söndag, augusti 05, 2018

Bibelförklaringarna


Nu har jag bestämt mig för nästa projekt. Jag ska göra Bibelförklaringar här på bloggen. Kanske inte varje dag precis för det finns mycket att skriva om, men låt säga ett par gånger i veckan åtminstone. Jag ska gå igenom Apostlagärningarna vers för vers.

Det fina med Bibeln är att den är helig Skrift och den ska behandlas därefter. Det går att läsa den kritiskt men det går inte an att behandla den som vilken text som helst. Då missar man allt. Jag älskar att läsa Bibeln och sedan jag slutade "jobba som präst" har jag större möjligheter att göra det. Under ett år har jag nu läst hela Bibeln från pärm till pärm plus apokryferna. Den Bibelplan som jag har i FB 2015 är utomordentlig särskilt när det kommer till GT. På ett år läser jag GT i kronologisk ordning och får på så sätt lära mig det gamla Israels historia samtidigt som Gud talar till mitt hjärta. Men jag måste erkänna att här finns en förskräcklig massa elände som krig, våldtäkter och hämndaktioner. Just sådan som världen är med andra ord. Det är sällan jag läser så trovärdigt som när jag läser Bibeln. Det ger mig en hel del att tänka på.

Apostlagärningarna är tillägnad en viss Theofilus liksom Lukasevangeliet. Theofilus var en hednakristen, möjligen en tidigare proselyt eller gudfruktig. Så brukar man i alla fall förklara att Lukas tycks förutsätta att läsaren till Apostlagärningarna är förtrogen med Gamla Testamentet. I till exempel 1:19 står det ”och det jordstycket kalla på deras språk Akeldamak”. Det tyder på att det inte var en jude som skrivit Apostlagärningarna.

Om du vill gå igenom urkyrkans liv och leverne med mig är du välkommen att följa Bibelförklaringarna här på bloggen. Jag uppskattar dem till ett hundratal så det kommer nog att ta sin tid.

En fördel är att vem som helst kan skriva kommentarer eller ställa frågor. Emellan varven får jag försöka svara på dem och/eller kanske hänvisa till mina källor.

Nej, nu måste jag iväg till Högmässan. Jag längtar efter att få höra Evangeliet läsas. Det tycker jag är själva höjdpunkten i Ordets gudstjänst. Jag åker till Gamla Hjelmseryds kyrka där jag vet att man vill hålla sig till apostlarnas undervisning och där mässan firas varje söndag. 

Allt gott i Herren Jesus önskar jag di och de dina.


Inga kommentarer: