2 5 I Jerusalem bodde fromma
judiska män från alla folk under himlen. 6 När dånet
hördes samlades folkskaran, och alla var skakade eftersom var och en hörde sitt
eget språk talas. 7 Häpna och förundrade frågade de:
"Är de inte galileer, alla de som talar? 8 Hur kan då
var och en av oss höra sitt eget modersmål? 9 Vi är
parter, meder och elamiter, vi bor i Mesopotamien, Judeen och Kappadokien,
i Pontus och Asien, 10 i Frygien och Pamfylien, i Egypten
och i trakterna kring Kyrene i Libyen, vi är inflyttade från Rom, 11 vi
är judar och proselyter, kretensare och araber – ändå hör vi dem tala på våra
egna språk om Guds väldiga gärningar!" 12 De var alla
häpna och förvirrade och frågade varandra: "Vad kan det här betyda?" 13 Men
andra sade hånfullt: "De har druckit sig fulla på sött vin."
2:14–41 Petrus pingstpredikan
V 5-13 I det här delavsnittet läser vi om hur människor reagerade
på Andens utgjutande. Vi får först veta att judar (och gudfruktiga) från hela
världen var närvarande. De hade flyttat till Jerusalem. De var så många att det
fanns flera synagogor i Jerusalem enligt Apg 6:9. Det är dessa och
diaspora-judarna som sedan bär ut evangeliet till hedningarna. Det sker i
etapper och under motstånd, Apg 8:4–40 och 10:1-11:26.
Judarna lockades till platsen av
dånet från himlen och tungomålstalandet som för dem blev ett tecken på att de
inte förstod. Men uppräkningen av deras hemländers språk kan också förstås som
ett föregripande av missionen. Det visar sig vid ett närmare studium att det
fanns två diametralt olika reaktioner. Den ena gruppen, de fromma judarna
frågar sig vad denna andeutgjutelse kan innebära. Den andra gruppen presenteras
inte närmare men menar att det de ser är förvirrat och de söker en naturlig
förklaring.
2:14–41 Petrus pingstpredikan
Apostlagärningarna innehåller 24 tal
av varierande längd, det är en tredjedel av hela boken. Det längsta är
Stefanus-talet som upptar 5 % av Apostlagärningarna och det minsta är Paulus
tal i 28:17-20. Utöver de 24 talen finns några avsnitt som nästan är som tal,
se 19:2-4, 23:1-6 och 26:25-27. Varför har Lukas lagt upp Apostlagärningarna på
det här sättet? På samma sätt som evangelisterna väljer ut vad de ska berätta
och på så sätt förmedlar ett budskap gör Lukas i Apostlagärningar. Talen
innehåller sådant som Lukas vill berätta. Talen ska därför ses ur ett
förkunnelseperspektiv. När vi går igenom dessa tal upptäcker vi att huvudtemat
är att Jesus har uppstått från de döda och att han fortsätter att verka genom
sin kropp, det vill säga den kristna församlingen.
Petrus håller fem tal i Apostlagärningarna.
De övriga fyra återfinns i 3:12–26, 4:8–12, 5:29–32, 10:34-43. Om man vill
kanske man även kan ta med 1:15–22 och 3:4-5.
Hans tal på Pingstdagen kan
karaktäriseras som missionsförkunnelse. Det finns flera sådana tal, men det här
är det första och det längsta. Det är uppbyggt på följande sätt:
- adressering, v14
- anknytning, v15
- texten (skriftcitat), v 16-21
- tillämpningen (missionspredikan), v 22-40
-
kerygmat, 22-24
-
skriftbevis, v 25-36
-
maning till omvändelse, v 37-40
5. Redovisning
av resultatet, 41
Vi delar
upp kommentaren i tre delar. I den första delen, v 14-21, får vi en förklaring
till vad som har skett. Judar från hela världen har samlats och fått del av
Anden. Detta ska förstås som en uppfyllelse av Skriften. I v 22-36 återges
själva predikan och i v 37-41 får vi veta resultatet av förkunnelsen. I nästa avsnitt kommenteras Petrus pingstpredikan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar