onsdag, augusti 08, 2018

Vilket är syftet bakom Apostlagärningarna?


Det finns de som försöker misskreditera Lukas genom att säga att Apostlagärningarna är en propagandaskrift, men det är tydligt överdrivet. Kanske är det bättre att säga att boken är en historisk monografi, det vill säga försöker beskriva ett visst skeende i historien, nämligen den kristna rörelsens utveckling under tre decennier, från Jesus uppståndelse och himmelsfärd i Jerusalem till Paulus fångenskap i Rom. Det är självklart så, som med all historieskrivning, att Lukas valt ut det han vill berätta. Det finns sådant som han inte berättar. Han berättar till exempel inte något om hur den kristna församlingen uppstod i Alexandria, Nordafrika fastän den var stor och inflytelserik.

Lukas skriver teologisk historia, kyrkohistoria.  Han skriver om ”de stora händelser som ägt rum ibland oss”, Luk 1:1. En intressant utveckling inom Apostlagärningarnas ram är den att Torahn på ena sidan förlorar sin betydelse och på andra sidan fortsätter att vara en särskild förmån för judekristna. Denna konflikt som var så svår bland de första kristna tycks vara nedtonad utan att han förbigår den. Det finns mycket att säga om sättet att förstå Apostlagärningarna men det finns inte skäl att fördjupa sig i detta här.[1]  

Det är särskilt två intressen som ligger bakom dessa bibelförklaringar. Det första är att se hur den första kristna församlingen växer fram och det andra är att jag vill placera Paulusbreven i sitt rätta sammanhang. Jag har valt att läsa Apostlagärningarna kronologiskt även om det inte alltid verkar självklart att det är skrivet kronologiskt. På så sätt hoppas jag kunna öka förståelsen dels för kyrkans framväxt och dels av Paulusbrevens tillkomstmiljö.
                                          
När vi studerar Matteusevangeliet läser vi att Guds rike har kommit till oss och att vi kan leva i gemenskap med detta redan här i tiden. Guds rike förmedlades genom Kristi Ord och det spred sig muntligt och skriftligt. Men när vi nu ska studera Lukas och Apostlagärningarna händer något annat. Lukas skriver fortsättningshistoria. Han medverkar till att institutionalisera Guds rike. Lukas talar om den gammaltestamentliga tiden, Jesu fullbordan och fortsätter nu med Kyrkans tid. Den eskatologiska, ”andliga”, gemenskapen blir till församling och kyrka med organisation och ämbeten. Det finns naturligtvis de som är starkt kritiska till att rörelsen blir institution, men när Lukas berättar om detta är det helt och hållet ett verk av den Helig Ande. Vi ska särskilt lägga märke till hur Lukas beskriver Andens verk.

För det andra; det är möjligt att med hjälp av den information vi får i breven att kunna placera in dem i Apostlagärningarnas historiska framställning, även om det i några fall inte är självklart och kan göras olika. Utan Apostlagärningarna hade det varit svårt att placera in Paulus-breven i tidsföljd. Utan Paulus-breven hade det varit svårt att förstå Kyrkans och dogmernas utveckling i Apostlagärningarna. Det betyder att kyrkohistoria och dogmhistoria hör samman, något som ofta förbisetts i svensk forskning.

Om det behöver sägas säger jag det nu; Utan en grundläggande förståelse av den Helig Ande blir Apostlagärningarna obegriplig. Det som sker här beskrivs helt som ett Andens verk. Och ändå frågar vi; hur är Apostlagärningarna uppbyggt?

Apostlagärningar delas gärna in i två delar. Den första delen är den så kallade Petrus-delen, kap 1-12 och den andra är Paulus-delen, kap 13-28, en naturlig uppdelning, men något tveksam, eftersom de båda överlappar varandra ganska tydligt. Paulus blir till exempel omvänd i Kap 9 och Petrus spelar en huvudroll i kap 15.

Några har försökt läsa Apostlagärningarna enligt mönstret i 1:8, Jerusalem, Judéen, Samarien och hela världen. I sådana fall kommer 1:1-8:3 utgöra del ett i Jerusalem och Judéen, 8:4-11:18 del två och 11:19-28:31 hela världen. Andra har försökt förklara att Apostlagärningarna är uppbyggd kring olika teman som valet av ny apostel, pingsten, förföljelsen, Saulus omvändelse, Apostlamötet, missionsresorna och så vidare. 

Men är inte Apostlagärningarna en historisk bok? Ja och nej. Vi ska då vara medvetna om att Lukas var en mycket medveten och kunnig teolog. Han väljer sitt material och har ett syfte med sin berättelse. Han vill beskriva hur evangeliets förkunnelse går från Jerusalem till Rom, från judemission till hednamission.



[1] Jag hoppar bland annat över Apostlagärningarnas forskningshistoria. I mitten på 1800-talet menade många forskare att Lukas skrivit en propagandaskrift, åtminstone att boken var starkt tendensiös. Denna infallsvinkel mötte motstånd och ersattes med en historisk positivism, som koncentrerade sig på de källor Lukas använt sig av och det sätt på vilket han använt sig av dessa. Den senare religionshistoriska skolan försökte förstå framväxten av den kristna församlingen i ljuset av sin miljö. Tysken Martin Dibelius (1883-1947) koncentrerade sig på frågor om hur Lukas komponerat och vilka traditioner han använt sig av. Detta kallas redaktionshistoria. Det som kom att karaktärisera församlingen var dess unika kyrios-tro. Det var så kristendomen uppstod, menar man. Liberalteologen Rudolf Bultmann (1884-1976) var en av förespråkarna. Hans sätt att tolka kallas existential tolkning. Han är skeptisk till det mesta och menar att Lukas lyckats förvandla Jesu enkla lära till en kyrkoinstitution. Andra har koncentrerat sig på Lukas som teolog.

Inga kommentarer: