torsdag, april 06, 2017

Om evangelisation

I morgon fredag har jag ett ovanligt uppdrag. Jag ska undervisa om evangelisation. Det kanske inte låter så uppseendeväckande till en början, men det är verkligen ovanligt. Jag undrar om jag någonsin gjort det. Det handlar om hur jag kan bära fram ett trovärdigt vittnesbörd. Det handlar om hur jag kan presentera evangeliet för andra människor. Det handlar om hur jag hjälper andra människor till visshet om frälsningen.

Det är nu ganska många år sedan men vi talade med varandra om bokförsäljning. Då fick jag höra att vad du än gör så ha aldrig, säger aldrig, ordet evangelisation i en boktitel. En sådan bo kommer inte att sälja. Kristna människor är livrädda för att berätta om sin tro. De tycker inte att de duger. De vet inte vad de ska säga och om de utmanas i det avseendet flyr de. Är det så illa? Ja, förmodligen. Men som sagt det är sällan saken kommer på tal.

Alpha-kurserna hade det goda med sig att kontakten med intresserade pågick under en längre tid. Under en längre tid, låt säga 4-6 månader hinner människor lära känna varandra. Det förtroliga samtalet blir möjligt om det inte låst sig från början vill säga.

Till en början brukar jag förklara skillnaden mellan mission och evangelisation. Flertalet kristna har svårt för att skilja mellan de två begreppen. Mission betyder utsänd och riktningen är därför utåt. Gå ut och gör alla folk till lärjungar ... Mission är inte i grund religionsdialog även om det kan innebära religionsdialog. Men syftet med mission är att berätta om Guds uppenbarelse i Jesus Kristus. Att vittna betyder att jag med mitt liv, min livsstil ärar Herren. Evangelisation är den motsatta riktningen. Det är att hjälpa en människa som befinner sig i utkanten att komma mot Han som är i centrum av allt. Det grekiska ordet evangelizomai (?) syftar på att någon blir evangeliserad, det vill säga någon kommer in i Kristus Jesus. det är egentligen först då som evangelisation har ägt rum.

I morgon får jag förmodligen lägga tonvikt vid vad ett vittnesbörd bör innehålla. Hur det kan tränas så att man vet vad som är väsentligt. Vidare hur jag på ett kortfattat och begripligt sätt kan förklara Guds frälsningsplan, hur man tar emot Herren Jesus och börjar vandra med Honom. Jag borde nog också ge bra med tid till frågor, kommentarer och samtal. Så får vi hoppas att jag kunnat bidra med något. Samlingen äger rum i Pingstkyrkan i Bor, men den får sannolikt en ekumenisk prägel.

3 kommentarer:

Stig Walldin sa...

Den gångna helgen var jag i Lund på Frimodig Kyrka. På inspirationsdagen den 1 april var jag på seminarium som leddes av Dan Sarkar. Han lät oss jobba i grupper med frågan: Hur skulle du vittna för en muslim om Kristus?

Hur gör han själv? Jo, han använder "Broillustrationen". Den använde vi i Uppsala på slutet av sextiotalet, när vi vittnade för studenter. Inte utan framgång.

Vi fick också öva oss att på tre minuter avge vårt vittnesbörd.

Alla är inte evangelister, men varje kristen ska vara bredd att ge skäl för det hopp han/hon har, enligt aposteln Petrus.

Anonym sa...

David watson skrev en bok om evangelisation, I believe in evangelism, vill jag minnas

Håkan Sunnliden sa...

Helt riktigt. Det är många år sedan den boken kom ut, men jag minns den även om den var lite "tung". Vi behöver fler böcker av den sorten.