fredag, november 09, 2018

10 böcker på en vecka

De senaste dagarna har ägnats åt läsning av olika slag. Det började med att vi på kyrkomötet förärades boken Vägen Vidare av den inte okände K G Hammar. Han är en av mina antagonister och jag tvekade om jag ens skulle ta emot boken. Men det gjorde jag. Det visade sig att boken innehåller ett antal meditationer över Dag Hammarskjölds vägmärken. Här är de sju stycken. Jag kan inte skryta med att jag läst hela boken än mindre mediterat över texterna, men när jag läste det första kapitlet på vägen tåget, på vägen hem infann sig en känsla av ödmjukhet. K G Hammars föredrag vid invigningen av Dag Hammarskjöld leden vittnar om beläsenhet. Visst har jag läst K G Hammar tidigare (Det som hörs) och också då fick jag tänka till, men jag köpte inte alls hans tankar. Den här gången är det annorlunda. Till exempel skriver han på sid 18: "Bägarens stolthet är drycken. Vad betyder sedan dess brister?". Enkelt men tänkvärt. Eftersom jag inte tänker berätta mer om boken skriver jag bara att texten om offret är utmärkt: "Offret handlar om att kunna koppla ort sitt jag ... "

Den andra boken fick jag på Stiftsstyrelsen häromdagen. Den heter Skapelsetid - handbok för Svenska kyrkans arbete för en hållbar utveckling. Inte heller den boken är något jag skulle ha investerat om inte det vore som så att jag plötsligt var ledamot i Förvaltarutskottet. Det är en studiebok och innehåller en massa fakta. Den får jag nog ta mig an på tåget tillbaka till Uppsala. Kyrkomötets andra session börjar om någon vecka. Förvaltarutskottet har dessutom rekommenderat fem andra böcker för fortbildning så det lär bli en del hållbarhetsteologi framöver. Eller skapelseteologi som vi brukar säga.

Den tredje boken kom i onsdags från från Växjö stift. Det är Växjö stiftskalender 2018-2019. Tills vidare tänker jag mest på mor och far eftersom de alltid fick mitt exemplar.

Inte heller den fjärde boken är läst eftersom jag fick den i går. Den heter Som en rörelse - på spaning efter diakoni i vår tid. Den är resultatet av ett projekt där två diakoner fått tillfälle att inspirera till samtal om diakoni. Jag år en omedelbar känsla v att detta är en sådan där bok som har stor betydelse för författarna men där läsekretsen förmodligen är rätt begränsad.

Den femte och sjätte boken är två böcker som stuckits i min hand av en kär broder som menar att jag "måste" läsa dem. Den femte är Sebastian Stacksets bok Bara ljuset kan besegra mörkret och Simon Ådahls bok Den oväntade resan. Det är två fascinerande böcker om hur den Helige Ande verkar i och genom oss skröpliga människor.

Märkligt,  men sant att  inte mindre än sex böcker kommit i min väg utan att jag bett om det. Jag har ingenting emot det. 

Den sjunde, åttonde och nionde boken kom med posten från Adlibris idag. De hade jag beställt av get intresse. Tyvärr var de åttonde boken försenad så den kommer nästa vecka. Jag hade beställt två böcker om Matteusevangeliet. De senaste veckorna har jag jobbat på ett bibelteologiskt manus över Matteusevangeliet. Jag har nämnt om det tidigare och kommer att återkomma till det. Därför formligen kastade jag mig över En guide till Matteusevangeliet av Daniel Hjort. Guiden ingår i serien Bibelguiden. Det visade sig ganska snart att den inte är så utförlig som den jag kommer ut med i februari-mars. Denna är mer "vetenskaplig" och mer kortfattad. Så här lång har jag bara läst inledningen och kommentaren till det eskatologiska talet eftersom jag ska predika över det på söndag och nästa söndag.

Den åttonde boken ska jag läsa snarast och återkomma till. Det är Jordan B Petersons bok 12 livsregler - ett motgift mot kaos. Jag har bloggat om honom tidigare och vill du läsa vad jag skrev för ett år sedan om honom kan du klicka här. Jag ser mycket fram emot att lä'sa honom och menar att han har mycket att säga vår tid.

Den nionde boken ska jag spara till ett bra tillfälle, Den heter Lazarus och är skriven av Lars Kepler. Har du läst hans tidigare böcker?Gillar du kriminalromaner? Läs den!

Den tionde boken som jag väntar på är en kommentar till Evangelium enligt Matteus. Det är en bok på engelska som ingår i serien Sacra Pagina.

Inga kommentarer: