fredag, oktober 13, 2017

Södertälje Syd

I morgon blir det tåget till Södertälje Syd och vännen prästen Stellan Bengtsson. Han ville att jag skulle tala över ämnet Rättfärdig genom tron allena och det gör jag gärna. Det är en sådan där tes som många av oss som vuxit upp i Svenska kyrkan brottats mycket med. Vi trodde den kom från Luther. Och kanske är det därför församlingen i Södertälje valt temat. Det är ju Luther-jubileum. Men det var inte sant visade det sig. Tesen kom från Paulus! Och även om han inte hade med det lilla ordet "allena" utan Luther lade till det, så går det att rättfärdiga,

I våra dagar är det klart för de många att Paulus är upphovsmannen, men kanske tycker lika många fortfarande att tesen är svår. Jag vet inte, men Jakob skriver i sitt brev att vi inte blir rättfärdiga genom tron allena. Tron utan gärningar är död. Till och med de onda andarna tror att Gud är en. Nä, gärningarna visar vad du tror. Jag tror jag får ta och gå igenom det där i morgon. Bäst att ta med sig några ex av bibelkommentaren jag skrev till Jakobs brev.

---

På förmiddagen var jag hos läkare för att få ett invaliditetsintyg. Tänkt att det skulle dröja 3 1/2 år innan de kunde skriva ett sådant. Det är försäkringsbolaget som behöver det. Jo,då jag är numera invalid. Hur svårt invalidiserad jag är vet jag inte, men det kommer att visa.

Tyvärr visade det sig att armen inte är läkt. Skruvarna som skulle fästa metallplattan har släppt och troligtvis har armen inte läkt. Det är ett år sedan den röntgades. Men så länge jag inte har ont kom vi överens om att inte operera om eller ta ut plattan. Och jag har inte ont. Så fick jag ytterligare ett vackert skäl till att ta en dag i sänder. Just som Jesus önskade.

---

Det blir ingen blogg i morgon. Jag åker tidigt och kommer hem sent. På söndag blir det några rader, men sedan ska jag till Stora Lundby. Jag har just konstaterat att det ligger i Gråbo strax norr om Lerum. Bra att veta. Där är ämnet smågrupper i församlingen och bönen i smågrupperna. Det är nog så att många svenskkyrkliga inte har mod att be vare sig fritt eller högt i grupp. Får se om jag kan hjälpa dem. Tänk det har blivit allt viktigare med åren att försöka uppmuntra till praktik. Inte bara tala om ... utan också göra. Kunna dela erfarenheter och öva tillsammans.

Jag ser fram emot morgondagen i Södertälje.

Inga kommentarer: