Som jag berättade i förra bloggen är det några artiklar som fångat mitt intresse under den senaste veckan och idag tillkom ytterligare en. Jag berättar gärna. Den första av tre är reportaget av en nyligen gjord undersökning av docenten i kyrkohistoria Torbjörn Aronsson. Artikeln var inför i Världen idag 7 december 2015. Han har undersökt hur den världsvida nykarismatiska rörelsen tagits emot i Sverige. I artikeln redovisas tre resultat.
Det första resultatet är att det handlar om mer än 400 nya församlingar i Sverige. Aronsson har endast undersökt församlingar med eget organisationsnummer. Det finns åtskilliga som inte är registrerade. Det betyder att siffran 400 är en underdrift snarare än överdrift. Av dessa 400 är 210 registrerade efter år 2005.
Min spontana reflektion är; hur definieras en församling? Det går att göra på olika sätt, åtminstone sju olika sätt. Samtidigt är undersökningen klar på så sätt att de 400 eller 210 har organisationsnummer.
Det andra är att dessa församlingar är ekumeniska. Det handlar om församlingar sprungna ur den så kallade "third wave", till exempel Vineyard. Och de så kallade "trosförsamlingarna". De är 32 för närvarande. Vidare om församlingar som tillhör den så kallade "apostoliska rörelsen". Aronsson säger träffande:
Skillnader i teologi och spiritualitet är i dag större inom samfunden än mellan dem.
Detta är så mitt i prick. Jag är för den rena läran och menar att den är viktig, men inser också att kärleken till den Treenige Guden är än viktigare.
Det tredje resultatet är som sagt att det skett en acceleration efter år 2005. 210 nya församlingar efter år 2005 betyder två nya per månad!!! Jag tror inte att takten kommer att minska. Nu ställs frågan; men säger inte all kyrklig statistik att antalet "besökare" minskar? Jo, förvisso, men en del av förklaringen är att folk lämnar de etablerade kyrkorna och samfunden för att i stället bilda nya församlingar. Det följer internationellt mönster. Och dessa nya församlingar, som växer så det knakar, finns inte med i statistiken. Det är ju bara de etablerade som för statistik!
Slutsats? En slutsats är att evangeliet fortfarande är gångbart. En annan att de nya församlingarna utvecklar ekumeniken och en tredje slutsats är att också gamla församlingar utmanas.
Det hör till saken att av de 210 nya församlingarna är ungefär 150 migrantförsamlingar. Globaliseringen har uppenbarligen nått Sverige. Aronsson ville undersöka hur den världsvida väckelsen landat i Sverige och jag måste säga att jag gläder mig över resultaten. I morgon blir det mer om alla de gemenskaper som inte finns med bland resultaten.
Det första resultatet är att det handlar om mer än 400 nya församlingar i Sverige. Aronsson har endast undersökt församlingar med eget organisationsnummer. Det finns åtskilliga som inte är registrerade. Det betyder att siffran 400 är en underdrift snarare än överdrift. Av dessa 400 är 210 registrerade efter år 2005.
Min spontana reflektion är; hur definieras en församling? Det går att göra på olika sätt, åtminstone sju olika sätt. Samtidigt är undersökningen klar på så sätt att de 400 eller 210 har organisationsnummer.
Det andra är att dessa församlingar är ekumeniska. Det handlar om församlingar sprungna ur den så kallade "third wave", till exempel Vineyard. Och de så kallade "trosförsamlingarna". De är 32 för närvarande. Vidare om församlingar som tillhör den så kallade "apostoliska rörelsen". Aronsson säger träffande:
Skillnader i teologi och spiritualitet är i dag större inom samfunden än mellan dem.
Detta är så mitt i prick. Jag är för den rena läran och menar att den är viktig, men inser också att kärleken till den Treenige Guden är än viktigare.
Det tredje resultatet är som sagt att det skett en acceleration efter år 2005. 210 nya församlingar efter år 2005 betyder två nya per månad!!! Jag tror inte att takten kommer att minska. Nu ställs frågan; men säger inte all kyrklig statistik att antalet "besökare" minskar? Jo, förvisso, men en del av förklaringen är att folk lämnar de etablerade kyrkorna och samfunden för att i stället bilda nya församlingar. Det följer internationellt mönster. Och dessa nya församlingar, som växer så det knakar, finns inte med i statistiken. Det är ju bara de etablerade som för statistik!
Slutsats? En slutsats är att evangeliet fortfarande är gångbart. En annan att de nya församlingarna utvecklar ekumeniken och en tredje slutsats är att också gamla församlingar utmanas.
Det hör till saken att av de 210 nya församlingarna är ungefär 150 migrantförsamlingar. Globaliseringen har uppenbarligen nått Sverige. Aronsson ville undersöka hur den världsvida väckelsen landat i Sverige och jag måste säga att jag gläder mig över resultaten. I morgon blir det mer om alla de gemenskaper som inte finns med bland resultaten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar