientaliska kyrkor.
Orientaliska kyrkor - en bakgrund.
Orientaliska kyrkor - en bakgrund.
De härleder sin
historia till ett område som vi kan kalla för Stor Syrien. Området har varierat
i storlek och utbredning. Det har under tiderna haft olika härskare. Det har
intagits och erövrats åtskilliga gånger och en del känner vi från Gamla
Testamentet. Stor Syrien sträckte
sig från Medelhavets östra kust till Persien och från Sinai i söder till Mindre
Asiens berg i norr i nuvarande Armenien, Georgien.
Från bergen i norr
ner till den bördiga slätten runt floderna Eufrat och Tigris, har tiderna
igenom åtskilliga folkvandringar ägt rum. 2000 år före Kristi
födelse fanns där det babylonisk- assyriska riket. Under storhetstiden
på 800 talet f Kr födelse sträckte sig detta rike till Armenien i norr och till
Medelhavet i väster. 600 f Kr födelse tog Kaldéerna över det assyriska
riket under sin härskare Nebukadnessar, känd från Daniels bok. Namnet Kaldéer
möter oss senare.
På 500- talet f Kr tog
Perserkungen Kores över Stor Syrien och det blev en del av det persiska riket
som varade till år 333 f
Kr födelse då den grekiske härföraren Alexander den Store i slaget vid Issos
tog över makten. En ny tid började
med grekisk- hellenistisk påverkan.
Språkligt hade Stor-
Syrien under alla dessa omvälvningar haft arameiskan
som sitt gemensamma tal och skriftspråk.När det judiska
folket efter fångenskapen i Babel på 500 talet återvände till sitt land hade de
fått med sig arameiskan som språk.Arameiskan blev den
enande faktorn i detta väldiga område fram till den grekiska tiden. Med Alexander blev
grekiskan det officiella språket. Arameiskan fortsatte
som folkspråk men kom att delas upp i olika dialekter som kallades Öst och
Västsyriska. Östsyriskan kom att
överleva främst som kyrkospråk medan västsyriskan trängdes undan av grekiskan.
Den galileiska som
Jesus och apostlarna talade var en västsyrisk dialekt som idag bara finns kvar
i några få byar utanför Damaskus och i Libanons bergsbygd. I Bibeln: Talita
kum, flicka stå upp! (Mark 5 : 41). Den östsyriska
dialekten överlevde längre som folkspråk.
Med den arabiska
erövringen på 600 talet f Kr och den följande arabiseringen, fick östsyriskan svårt att överleva men klarade sig tack vare den syriska kulturen i kyrkan. Genom att vara bärare av
detta språk det nu kommit till Södertälje där det idag talas av många Södertäljebor som
Syrioyo.
Alexanders
hellenistiska rike bestod som det Seleucidiska riket fram till århundradet före
Jesu födelse. Maccabeerböckerna
berättar om den hårda hellenisering som drabbade Jerusalems tempel.
På 60 talet före
Jesu födelse blev västra Syrien romersk provins medan den östra delen av Stor
Syrien kom under det parter-persiska riket. Den norra delen blev
det Armeniska riket som stod emot Rom fram till 387 e Kr födelse.
För att förstå
situationen idag behöver vi veta en del om hur det såg ut i området under den
här första tiden. I väster fanns sen
lång tid det mäktiga romerska riket med sitt centrum i Rom. Pax Romana, den
romerska freden, rådde runt hela Medelhavet och österut. I området fanns
kulturella skillnader. Den första kristna
tiden var tre städer ledande: Jerusalem var
judiskt, Antiokia var
grekiskt och Edessa syriskt. Antiokia fick stor
betydelse till en början eftersom den grekiska kulturen där var tydlig. Här blev det
judekristna mindre viktigt. Österut blev de nya
församlingarna mer judekristet präglade och här var den syriska identiteten
tydlig. Här såg man Jerusalem som sitt naturliga centrum. Församlingen i
Jerusalem uppfattades som moderförsamling.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar