I dag, 8 s ef Tref, är det exakt 52 år sedan jag förstod vem Jesus är. Då förklarade han nedanstående text för mig och den blev sannerligen ett evangelium.
Matt 7:13-14
Inledning: Det går att
förstå bilden av en port. Jesus talar om sig säg själv på samma sätt som i Joh
10:9. Jag är grinden. Jag är dörren. Men varför är den trång? Och varför säger
Jesus att det är få som finner den?
Jesus undervisar om den trånga
porten.
1. Jesus sade:
a) Jesu undervisning i Bergspredikan
handlar om Guds rike. Den kan läsas på ett judiskt sätt, men vi läser den på
ett kristet sätt. Det kristna sättet finns fördolt i Bergspredikan. Det bästa
exemplet är de gånger Jesus säger: Ni har hört att det är sagt … men jag säger er.
b)Vår
förståelse av Jesus som Guds Son bli helt avgörande. När vi läser Bergspredikan
på ett judiskt sätt handlar den om vad vi ska göra. De första lärjungarna
upptäckte att den handlade om det nya livet och idag kan vi säga att den
handlar om vad Jesus har gjort för oss. Men vi kan få del av Jesus och det han
gjort.
c) Vem
säger ni att jag är? Du är Messias den levande Gudens Son … När du har kommit
till tro på Herren Jesus har du passerat den trånga porten, fötts på nytt och
kommit upp på den smala vägen.
2. Gå in genom den trånga porten
a) Bilden
av de två vägarna har rötter i grekiskt tänkande långt ner på 700-talet f Kr.
Bilden togs upp i den judisk-kristna tron och Didache lägger stor vikt vid den. Den var lätt att knyta till 5 Mos
28, 30:15-20 och Jer 21:8. ”Se, jag förelägger er vägen till livet och vägen
till döden …” Ofta åtföljs detta med orden: ”Välj livet”. I Bergspredikan
uppmanar Jesus oss att gå in genom den trånga porten.
b) Jesus
syftar med orden om den trånga porten på sig själv. Jag är grinden. Den som går
in genom mig skall bli räddad, Joh 10:9. Men varför är den trång? Den är trång
för den självgoda människan. Det är svårt, kanske omöjligt att tro på Jesus. Berättelsen
om den rike ynglingen visar detta med tydlighet. Vi reagerar med sympati för de
riken ynglingen därför att vi också förmodligen hade lämnat Jesus i en liknande
situation.
c) Här
ligger vår utmaning. Vi ska lära oss att tro på honom för att få del av Honom
och allt vad han gjort. När en människa lägger sitt liv i Guds händer föds hon
på nytt. Den trånga porten syftar därför också på den nya födelsen. Se också
Joh 3:3 ff. Denna födelse är avgörande.
3. Den port är trång (och den väg är smal) som leder
till livet
a) När vi
får del av Jesus får vi får del av hans liv. Vi lever våra liv i förtröstan på
honom redan här i tiden.
b) Det
finns många människor som vill vara kristna men om de inte passerat den trånga
porten reduceras det kristna livet till etik och moral, till ett val mellan den
breda eller den smala vägen.
c) Vi hör
till dem som passerat nålsögat, kommit upp på den smala vägen och redan nu
lever det eviga livet. Därför blir Jesus undervisning om den trånga porten
först ett evangelium men sedan också en evangelisk maning att gå vidare på den
smala vägen. Paulus talar om att vandra i Anden.
Svpsb
265;1, 266;-
1 kommentar:
Tack! Sökte inspiration/vägledning inför inkommande söndags gudstjänster 😊. Tänkte vi skulle dramatisera med portarna. Nu förstår jag bättre bildens innebörd.
Skicka en kommentar