onsdag, november 29, 2017

Missionen i Albanien

Häromdagen såg jag igenom några av mina länkar. Bland annat den till Albanien där Värnamo koinonia engagerat sig i mer än ett decennium. Då har vi framförallt stöttat genom att jag har haft grundläggande undervisning för ungdomar i Pogradec. Den framväxande församlingen i Tirana har sitt konferenscentrum där. Koinonian har framför allt bidragit ekonomiskt. Nu när pastoratet har dragit sig ur missionen har koinonian också svarat för min resa, lägerdeltagarnas kostnader och inte minst med sina förböner. Församlingen i Tirana är nu i princip självgående.

Men så för ett år sedan kom den lutherske prästen Jimmy Svenfeldt från Finland med sin familj till  Tirana. De är utsända av Laestadianernas Fridsföreningars Förbund som är en mission i Österbotten.
Jag har lärt känna familjen dels genom mina resor i Finland och dels genom att jag har besökt dem i Tirana. Jag uppskattar gemenskapen med dem mycket även om vi inte träffats så ofta.

Nu har jag uppdaterat länken och gå gärna in där och läs om missionen. De började med att ge engelskakurser bland ungdomarna i Durres som ligger på den albanska västkusten inte långt från Tirana. Nu har de bostad och församlingslokal i Tirana där de firar högmässa varje söndag.

Av ett nyhetsbrev från september månad framgår att de också firat högmässa i Durres och ett par gånger i i just Pogradec. I Pogradec har Jimmy också ketekesundervisning med ett sökande äkta par. Nu reser han dit en gång i månaden. Missionen går sakta men säkert framåt. Det är roligt att få känna sig delaktig i arbetet där och hjälp gärna till att be för dem alla och för arbetet.


Jimmy förbereder högmässan.
Det är osäkert vart bilden är tagen. Kan den vara tagen i Pogradec?
Knappast i Tirana för där har jag varit och jag känner inte igen rummet.

Inga kommentarer: