Den vecka som nu ligger framför oss är 1 efter Trefaldighet och veckans evangelium är hämtat från Matt 3:11-12. Texten
är uppbyggd kring Jes 40:3 och Mal 3:1. Johannes döparen är den Elia som förbereder för
Messias. Detta skedde i öknen som är en plats där frälsningen uppenbaras.
I. Jag döper er med vatten
a)
I GT satte man en ära i att vara upptagen i förbundet. Men hur kunde man veta
att man var i förbundet? Allmänt var det så att man kunde få syndernas
förlåtelse, men det fanns olika riktningar. En av dessa var esséerna. De krävde
en radikal omvändelse. En gång om året döpte de varandra som en bekräftelse på
syndernas förlåtelse och omvändelsen. I denna tradition uppträder Johannes döparen
b)
Det är många som förväxlar döparens dop med det kristna dopet. Johannes döparen var oerhört
radikal, men han byter inte ut hjärtan! Det kan bara Gud själv göra. Och det är
”det nya”. Så långt har Johannes.döparens dop ingenting med Kristus att göra. Han säger
också detta: ”Jag är inte värdig att …”
c)
Det kristna dopet stannar inte vid utsidan, utan Jesus tillför sitt verk, sig
själv. 1 Petr 3:21.
II. Han skall döpa er med Helig Ande
a) Andens utgjutande ett tecken på Messias närvaro och gärning. Den
specifikt kristna gärningen handlar om det Gud tillför, en helig handling
b) Många kristna sätter stor tillit till att
de är döpta eller konfirmerade. Eller till sin egen fromhet. Det är
visserligen vår tro att varje döpt människa i sanning är upptagen bland Guds
folk. Men därmed inte sagt att hon per automatik växer upp och bär sådan frukt som Jesus har
bestämt.
c) Det nya livet kan inte härledas ur det gamla. En
kristen vet att hon har ett väsensskilt nytt liv. Att det nya livet bara kan
växa fram ur gemenskapen med den levande och uppståndne Kristus.
III. Han har sin kastskovel i handen
a) Så skiljs agnarna från vetet. Ett ord till förbundsfolket. Det räcker inte med att vara upptagen bland Guds folk. Det nya livet ska
bära frukt. Förra veckan talades om vinträdet och grenarna som bär eller inte bär frukt. Elden i
vår text handlar inte om rening eller luttring av den gamla människan, utan om dom. Domen ska börja med de
rättfärdiga.
b) Därför är det viktigt att förstå vad det innebär att Gud ingått ett
personligt förbund med oss. Han är intresserad av ditt liv.
c) Dopet är nytt liv och en kallelse att leva detta nya liv som är ett liv i gemenskap med Gud. Det leder till ny livsstil. Relationer är
viktiga. De tar tid. De är en uppgift. Relationen är en gåva som ska förvaltas.
(Matt 25). Johannes döparen talar till dem som satt sin förtröstan till förbundet, men vi
ska sätta den till vår relation Gud (Se Mal 3-4)
Det
är vår bön att relationen ska hållas levande så vi inte vissnar eller skärs
bort. Idag vill Gud låta oss få del av saven från det sanna vinträdet. Du inbjuds att komma till
nattvardsbordet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar