1 4 Vid en måltid med
apostlarna befallde han dem: "Lämna inte Jerusalem utan vänta på vad
Fadern har lovat, det ni har hört av mig. 5 Johannes döpte
med vatten, men ni ska om några dagar bli döpta i den helig Ande."
V 4-5 Det var i samband med en måltid Jesus talade med dem om Guds rike. Det står inte att måltiden hade sakral prägel, men
ska nog förstås så. De äter med den uppståndne och i den judiska gemenskapen är
just måltiden den fulländade gemenskapen. Vi såg det redan i Mark 6:41, 8:6 och
14:22 ff. Av Apg 10:41 framgår också att måltiden har en särställning i den
judiska miljön. Varje måltid är på sätt och vis en sakral måltid, ett
föregripande av den himmelska måltiden. När det är sagt ska vi också konstatera
att vi inte omedelbart kan jämställa dessa måltider med den heliga nattvarden.
Jesu närvaro i nattvardens bröd och vin sker efter himmelsfärden och har en mer
liturgisk prägel.
Det är ingen tillfällighet att de ska stanna och vänta just i
Jerusalem, se till exempel Ps 110:2 eller Jes 2:3. De hade alla väntat på Guds
rike och nu fortsätter Jesus att tala med dem om det slutgiltiga frälsningstillstånd där allt fullbordas. Jesus menar att det
har tagit sin början, men ännu inte fullbordats. Kanske detta också är tanken
bakom orden att Jesus ”började att göra och lära”.
När Jesus i v 4 ber dem att dröja
kvar i Jerusalem anger han särskilt ett skäl: ”Ni ska vänta på vad Fadern har
utlovat.” Det framgår av sammanhanget att han syftar på Andens utgjutande såsom
det utlovats i Joel 2:28–32 och så som Jesus talat med dem om, se särskilt Joh
14:15ff, 15:26 och 16:7. Redan Johannes Döparen hade talat om hur Jesus är den
som döper i Helig Ande och eld, Matt 3:11.
V 5 Lukas har redan i evangelieberättelsen talat om hur Johannes
döpte med vatten. Samtidigt gjorde han klart för oss att ”den som kommer efter”
Johannes döparen, nämligen Guds Messias Jesus från Nasaret ska döpa i den helig
Ande. Begreppet ”döpa i helig Ande” uttrycker vad bara Jesus kan göra, se också
Matt 3:11, Mark 1:8 och Luk 3:16. Men varifrån kommer begreppet "dop i helig Ande?
Johannes döparen knyter an till de
messianska förväntningarna såsom de beskrivs bland hos profeterna Jeremia 31:31-34a,
Hesekiel 36:26, Joel 2:28 och Malaki kapitel 3 och 4. Herren själv ska komma
för att döma, förlåta och göra oss delaktiga av sin Ande. I Malaki 3 talas om
att den dagen kommer med eld. När aposteln Johannes ska beskriva Jesu uppdrag
heter det i Joh 1:29 att Jesus ”tar bort världens synd” och i v 33 att ”han är
den som döper i den helig Ande”.
Exegeten James Dunn har behandlat
begreppet utförligt i sin bok Baptism in
the Holy Spirit. I den slår han fast att dopet i den helig Ande är ett
överordnat begrepp för processen att bli kristen. Begreppet beskriver hur en
människa kommer till tro, från omvändelsen till upptagandet i Guds församling.
Dunn visar att denna händelse är dramatisk eftersom den förändrar människans
livsinriktning. Det finns även andra sätt att uttrycka Guds verk. I Apg 2:38,
8:20, 11:17 skriver Lukas om ”Guds gåva”, se också 5:32. De första kristna
uppfattade att Gud gav dem syndernas förlåtelse, se Apg 3:19, 5:31, 10:43,
11:18, 13:38, 26:18 och gav dem del av den helig Ande. Den helig Ande är med
andra ord bekräftelsen på att vi har blivit riktiga kristna.
Jesus talar om att Andens ska ges
så vi får kraft att vara hans vittnen. Det är helt enkelt livet i Anden som är
vittnesbördet och som är vår kraft. När vi tagit emot Anden har vi tagit emot
kraft att vara Hans vittnen. Vi behöver därför inte så mycket be om kraft som
att använda den vi har fått, 2 Tim 1:7.
Det liv och det uppdrag vi har fått kan inte levas i den egna kraften.
Det är viktigt att förstå att alla
kristna är födda på nytt av Guds Ande och har i den meningen del av Anden och
dess möjligheter, se till exempel Joh 3:5 f och Rom 8:9 och 14. Men det
kristna livet är just ett liv. Det pågår och både Jesus och Paulus var måna
om att vi skulle leva med Jesus varje dag, leva i och vandra i Anden. Jesus
talade om det när han samtalade med den samaritiska kvinnan, Joh 4:14. I Rom
8:4 talar Paulus om oss som ”lever efter Anden”, i 1 Kor 12:13 vill Paulus att vi ska
”dricka av Anden” och i Ef 5:18 b att vi ska låta oss ”fyllas av Anden”.
Jesus hade talat med sina lärjungar
om detta, särskilt tydligt i Joh 14-16, se Joh 14:15 ff, 15:26 och
16:7. Där får vi bland annat del av följande sanningar:
- Om ni älskar mig håller ni fast vid mina bud (=
evangelium), 14:15
- Anden är en hjälpare som för alltid ska vara i och
hos oss, 14:16
- Genom Anden ska Jesus visa sig för oss och vi ska
förstå vem Jesus är, 14:21, 15:26
- Också vi ska vittna om Jesus, 15:27, 16:1
- Anden ska leda oss in i hela sanningen, 16:13
När Paulus undervisar utgår han
från att hans läsare är kristna, det vill säga döpta i den helig Ande. Inte underligt att Paulus frågad dem i Efesos
om de fått den Helig Ande, Apg 19:1-6. Efter
att vi fått eller tagit emot den helig Ande, se Apg 8:15 och 19:1, kallas vi
att leva av och i den helig Ande. Vi kan också regelbundet uppfyllas av den helig
Ande, Apg 13:52, 1 Kor 12:13 och Ef 5:19. Men processen att bli en kristen och
sättet på vilket vi tar emot Guds gåva är personligt. Därför är det inte
möjligt att utforma detta som en dogm.
Lukas betraktar sin berättelse som en helhet, från inkarnationen till och med
himmelsfärden. Först därefter blir Jesus HERREN och kan döpa oss i den Helig
Ande så att vi får del av allt Han
har gjort för oss. I och med Pingstdagen förändras historieförloppet. Guds rike
har kommit. Ändens tid har brutit in. Jesus Kristus förändras inte men historien
får ett uppenbarat centrum och det är vad Lukas vill visa oss när han skriver
Apostlagärningarna.
1 6 När de nu var samlade frågade de honom: "Herre, är
tiden nu inne då du ska återupprätta riket åt Israel?" 7 Han
svarade dem: "Det är inte er sak att veta vilka tider eller stunder som
Fadern i sin makt har bestämt. 8 Men när den helig Ande
kommer över er, ska ni få kraft och bli mina vittnen i Jerusalem, i hela Judeen
och Samarien och ända till jordens yttersta gräns."
V 6-8 V 6 visar att lärjungarna fortfarande har en alltför snäv
bild av riket. De klamrar sig fast vid bilden av ett
religiöst-politiskt-nationellt herravälde. Jag lägger särskilt märke till att
Jesus inte förnekar detta utan i stället talar om tidpunkten. Även om Jesus
inte avvisar lärjungarnas fråga om riket verkar det som att Jesus korrigerar
dem. Han har tidigare i till exempel Mark 13:32 talat på samma sätt. Ingen vet
stunden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar