Det är berättelsetider. Sagor, myter och legender florerar i juletider, mer eller mindre romantiserade. Då är det angeläget att stryka under att kristen tro bygger på en historisk händelse, en händelse som skedde i samband med den första
skattskrivningen. Herdarna låg ute och vaktade sin hjord när Ängeln talade till
dem och de begav sig till Betlehem. I Joh 1:1-14 använder sig evangelisten av ordet logos. Det betyder förvisso ”ord”, men också ”princip”, ”standard” och ”logik”. Det användes
inom filosofin till exempel av Herakleitos för att beskriva mänsklig kunskap
och universums inneboende ordning. Ibland spekulerades om ”logos” var en
levande varelse, ett universums besjälade kraft.
- I begynnelsen var Ordet
a) I begynnelsen var Ordet. Redan innan tidens början och världen skapades fanns Ordet. Jesus föddes i evigheten och lever i evigheten. Och Ordet var hos Gud. I evigheten lever han tillsammans med sin Fader. Och Ordet var Gud. Jesus är född och inte skapad. Så låter det i Kyrkans bekännelse.
b) Juldagens evangelium är innehållsrikt, men dolt för de många. Det går att lära känna Gud just genom att lyssna till Ordet, Rom 10:17.
b) Juldagens evangelium är innehållsrikt, men dolt för de många. Det går att lära känna Gud just genom att lyssna till Ordet, Rom 10:17.
c)
Det finns inget annat sätt att lära känna Gud är genom
det skrivna Ordet. Det är sant att Gud är större än Skriften och kan verka
utanför den. Men vi är inte svärmare utan hänvisade till historiska händelser berättade i Skriften.
- Det sanna ljuset skulle komma in i världen
a)
Ordet vart kött och tog sin boning ibland oss. Han
föddes som människa till människors frälsning. Gud kunde inte överge inte sin
skapelse utan sände sin Son. Rom 8:3: Det
som var omöjligt för lagen det gjorde Gud genom att sända sin egen Son som
syndoffer. Så planterades det nya livet. Han är den andre
Adam men misslyckas inte som den förste utan lever helt i enlighet med Faderns
vilja. Och som fullkomlig kunde han övervinna synden och avsätta syndens herre.
b)
Men hans egna
inte tog emot honom. Redan här faller korsets skugga över hans liv. Det
fanns inte rum för honom i härbärget. Tyvärr är det fortfarande så. Han är fördold för dem som inte tar emot honom. Några menar att han ”bara” är människa, andra
uppfattar honom som ett hot och ytterligare några är rädda för att bli
avslöjade med sin synd.
c)
Han har efter sin uppståndelse från de döda i yttre
mening lämnat oss och är tillbaka hos sin Fader, men i inre mening är han
fortfarande ibland oss. Han är fortfarande
logos, närvarande genom evangeliets ord och sakramenten. Han är verksam
ibland oss, och alla som lyssnar till Ordet kallas.
- Åt dem som tog emot gav han rätten att bli Guds barn
a)
Det går att ta emot, att omfamna Jesus i sitt hjärta.
De som tar emot honom blir själva Guds barn. De blir söner i Sonen och tas upp
i Guds hushåll.
b)
Det är en bra början att bli och vara hans lärjunge.
Som lärjungar får vi lära oss att be, lyssna till Guds Ord och ta de stapplande
stegen i hans efterföljd. Människor som följer Jesus, lyssnar, lär och lyder,
får sina liv förvandlade.
c)
När det heter att vi får rätt tänker Johannes på den
romerska lagstiftningen, patria potestas som
säger att den som adopteras får samma rättigheter som de biologiska barnen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar