söndag, december 02, 2018

Apg 7:1--8


Vi har framför oss det längsta av de 24 tal som finns återgivna i Apostlagärningarna. Det bör ha hållits år 33, tre år efter Jesus död och uppståndelse.[1] Det avviker markant från de övriga talen. Namnet Jesus nämns inte alls och någon uppmaning till omvändelse finns inte heller. Det senare är ett av kännetecknen på missionspredikningarna. Vi har inte en missionspredikan framför oss. De flesta exegeter menar att talet är ett försvarstal och det är förvisso framställt som sådant, men ursprungligen var det knappast det heller.

Talets förhistoria antyder att vi har att göra med en judisk historieöversikt, om än i kristen version. Sådana översikter var inte ovanliga, se till exempel Ps 105. Det kan mycket väl vara så att Stefanus använt sig av en sådan i sin undervisning av nya kristna och att Lukas funnit det lämpligt att infoga den i berättelsen om Stefanus. Den här översikten bygger på 1 och 2 Mosebok, Psaltaren 105 och 78. Paulus använde sig av en sådan översikt i Apg 13:16-41 även om den där ingår i en missionsförkunnelse och är betydligt kortare.

Talet kan delas upp på följande sätt:

1                    inledande fråga
2-8                             löftet till Abraham
9-16               Josef och Egypten
17-43             Moses historia
44-50             tabernaklet och templet
51-53             avslutande anklagelse

7:1-2aInledande fråga
7 1 Då frågade översteprästen: "Är det verkligen så?" 2 Stefanus svarade: "Bröder och fäder, lyssna på mig!

V 1-2a I 6:12 står det att Stefanus ställdes inför Stora Rådet och översteprästens fråga i 7:1 får anses bilda övergång till talet.

7:2b-8 Abrahams historia

Den här inledande delen av talet bygger i stort på 1 Mos 11-17. Talet tar sin utgångspunkt i Guds löfte till Abraham. För det första skedde detta inte i Israel, utan i hednalandet Mesopotamien. Det var där härlighetens Gud uppenbarade sig. Stefanus har hämtat uttrycket från Ps 29:3 (LXX) som är en psalm om skapelsen och Guds allmakt. Redan här antyder Stefanus att Gud suveränt kan handla utanför våra ramar. Nu säger emellertid Gud att Abraham ska bege sig därifrån och gå till det land som Han ska visa. Lägg märke till att Lukas här som vi sett tidigare är mån om att det är Gud som handlar. 


7 2bHärlighetens Gud uppenbarade sig för vår fader Abraham i Mesopotamien, innan han bosatte sig i Haran. 3 Han sade till honom: Lämna ditt land och din släkt och bege dig till det land som jag ska visa dig. 4 Då lämnade Abraham kaldeernas land och bosatte sig i Haran. Och när hans far hade dött, förde Gud honom därifrån till det land där ni nu bor.
5 Han gav honom ingen arvedel i landet, inte ens en fotsbredd, men han lovade att ge det som egendom åt honom och hans efterkommande, trots att han var barnlös. 6 Detta är vad Gud sade: Hans efterkommande ska bo som främlingar i ett land som inte är deras. Man ska göra dem till slavar och förtrycka dem i fyrahundra år. 7 Men det folk vars slavar de blir ska jag döma, sade Gud, och sedan ska de dra ut och tjäna mig på denna plats. 8 Och han gav honom omskärelsens förbund. Så blev Abraham far till Isak och omskar honom på åttonde dagen, och Isak blev far till Jakob, och Jakob till de tolv stamfäderna.

V 3 För det andra är befallningen att Abraham ska gå ut, hebreiska lekh lekha, förbundet med ett löfte. Abraham ska gå för att få del av välsignelsen. Lägg märke till att Abraham inte ska få tillgång till landet, tvärtom heter i v 5 att han aldrig fick någon mark. Han fick bara löftet och skulle sedan leva genom/av tron. Det var hans efterkommande som skulle få inta landet, efter att de blivit befriade av Gud.

V 6-7 Orden är hämtade från 1 Mos 15:13f och är centrala i talet. Här säger Gud att Abrahams ättlingar ska leva som främlingar i ett annat land, men att Gud ska befria dem så att de kan tjäna honom på denna plats, det vill säga Israel, Jerusalem och särskilt templet. Se vidare om detta i kommentaren till v 34. Gud ger med andra ord ett löfte till Abraham och ingår ett förbund med honom. Detta bekräftas genom omskärelsen som garanterar att förbundet bärs vidare från generation till generation. När Abraham omskär Isak betyder det att Isak infogas i löftet. 



[1] Om Jesus dog och uppstod år 30.

Inga kommentarer: