onsdag, augusti 15, 2018

Som om Gud inte finns

Häromdagen hade jag läst igenom FB:s ett-åriga bibelläsningsplan. Hela GT och hela NT på ett år, men jag lade också dit Tillägget till GT, det vill säga apokryferna. Nu vill jag bara rekommendera er kära läsare att höra detsamma. Jag har sagt det tidigare men säger det igen; Denna bibelläsningsplan är mycket bra eftersom jag läser hela GT i kronologiska ordning. Det är en nästan daglig upplevelse att läsa Israel historia på det sättet även om det innebär att jag ena dagen läser Jes 5 och och nästa dag läser 2 Krön 27-28. Men på det här sättet får varje kapitel i GT sitt sammanhang. Jag är mycket näöjd och kommer förmodligen att göra om detta.

Den här månaden är en lugn månad för min del. Det betyder att jag har ägnat mig åt en del släktforskning och bland funnit rötter i Lomsjö som ligger i Åsele kommun, Västerbotten. Jag har undersökt hur det vore att resa dit och se platserna. Så googlade jag Lomsjö församling men det fanns visst ingen sådan. Det närmaste jag kom var Åsele-Fredrika församling. Jag tänkte att det kanske finns någon kyrka i Lomsjö men kunde inte hitta det så jag googlade några orter runt omkring men först senare fann jag pastoratet. Vet du vad det heter? Södra Lapplands pastorat. Södra Lapplands pastorat! Hur stort är det?

För övrigt har jag idag läst ut Magnus Malms bok Som om Gud inte finns. Den går inte av för hackor. Det var länge sedan jag läste något sådant klarsynt, så radikalt. Även om jag kände igen mycket dels från min egen brottningskamp och dels från de sex bibelstudierna han höll på Hönö-konferensen denna sommar, måste jag säga att hans bok stärkte mig. Samtidigt  är det sorgligt att se så klart. Det finns en punkter jag är fundersam över. Inte för att jag tvivlar på hans analys, men kunde han uttryckt sig annorlunda? Skulle betoningarna varit på något annat eller mer? Hur mycket anabaptism styr Malm? Det är inte bara själavårdsinsikterna han använder sig av. Han är internationellt påläst. Han uttrycker vänster-åsikter samtidigt som han verkar ha gjort upp med de grövsta formerna. Men vem är jag som har synpunkter på icke-våld, miljö eller kapitalism. Malm överdriver inte någonstans men adresserar för många känsliga punkter.

Särskilt spännande tycker jag det är när han redan i inledningen av boken definierar sekularism. Likaså, men då har jag kommit till sidan 182ff, när han kritisera den lutherska traditionen. Det han skriver där är mycket tänkvärt. Till exempel att utgångspunkten är; hur finner jag en nådig Gud? Med den frågan reducerar vi oss själva till syndare och och bekräftar vårt eget problem i stället för att se svaret. Malm ger mig 12 punkter och den andra handlar om "rättfärdiggörelsen genom tron" med tillägget "allena". Plötsligt, skriver Malm, förskjuts NT:s centrum från Jesus till Paulus och så vidare. Som sagt mycket intressant och spännande läsning. Det skulle varit intressant att få samtala med någon om denna bok.

Den här gången avstår jag från att rubricera bloggen med orden Värnamo pastorat även om det hade passat bra med tanke på Malms bok. När jag nu håller på att befrias från Svenska kyrkan blir det samtidigt lättare att verka inom den. Alla kristna borde ägna sina liv åt att verka inom den. Svenska kyrkans olika pastorat behöver få tillbaka en del sälta. Men hur då är en annan fråga. 

3 kommentarer:

James Kenny's Blogspot sa...

Frid min broder, har du lanken till fb:s webbsidor?
Gud valsignar er
James Kenny

Håkan Sunnliden sa...

enkelt: http://www.folkbibeln.se


allt gott / Håkan

Anonym sa...

Bra att du la till de deuterokanoniska böckerna i Bibelläsningsplanen, då de är en omistlig del av Den Heliga Skrift. Tyvärr är det en tydlig brist i den annars bra Folkbibeln att de inte finns med, till skillnad från Bibel2000.

Jonas M