2 22 Israeliter, hör dessa ord: Jesus från Nasaret var en man som blev
erkänd av Gud inför er genom kraftgärningar, under och tecken. Genom honom
gjorde Gud detta mitt ibland er, som ni själva vet. 23 Efter
Guds bestämda plan och beslut blev han utlämnad, och med hjälp av de laglösa spikade
ni upp honom och dödade honom. 24 Men Gud har uppväckt
honom och löst honom ur dödens vånda, eftersom det inte var möjligt för döden
att behålla honom. 25 David säger om honom:
Jag har alltid Herren för ögonen. Han är
vid min högra sida för att jag inte ska vackla. 26 Därför gläds
mitt hjärta och jublar min tunga. Även min kropp får vila i trygghet 27 att
du inte lämnar min själ åt dödsriket eller låter din Helige se förgängelsen.
28 Du har visat mig livets vägar, du ska mätta
mig med glädje inför ditt ansikte.
29 Bröder, jag
kan öppet säga er att vår stamfar David är både död och begraven. Hans grav finns
här hos oss än i dag. 30 Men han var profet och visste att Gud med ed
hade lovat att sätta en av hans ättlingar på hans tron.31 I
förväg såg han Messias uppståndelse och sade: Han ska inte lämnas åt
dödsriket, och hans kropp ska inte se förgängelsen.32 Denne
Jesus har Gud uppväckt, och vi är alla vittnen till det. 33 Han
har blivit upphöjd till Guds högra sida och fått den utlovade helig Ande
av Fadern, och han har utgjutit det som ni ser och hör. 34 David
har ju inte stigit upp till himlen, men han säger:
Herren sade till min Herre: Sätt dig på min
högra sida 35 tills jag lagt dina fiender som en pall under
dina fötter.
36 Därför kan
hela Israels folk veta säkert att denne Jesus som ni korsfäste, honom har Gud
gjort till både Herre och Messias."
V 22-24 Med endast tre
versar kunde Lukas sammanfatta hela evangeliet. Vi känner igen det som
kerygmat. Det finns särskilt tre iakttagelser vi ska lyfta fram.
Den första är att Jesus kallas för
nasaré. Det är oklart vad det betyder. Den vanligaste förståelsen är att han
kom från Nasaret, på hebreiska NTSR. Men stadens namn har en dunkel
betydelsebakgrund och i kommentaren till Matteus 2:23 konstaterade vi att ordet
kunde gå tillbaka till Jes 11:1 där det talas om en telning (hebreiska netsär),
en överlevare som kom att bli Israels räddning. Ordet nasaré kan också komma
från ett hebreiskt verb som betyder hålla
eller bevara som återfinns bland
annat i Jes 42:6 och 49:6. Båda dessa ställen handlar om den lidande Tjänaren.
Hur som helst var det viktigt för Lukas och andra att tala om Jesus som en
nasaré.
Den andra iakttagelsen är att det
är Gud som handlar genom Jesus. Det är viktigt för de första kristna att Jesus
är Guds Son, andra personen i gudomen. Det förklarar kraften i Jesus ord och
handlingar, senare särskilt döden på korset. Det betonas på samma sätt, att
Fadern verkar genom Sonen i 3:15, 4:10, 5:30, 10:40, 13:30 och 17:31. Det är
Gud som agerar och ingen annan som också framgår av v 23.
Den tredje iakttagelsen är att
Petrus nu riktar sig till sina åhörare. Han talar klarspråk med dem när han
anklagar dem för Jesu död, även om det var laglösa hedningar som slog i
spikarna. Tillsamman gjorde de Jesus till en förbannad, 2 Mos 21:22 f.
Orden i v 24a talar om relationen
mellan dödens våndor eller smärtor och Kristi uppståndelse. Den relationen går
att förstå som att döden här liknar en kvinna som med smärta föder ett barn.
När barnet väl är fött är smärtan besegrad och borta. Så besegrade Gud döden.
Döden kan endast leda en kristen in i Guds rike.
V 25-36 innehåller
skriftbevisen. Det första är hämtat från Ps 16:8-11. Psalmen är skriven av en
profet, David och syftar därför framåt. Lukas skriver att David profeterar om honom, det vill säga Kristus. Ordet
jag i Ps 16:8 syftar på Jesus.
Från och med v 29 argumenterar
Lukas ytterligare för att profetian verkligen syftar på Jesus. Först avvisas
den bokstavliga tolkningen som säger att orden de handlar om David med orden
att David faktiskt är död. Sedan hävdar Lukas att David var profet och att han
visste att en av hans ättlingar skulle få sitta på tronen, 2 Sam 7:12, Ps 89:4
f och 132:11. Denne Messias är uppenbarligen Jesus från Nasaret. Detta är också
vad vi alla, v 32, kan vittna om.
Uppståndelsen från de döda eller
upphöjelsen till Guds högra sida (i sak är det samma skeende) är uppfyllelsen
av Guds löfte till David. I v 34 påminner Lukas om Ps 110 det vill säga att
David talat om sin Herre, Messias.
Nu har Petrus tillämpat orden på
den befintliga situationen och adresserat de närvarande och hela Israels folk.[1] Sedan följer maningen till omvändelse.
[1] Innan vi ser närmare på denna maning vill jag ännu en
gång kommentera tanken om 1000-årsriket genom att citera Edvin Larsson när han
i sin kommentar skriver: Han (Jesus, min anmärkning) har introniserats i den
himmelska världen, inte i ett jordiskt-nationellt messiasrike. Det är i
egenskap av Guds medregent över hela tillvaron som han kallas Herre. I och med
denna förståelse har den judiska Messiasföreställningen blivit omvandlad. Den
har fått ett innehåll som med nödvändighet lösgör den från det nationellt
judiska. Larsson, sid 55f. Det är klart och tydligt formulerat och vad jag förstår riktigt. MEN
jag vill själv fortfarande hoppas att när detta skett ska också de bokstavliga
löftena till Israel infrias eftersom de enligt mitt tycke är så tydliga. Inte
har väl Gud vilselett sitt folk? Även om det inte finns skäl att driva detta
som en lärofråga menar jag att saken kan finnas kvar som ett hopp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar