söndag, november 11, 2018

Apg 5:17-26


5 17 Översteprästen och alla hans anhängare, det vill säga saddukeernas parti, fylldes av avund 18 och grep apostlarna och satte dem i allmänt häkte. 19 Men på natten öppnade en Herrens ängel fängelseportarna och förde ut dem och sade: 20 "Gå och ställ er i templet och förkunna för folket allt om detta liv!" 21 När de hörde det, gick de tidigt på morgonen till templet och började undervisa.

V 17 Lukas låter oss förstå att sadducéerna är avundsjuka på den framgång församlingen har och därför tycker sig vara tvungna att sätta stopp för utvecklingen. De ville bevaka sin egen ställning som nu var hotad. Det grekiska ordet zelos, i FB översatt med avundsjuka kan också betyda trosnit. 1917 översätter med nitälskan.

V 18-20 Här sägs att alla apostlarna fängslas, men i v 19 att en ängel befriar dem. De får också veta av ängeln att de ska bege sig till templet och tala mer med folket om allt som hör till det kristna livet. Lägg märke till att det kristna livet här är ett nytt liv, snarare än en ny lära, v 20.[1]

V 21a innehåller det grekiska ordet akousantes som kan översättas med antingen ”när de hörde det” eller som Giertz gjort ”när de lydde det”.

När översteprästen och hans anhängare kom dit sammankallade de Stora rådet, Israels folks hela äldsteråd, och skickade bud till häktet för att hämta apostlarna. 22 Men när tjänarna kom fram, fann de dem inte i fängelset. De vände tillbaka och rapporterade: 23 "Vi såg att häktet var ordentligt låst och vakterna stod vid portarna, men när vi öppnade fann vi ingen därinne." 24 När tempelvaktens ledare och översteprästerna fick höra detta blev de villrådiga och undrade vad som kunde ha hänt. 25 Då kom någon och berättade för dem: "Männen som ni satte i fängelse står i templet och undervisar folket!" 26 Ledaren för tempelvakten gick då ut med tjänarna och hämtade dem utan att bruka våld, eftersom de var rädda att folket skulle stena dem.

V 21b Stora Rådet sammankallas och de diskuterar sinsemellan av vad som nu ska ske. Men så får de veta att fängelset är tomt och att apostlarna redan befinner sig på tempelplatsen och talar med folket. Lukas beskriver Rådets förvirring på ett mästerligt sätt, inte minst i Giertz översättning. Återigen förstår vi att folket oftast stått på församlingens sida, se 2:47, 4:21 och 5:13.



[1] Självfallet finns ingen motsats mellan de två i sak, men begreppen lära och liv har ofta uppfattats olika och spelats ut mot varandra, därav kommentaren.

Inga kommentarer: