2 14 Då steg Petrus fram
tillsammans med de elva, höjde sin röst och talade till dem: "Judiska män
och Jerusalems alla invånare! Detta ska ni veta, lyssna till mina ord: 15 Det
är inte som ni tror att de är berusade. Det är ju bara tredje timmen på
morgonen! 16 Nej, det är detta som är sagt genom profeten
Joel:
17 Och det ska ske i de
sista dagarna, säger Gud, att jag utgjuter av min Ande över allt kött. Era
söner och era döttrar ska profetera, era unga ska se syner och era gamla ska ha
drömmar. 18 Ja, över mina tjänare och tjänarinnor ska jag i de
dagarna utgjuta av min Ande, och de ska profetera. 19 Och jag
ska göra under uppe på himlen och tecken nere på jorden, blod, eld och moln av
rök. 20 Solen ska vändas i mörker och månen i blod innan
Herrens dag kommer, den stora och strålande. 21 Och det ska ske
att var och en som åkallar Herrens namn ska bli frälst.
V 14-15 Petrus riktar sig
till judarna och alla dem som bor i Jerusalem. Kanske finns här ytterligare en
antydan om att budskapet också gäller hedningarna. Klockan är nio på morgonen
och det är inte alls så att tungomålstalarna är berusade. Nej, det finns andra
skäl.
V 16-21 Vad ska detta
betyda? Ordet detta i v 16 syftar
sannolikt på tungomålstalandet och frågan i v 12. Petrus svarar med att hänvisa
till Joelsprofetian och Lukas har förtydligat profetian genom att lägga till
att den syftar på Herrens tjänare och tjänarinnor, det vill säga först alla
judar, men sedan underförstått alla kristna. Det är ju Herrens (Jesus) tjänare
han talar om.
Profeten Joel verkade i Juda land,
förmodligen på 700-talet f Kr. Boken är en enda profetia om den kommande
Herrens dag. 2:28–32 innehåller den profetia som Petrus hänvisar till.
Profetian är ursprungligen en profetia om den yttersta tiden. Då ska det synas
tecken på himlen, se även 2:2, 10 och 3:15, jämför med Jes 13:9 ff, 50:3, Hes
32:7, Hos 13:13, Amos 5:8, 18, Sef 1:15, 2:2 f och även med Nya Testamentet som
Matt 24:29, Mark 13:24, Luk 21:25.
Pingstdagen handlar därför inte
bara om Andens utgjutande om att ändens tid skjuter fart. Det blir en svår tid,
men profeterar Joel ”var och en som åkallar Herrens namn ska bli frälst”.
Enligt Nya Testamentet är det Jesus som är Herren, grekiska kyrios. Det är Han som åkallas och det
är hans gärningar vi får del av.
När Joel först talade om ”alla”
människor tänkte han sannolikt enbart på Israels folk, se Joel 2:27. Det är
”era barn” i v 28 och ”var och en” i v 32 syftar sannolikt också på Israels
barn. Moses hade dessutom uttryckt en önskan att ”alla” skulle få profetera,
det vill säga tala Herrens ord, 4 Mos 11:26 f. MEN Petrus (Lukas) har upptäckt
något mer. I Joel 2:29 talas om ”tjänare och tjänarinnor” och när Petrus
citerar Joel på Pingstdagen förtydligar han den upptäckten. I Apg 2:18 gör han
tillägget ”mina tjänare och tjänarinnor” och inkluderar här även hedningarna,
menar jag, också de kom att upptas i ”det sanna Israel”. Se till exempel Apg
8:17, 10:44, 11:15 och 19:1 ff.
Lukas använder Joelsprofetian för
att belysa vad som händer. Det är inte så att allt måste vara bokstavligt eller
att profetian är uppfylld en gång för alla. Ändens tid, den eskatologiska
frälsningstiden, har emellertid börjat här, det vill säga den tid då Herren ska
utgjuta sin Ande över alla människor. Vi har talat ingående om tungomålstal,
men Joelsprofetian handlar inte alls om det utan om profetiskt tal. Det är
knappast troligt att judarna gör någon större skillnad mellan dessa två
yttringar. De är för dem båda yttringar av ett andeinspirerat tal, som Paulus
också skriver i 1 Kor 12:1.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar