Vi delar upp nästa avsnitt i två
delar. Den första ger oss en bakgrund till varför de ska välja en ny apostel
och den andra delen berättar om hur det gick till när någon annan ska ta över
ämbetet.
1:15–20 Skriftens ord måste
uppfyllas
1:15–20 Skriftens ord måste
uppfyllas
1 15 En av
de dagarna reste sig Petrus bland bröderna – omkring 120 personer var då
samlade – och sade: 16 "Bröder! Skriftens ord måste
uppfyllas, det som den helig Ande genom Davids mun hade förutsagt om Judas, han
som blev vägvisare åt dem som grep Jesus. 17 Han räknades
som en av oss och hade fått del i samma tjänst. 18 För
pengarna som han fick för sitt brott köpte han en åker, och han föll framstupa
så att buken brast och alla hans inälvor rann ut. 19 Det
blev känt för alla som bodde i Jerusalem, och åkern kallas på deras språk
Akeldamak, Blodsåkern.20 I
Psaltaren står det skrivet: Hans gård ska bli öde, ingen ska bo där,
och: En annan ska ta över hans ämbete.
v 15 Först får vi veta att ”brödernas” antal är 120 personer. Det
är ett intressant tal och sannolikt att förstå symboliskt. Jesus var sänd till
”till de förlorade fåren av Israels hus”, se Matt 15:24 och hans budskap
riktade sig till ”hela Israel”, se Rom 11:12 och 26, det vill säga alla de tolv
stammarna. Israel var organiserat enligt den modell som Mose svärfar Jethro
gett dem i 2 Mos 18:21 där talet tio utgör den minsta enheten. Det behövs minst
tio personer från varje stam, det vill säga 120 personer, för att Israel ska
bli synligt. De 12 apostlarna representerar därför fullheten av Israel, se Matt
19:28. Det hör också till saken att det krävdes 120 personer i en israelitisk
by för att den skulle få rätt till egna äldste. Lukas vill framhäva att
församlingen uppfyller de grundläggande kraven för att erkännas som Guds
församling. Antalet blir ett tecken på att upprättelse av Guds rike har börjat
eller att det nu finns en Kyrka eller församling byggd på apostlarnas grund,
där hörnstenen är Jesus själv. Men det fattas en apostel efter Judas Iskariot
och därför behöver det göras ett fyllnadsval.
V 16-20 Petrus hävdar att Skriftens ord måste uppfyllas. Tanken är
knappast den att Judas Iskariot var förutbestämd (predestinerad) till sitt svek.
Han är ensam ansvarig för sitt handlande. Texten visar också att människors handlande
inte kan omintetgöra Guds planer. Det finns tvärtom exempel på hur Guds fiender
mot bättre förstånd medverkar till att Guds vilja förverkligas. Tänk till
exempel på Farao eller läs Apg 2:23, 3:18, 4:28 eller 1 Kor 2:8.
Judas öde var förutsagt av den Helig
Ande genom kung David i Ps 69:26 och 109:8. Det första citatet är hämtat ur en
psalm som handlar om Messias lidande, det vill säga om Jesus, men just v 26
låter Lukas syfta på Judas Iskariot. Psalm 109 handlar om Guds motståndare och
deras svek och i v 8 heter det att någon annan får ta över hans ämbete,
grekiska episkope.
Sammantaget är v 15-20 inte en
förklaring till vad som hände med Judas Iskariot utan en bakgrund till varför
de väljer en ny apostel.
1:21–26 En annan ska ta över hans ämbete
1 21 Därför måste
en av de män som har varit med oss under hela den tid då Herren Jesus gick in
och gick ut ibland oss, 22 från
det att han döptes av Johannes till den dag han togs upp ifrån oss, en av dem
måste vara ett vittne om hans uppståndelse tillsammans med oss."
23 Man förde
fram två: Josef Barsabbas, även kallad Justus, och Mattias. 24 Och
de bad: "Herre, du känner allas hjärtan. Visa vem av dessa två du har
utvalt 25 till att få den
apostlatjänst som Judas övergav för att gå till den plats som var
hans." 26 Därefter
kastade de lott mellan dem. Lotten föll på Mattias, och han räknades sedan som
apostel tillsammans med de elva.
V 21-26 Nu måste de med andra ord välja en ny apostel.
Församlingen måste vara fulltalig, utrustas med Helig Ande för att sedan
ta sig an verket. Kriterierna tycks stå klara. Den nye aposteln måste vara en
av dem som vandrat med Jesus ända fram till uppståndelsen och himmelsfärden,
Mark 3:13. Det kan ha varit ganska många, men bara två kandidater ställs fram
för den apostoliska tjänsten, Josef Justus Barsabbas och Mattias. De
presenteras inte närmare och omnämns inte vidare. När dessa två nominerats av
apostlarna eller församlingen, eller dessa två i förening så är det Guds sak
att fälla det slutliga avgörandet. Det sker genom lottkastning.
Lottkastningen användes inom den
judiska tron i val- och konfliktsituationer, se Jos 18:6 ff, 1 Sam 10:20 f,
14:41. Tillsättandet av en ny apostel är med andra ord en kombination av
människors och Guds aktivitet. Genom lottkastningen eliminerar man så den
mänskliga faktorn. Nu är församlingen återigen fulltalig och man inväntar nu
att Gud ska blåsa in sin Ande bland dem.
Och därmed slutar prologen och vi
går över till berättelsen om Apostlarnas eller Andens gärningar. Gärningarna
ansågs uppenbara livet och göra den kristna läran trovärdig. För mer
information om detta hänvisar jag till min kommentar över Jakobsbrevet.
2 kommentarer:
Det är en viktig nyckel (den viktigaste) att Jesus endast utsåg män till apostlar och att de sedan fortsättningen valde Judas efterträdare bland de manliga lärjungarna (Maria Magdalena kom alltså inte i fråga). Detta har Kyrkan sedan fortsatt med i alla tider varför kvinnor inte ta del av vigningens sakrament och bli präster.
Något att tänka på när man läser Bibeln att apostlarna ofta bara benämns lärjungar medan de av Jesus också hade gjorts till innehavare av det särskilda apostlaämbetet, det fulla prästämbetet som motsvarar det vi idag kallar biskopar.
Jonas M
Tack Jonas för din informativa kommentar. För egen del tror jag bestämt att just frågan om "det apostoliska" kommer att segla upp igen. Ett apostoliskt ämbete skulle kunna ställa mycket tillrätta.
Skicka en kommentar