I boken om synen på kunskap och pedagogiken ges en rad fakta som beskriver situationen. Själva tankegången, att skolan utgör ett eget paradigm, finner jag också hos Magnus Malm och dennes bibelstudier från Hönökonferensen. Det verkar som att alltfler insiktsfulla människor ser igenom och förstår vad det postmoderna paradigmet åstadkommit. Det andra kapitlet i boken är skrivet av Magnus Hendrekson.Han är professor i nationalekonomi och VD för Institutet för Näringslivsforskning. I kapitlet behandlar han de fallande kunskaperna och flykten från läraryrket. I min förståelse är måna av kyrkans och församlingens problem parallella med skolans. Så här avsluta Hendrekson det andra kapitlet:
Det finns inga enkla förklaringar till att läraryrket tappat kraftigt i attraktivitet. Det handlar exempelvis inte enkom om att relativlönen fallit. Eftersom det inte finns några enkla förklaringar, finns det heller inge enkla lösningar. Vi hoppas i denna bok kunna visa att det handlar om att skolan har ett paradigmproblem, vilket bara kan lösas genom att man går tillbaka till ritbordet och ställer de fundamentala frågorna kring vad kunskap är och hur en ung människa bäst tillägnar sig önskade kunskaper. Det är först när vi har svaren på dessa frågor som de rätta förutsättningarna finns för att diskutera det institutionella ramverket bör se ut för att skolsystemet ska kunna uppnå de eftersträvade målen.
Det är inte svårt att föra över dessa tankegångar på kyrkan och hennes uppgift att förmedla evangelium. Också evangelium innehåller en lära i vilken vi ska fostrats för att kunna leva rätt. Kyrkan är fången i ett paradigm och behöver komma tillbaka till ritbordet. Det gäller också i de flesta fall också på lokalplanet, som till exempel Värnamo pastorat. De grundläggande frågorna och utmaningarna?
Vad betyder det att en människa är kristen?
Hur blir en människa kristen?
Kan en människa förvänta sig att få svar på dessa frågor i kyrkan?
På vilket sätt, vilken pedagogik använder sig Värnamo pastorat av för att bistå människo?
Hur kommer det sig att man sällan talar om kyrkan som en plats där man finner Gud?
Tyvärr tror jag mig veta att de anställda generellt inte är upptagna med dessa frågor. Och då inte heller naturligtvis av pedagogiken. Men går då församlingen Jesu ärenden? Han som gav sitt liv i denna sin tjänst.
Kyrkan skulle vara en miljö där den helige Ande ideligen hänvisade människor till Jesus som Herren och Frälsaren, Idag tolkar nog de flesta kyrkan som ett minnesmärke över gångna tider, som en religiös mötesplats människor emellan, som en social miljö. Och om så är fallet måste blivande anställda utbildas till just detta. Det betyder att det inte längre blir attraktivt eller trovärdigt att jobba i kyrkan. Du löser inte de här genom att höja lönerna, köpa nya möbler eller göra utflykter. Det måste till ett paradigmskifte.
Det finns inga enkla förklaringar till att läraryrket tappat kraftigt i attraktivitet. Det handlar exempelvis inte enkom om att relativlönen fallit. Eftersom det inte finns några enkla förklaringar, finns det heller inge enkla lösningar. Vi hoppas i denna bok kunna visa att det handlar om att skolan har ett paradigmproblem, vilket bara kan lösas genom att man går tillbaka till ritbordet och ställer de fundamentala frågorna kring vad kunskap är och hur en ung människa bäst tillägnar sig önskade kunskaper. Det är först när vi har svaren på dessa frågor som de rätta förutsättningarna finns för att diskutera det institutionella ramverket bör se ut för att skolsystemet ska kunna uppnå de eftersträvade målen.
Det är inte svårt att föra över dessa tankegångar på kyrkan och hennes uppgift att förmedla evangelium. Också evangelium innehåller en lära i vilken vi ska fostrats för att kunna leva rätt. Kyrkan är fången i ett paradigm och behöver komma tillbaka till ritbordet. Det gäller också i de flesta fall också på lokalplanet, som till exempel Värnamo pastorat. De grundläggande frågorna och utmaningarna?
Vad betyder det att en människa är kristen?
Hur blir en människa kristen?
Kan en människa förvänta sig att få svar på dessa frågor i kyrkan?
På vilket sätt, vilken pedagogik använder sig Värnamo pastorat av för att bistå människo?
Hur kommer det sig att man sällan talar om kyrkan som en plats där man finner Gud?
Tyvärr tror jag mig veta att de anställda generellt inte är upptagna med dessa frågor. Och då inte heller naturligtvis av pedagogiken. Men går då församlingen Jesu ärenden? Han som gav sitt liv i denna sin tjänst.
Kyrkan skulle vara en miljö där den helige Ande ideligen hänvisade människor till Jesus som Herren och Frälsaren, Idag tolkar nog de flesta kyrkan som ett minnesmärke över gångna tider, som en religiös mötesplats människor emellan, som en social miljö. Och om så är fallet måste blivande anställda utbildas till just detta. Det betyder att det inte längre blir attraktivt eller trovärdigt att jobba i kyrkan. Du löser inte de här genom att höja lönerna, köpa nya möbler eller göra utflykter. Det måste till ett paradigmskifte.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar